DOI QR코드

DOI QR Code

A Qualitative Study of Pre-service Teachers' Experiences in a Teaching Practicum Course

예비교사의 교직실무수업 경험에 관한 질적 연구

  • Received : 2012.07.09
  • Accepted : 2012.08.03
  • Published : 2012.08.31

Abstract

This is a qualitative study of pre-service teachers' experiences in a teaching practicum course which attempted to identify the characteristics of the course that has been recently revised as professional education course. Data were collected from college students who took the professional education courses including the teaching practicum course by using both a survey on the opinions and suggestions of the students on the teaching practicum and a in-depth interview with 12 students of them. The results are as follows. First, pre-service teachers' perception of a teaching practicum course was divided into two sides : functional side and sociocultural side. The formal is that the professional education courses significantly handed to discipline practical jobs related to educational administration. The latter is that the professional education courses significantly handed to deal for teachers like pay step, extra pay, vacation, and leave of absence. Second, the pre-service teachers had suggestions that were divided into the 'curriculum content' and the 'instructional method'. For instance, regarding the 'curriculum content' they suggested such things needed as 'lessening and differentiation of content, sensitive about the scene, and lesson hands-on', and as for the 'instructional method' they suggested such things needed as actively 'doing, participating, assessing, coursework participating'. Based on these results, I have comprehended the pre-service teachers' positive response. Untill now, we have perceived that the professional education courses is excessively theory-oriented one. But a teaching practicum course is different. Meanwhile, It is not identify what the teaching practicum course as teaching refinement education course is. Due to this cause, I have comprehended that 'curriculum content' and the 'instructional method' is plunged in confusion. As pointed out this, I did concrete proposals in response to such a confusion. This proposals have helped decided on a direction of a teaching practicum course.

Keywords

References

  1. 강경석 외(2011). 중등교직실무, 서울: 교육과학사.
  2. 강봉규.강명희(2011). 새로운 교직실무, 서울 태영출판사.
  3. 교육인적자원부(2007). 유치원 및 초등.중등.특수학교 등의 교사자격 취득을 위한 세부기준, 교육인적자원부 고시 제 2007-161호, 12월 31일.
  4. 김남순 외(2010). 교육인적자원부 고시(제 2007-161호)후 일반교원양성과정에서 특수교육 관련 교과목의 운영 실태, 특수교육학연구 45(3), 253-272.
  5. 김명수 외(2010). 교직실무, 서울: 학지사.
  6. 김병찬(2003). 일반대학 학생들의 교직과정 이수동기 및 과정에 관한 질적 사례 연구, 한국교원교육연구 20(2), 23-53.
  7. 김종운 외(2010). 예비교사를 위한 교직실무, 서울: 동문사.
  8. 김헌수 외(2011). 신교직실무, 서울: 태영출판사.
  9. 김호식 외(2007). 특수교육 교원양성 구조와 교육과정 요구 분석 연구, 국립특수교육원.
  10. 박석일(2010). 일반교사 양성과정에서 특수교육과 관련된 교과목 및 교직소양 과목 운영의 실태, 조선대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 손승현.서유진.나경은(2010). 예비교사의 통합 교육 역량강화를 위한 특수교육학개론 교직과목의 운영방안 모색: 미국대학의 강의계획서 분석으로 중심으로, 특수교육저널: 이론과 실천 11(3), 129-161.
  12. 송기창 외(2009). 중등교직실무, 서울; 학지사.
  13. 신경림(2007). 질적연구 방법, 서울: 현문사.
  14. 이대식(2002). 초등학교에서 성공적인 장애아 통합교육을 위한 일반교사 교육의 방향, 초등교육연구 15(1), 167-187.
  15. 이명자 외(2010). 예비 현직교사를 위한 교직실무의 이론과 실제, 서울: 교육과학사.
  16. 이병환 외(2010). 교직실무(예비교사를 위한 지침서), 서울: 교육과학사.
  17. 장혁표 외(1992). 중등교사 양성을 위한 교직과정 내용의 평가와 그 개선, 부산대교육연구 2, 49-95.
  18. 정미경 외(2011). 교원양성 교육과정에 대한 초.중등 교원의 요구 분석, 한국교원교육연구, 28(3), 287-306.
  19. 주상덕.이칭찬(2009). 교직실무이론, 서울: 동문사.
  20. 황순영(2006). 초임 특수교사의 교직생활 적응을 위한 임파워먼트 강화 효능성 탐색, 수산해양교육연구 18(3), 355-367.
  21. 藤田由美子, 손우정 역(2006). 수업이 바뀌면 학교가 바뀐다, 서울: 에듀케어.
  22. Dilthey, W. 이한우 역(2005). 체험.표현.이해, 서울: 책세상.
  23. Lefebvre, H. 강수택 역(1998). 앙리 르페브르의 유토피아적 일상생활 비판론, 일상생활의 패러다임 현대 사회학의 이해, 48-81, 서울 민음사.
  24. Lotie, D. 이인효 외 역(1991). 교사와 교직: 사회화 과정의 한계, 교육과 사회, 289-326. 서울: 교육과학사.
  25. Miller, P. S., & Stayton, V.D.(1998). Blended Interdisciplinary teacher preparation in early education and intervention: a national study. Topics in Early childhood special education, 18, 49-58 https://doi.org/10.1177/027112149801800108
  26. Popkewitz, S. T. 김인용.이영만 역(1988). 교육연구의 패러다임과 이데올로기, 서울: 도서출판광야.
  27. Roe. D. B., & Ross. P. E.(1994). Student teaching and field experiences handbook(third edition). Prentice-Hall, Inc.
  28. Sirotnik, K. E.(1990). Fondational studies in teacher education. Journal of Teacher Education, 44(5), 346-351.
  29. Tacussel, P. 박재환 외(편역)(2002). 일상생활의 비판과 이해, 일상생활의 사회학, 190-205, 서울: 한울.