DOI QR코드

DOI QR Code

The Influences of Job Stress and Stress-Coping Style on Job Satisfaction of the Elementary School Teachers

초등교사의 직무스트레스와 스트레스 대처방식이 직무만족도에 미치는 영향

  • Received : 2012.04.06
  • Accepted : 2012.07.05
  • Published : 2012.08.31

Abstract

The purpose of this study was to verify the influences among job stress, stress-coping style and job satisfaction of the elementary school teachers. An objective of study is 256 elementary school teachers. After choosing 7 schools located in Busan, 283 teachers participated in this study. The measurements used in this study were the teachers' job stress scale, coping ability scale against stress, and the Korea Teacher Opinionnaire Test. The collected data were analyzed with SPSS 14.0 program. For handling data, correlations and Multiple Regression Analysis was conducted. Major findings were summarized as follows: First, it is found that reward & personnel management in sub-variables of job stress and control method in sub-variables of stress-coping style has significantly predicted job satisfaction level. Second, in sub-variables of job satisfaction, reward & personnel management, control method, management system, learning establishments has significantly predicted duties, increase of specialty, human relationships, and work atmosphere, respectively. Finally, the limitation of this study and suggestion for further research are presented.

Keywords

References

  1. 김기석(1994). 직무만족에 영향을 미치는 직무스트레스 요인에 관한 연구, 박사학위논문, 청주대학교 대학원.
  2. 김봉신(1996). 교사의 직무수행과 갈등 및 스트레스 해소방안, 석사학위논문, 수원대학교 대학원.
  3. 김윤하(2005). 초등교사의 자기효능감과 사회적지지 및 직무스트레스와의 관계, 석사학위논문, 공주대학교 교육대학원.
  4. 김정휘.고홍화(2003). 교사의 정신 건강과 직무스트레스. 교육마당 21. 교육인적자원부. 2001. 5. (통권 231호).
  5. 김진희(2000). 직무스트레스와 건강상태와의 관계 연구. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원.
  6. 류순열(2004). 특수교육교사의 직무만족도 및 관련성격 변인 탐색, 석사학위논문, 순천대학교 교육대학원.
  7. 박영재(2003). 교사 직무 스트레스 수준과 대처방안, 석사학위논문, 전북대학교 교육대학원.
  8. 박청자(1983). 교사 사기에 관한 연구, 석사학위논문, 이화여자대학교 교육대학원.
  9. 박태철(2001). 교사의 직무 스트레스 요인과 그 대처방안에 관한 연구, 석사학위논문, 동아대학교 교육대학원.
  10. 박현진(2003). 고3 담임교사의 직무 스트레스 정도와 대처방식에 관한 연구, 석사학위논문, 이화여자대학교 교육대학원.
  11. 서대철(2002). 교사의 직무스트레스와 대처방안에 관한 연구, 석사학위논문, 전주대학교 교육대학원.
  12. 성병창(2007). 초임교사 교직 적응을 위한 지원 방안, 수산해양교육연구 19(2), 310-322.
  13. 신종학(1995). 직무 스트레스와 직무만족과의 관계에 관한 연구, 석사학위논문, 동국대학교 경영대학원.
  14. 양영모(2000). 중학교 교사의 직무스트레스 수준과 성격유형 및 체벌 수준과의 관계, 석사학위논문, 한국교원대학교 대학원.
  15. 여환원(1999). 초.중등교사의 스트레스와 직무만족도와의 관계, 석사학위논문, 명지대학교 교육대학원.
  16. 연합뉴스, 한국교총 온라인 조사, 2012년 5월 14일자
  17. 오숙희(2006). 초등학교 교사의 직무 스트레스 대처방식에 대한 분석 연구, 석사학위논문, 서울교육대학교 교육대학원.
  18. 원용준(1997). 초등학교 교사의 스트레스에 관한 연구. 석사학위논문, 동국대학교 교육대학원.
  19. 원효헌.남인애(2003). 중학교 교사의 교직사회화 단계별 교직의식 및 직무만족도 분석. 수산해양교육연구 15(2), 145-153.
  20. 윤성혜(2007). 교사의 심리적 안녕감과 스트레스 대처방식 및 직무만족도와의 관계, 석사학위논문, 경성대학교 대학원.
  21. 이경화.정혜영(2009). 학교조직풍토와 교사의 직무스트레스의 관계, 수산해양교육연구 21(1), 121-133.
  22. 이범국(1999). 초.중등교사의 스트레스와 직무만족도와의 관계, 석사학위논문, 명지대학교 교육대학원.
  23. 이향란(1992). 교사의 스트레스와 대처방안 연구. 석사학위논문, 고려대학교 교육대학원.
  24. 이현숙(1993). 초등학교 교사의 직무 스트레스와 직무만족과의 관계. 석사학위논문, 서강대학교 교육대학원.
  25. 이현정(2007). 특수교사의 직무만족도에 영향을 미치는 직무특성, 석사학위논문, 경성대 대학원.
  26. 이희영.정민상(2007). 비합리적 신념이 교사 소진에 미치는 영향, 수산해양교육연구 19(3), 467-477.
  27. 장연진(2008). 초등학교 교사의 인간관계와 직무스트레스의 관계. 석사학위논문, 공주교육대학교 교육대학원.
  28. 장한기.강경희(2006). 중학교 교사들의 교직문화와 직무만족, 수산해양교육연구 18(1), 1-10.
  29. 장한기.조영주(2006). 교사들의 갈등관리 유형에 따른 직무만족의 차이, 수산해양교육연구 18(3), 379-389.
  30. 전성연(1982). 교원의 직무만족도에 관한 분석적 연구, 서울: 대한교육연합회.
  31. 전택수(1992). 초등학교 교사의 직무 스트레스에 대한 연구, 석사학위논문, 단국대학교 교육대학원.
  32. 최인순(2001). 초등학교 교사의 직무 스트레스 지각 수준과 대처 방법에 관한 연구, 석사학위논문, 숭실대학교 교육대학원.
  33. 홍미순(2002). 초등학교 여교사의 직무스트레스와 그 대응방안에 관한 연구, 석사학위논문, 경상대학교 교육대학원.
  34. Beehr, T. A., & Newman, J. E. (1979). Person and organizational strategies for handling job stress: A review of research and option, Personal Psychology, 32, 38.
  35. Bennett, R. (1999). Organizational Behawior, Long Acke, London: Sitran.
  36. Billingsley, B. S., Gersten, R., Gillman, J., Morvant, M. (1995). Working conditions: Administrator support. Paper presented at the National Dissemination Forum on Issues Relating to Special Education Teacher Satisfaction, Retention and Attrition, Washington, DC.
  37. Cichon, D. J., & Koff, R. H. (1979). The teaching events stress inventory, paper presented at the annual meeting of the American educational research association.
  38. Dworkin, A. G. (1987). Teacher burnout in the public schools: Structural causes and consequences for children, New York: State University of New York Press.
  39. Feitler, F. C., & Tokar, E. B. (1981). Teacher stress: sources, symptoms and job satisfaction, Paper Presented at the Annual Meeting of the American Education, LA, CA, 13-17.
  40. Ivancevich, J. M., & Matteson, M. J., & Prestin, C. (1982). Occupational stress : Type behavior and Physical well being, Academy Management Review, 2, 79-85.
  41. Ivancevich, M. J., & Metteson, T. M. (1990). Stress and work, Glenview: Scott, Foreman.
  42. Jackson, S. E. (1983). Participation in decision making, Journal of applied psychology, 68, 3-19. https://doi.org/10.1037/0021-9010.68.1.3
  43. Kyriacou, C. (1981). Copying actions and occupational stress among school teachers, Research in Education, 24, 147-151.
  44. Kyriacou, C. (1987) Teacher stress and burnout: an international review, Educational Research, 29, 146-152. https://doi.org/10.1080/0013188870290207
  45. Latack, J. C. (1984). Coping with job stress: measures and future directions for scale development. Journal of Applied Psychology, 71(2), 377-385.
  46. Ma, X., & Macmillan, R. B. (1999). Influences of workplace conditions on teachers' job satisfaction, The Journal of Educational Research, 93(1), 39-47. https://doi.org/10.1080/00220679909597627
  47. Moracco, J., & McFadden. H. (1980). Counselors role in reducing teacher stress, Unpublished Research Report, Auburn University.
  48. Moracco, J., Danford, D., & D'arienzo, R. V. (1982). The factorial validity of the teacher occupational stress factor questionnaire, Educational and Psychological Measurement, 42, 132-139.
  49. Ralf, S., & Suhair, J. (2008). Perceived teacher self-efficacy as a predictor of job stress and burnout: mediation analyses, Applied Psychology, 51(1), 152-171.
  50. Travers, C. J., & Cooper, C. L. (2006). Teachers Under Pressure: Stress in the Teaching Profession, N.Y.: Routledge.
  51. Wiseman, D. L., Cooner, D. D., & Knight, S. L. (1999). Becoming a teacher in a field-based setting, Wadsworth Publishing Company.
  52. Yoon, J. S. (2002). An Investigation of Interpersonal Relationships Between Teachers and Students, the School Psychology Research Collaboration Conference.

Cited by

  1. A Study on the Effects of Organizational Culture of Fisheries Cooperative on Empowerment and Organizational Effectiveness vol.25, pp.2, 2013, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2013.25.2.478
  2. A Study on the Job Stress Management of Korean Maritime Pilots vol.27, pp.3, 2015, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2015.27.3.833