DOI QR코드

DOI QR Code

Development of the Educational Android Application using Location Based Service

위치기반서비스를 활용한 안드로이드 퀴즈 애플리케이션 구현

  • Received : 2012.05.08
  • Accepted : 2012.06.03
  • Published : 2012.06.30

Abstract

Smartphone and Tablet PC has become a popular. So, various location-based service applications are being made in the field of advertising, games, and search. However, the location-based services application is lacking in the field of education. Therefore, this study proposes a Location-based service application for Tablet PC, which can be take advantage in school. The application was designed with these considerations in mind. First, the application to increase the participation of the students take the form of play. Second, participating students are influencing each other. Third, through the promotion of the cycle has allowed long-term operations. This application will be used usefully in an environment that students use a individual Tablet PC through the spread of e-textbooks.

Keywords

References

  1. 김병수․김종훈(2011). 기하학 문제해결 능력 향상을 위한 STEAM 교육 기반의 종이 접기 애플리케이션의 설계 및 개발, 한국지식정보기술학회 논문지 6(6), 103-110.
  2. 김은길․김종훈(2011). 확산적 사고력 함양을 위한 안드로이드 기반 토론학습 시스템 개발, 컴퓨터교육학회논문지 14(1), 137-146.
  3. 김은길․염미령․김종훈(2011a). 방향 센서를 활용한 좌표 및 면적 측정 안드로이드 애플리케이션 개발, 정보교육학회논문지 15(3), 439-447.
  4. 김은길․현동림․김종훈(2011b). 안드로이드 기반 입체도형 학습 콘텐츠 제작용 프레임워크의 설계 및 구현, 정보교육학회논문지 15(1), 67-76.
  5. 위정현․오나라(2009). 온라인 게임을 활용한 전략경영 교육의 효과 분석, 전략경영연구 12(2), 139-149.
  6. 최재호(2008). 위치기반서비스(LBS) 산업동향과 시사점, 산은경제연구소.
  7. 현동림․김은길․김종훈(2011a). 안드로이드 기반사고 공유 마인드맵 애플리케이션 구현, 수산해양교육연구 23(2), 234-243.
  8. 현동림․김종훈(2011). 현장체험학습 지원을 위한 안드로이드 LBS 애플리케이션 개발, 정보교육학회논문지 15(4), 579-587.
  9. 현동림․송경철․김은길․김종훈(2011b). 안드로이드 기반 비만 관리 애플리케이션 개발 - BMI 및 운동량 산출을 중심으로 -, 수산해양교육연구 23(4), 568-581.
  10. Benford, S., Anastasi, R., Flintham, M., Drozd, A., Crabtree, A., Greenhalgh, C., Tandavanitj, N., Adams, M. & Row-Farr, J.(2003). Coping with uncertainty in a location-based game, IEEE Pervasive Computing, 2(3), 34-41. https://doi.org/10.1109/MPRV.2003.1228525
  11. Google(2011), What is Android?, http://developer.android.com/guide/basics/what-is-android.html.
  12. Prensky, M.(2001). Digital game-based learning, New York, NY: McGraw-Hill.
  13. Schrader, P. G., & McCreery, M.(2008). The acquisition of skill and expertise in massively multiplayer online games, Educational Technology Research and Development, 56(6), 557-574. https://doi.org/10.1007/s11423-007-9055-4
  14. StatCounter Global Stats(2011). Top 8 Mobile OSs in South Korea from Jul 10 to Jul 11, http://gs.statcounter.com/#mobile_os-KR-monthly-201007-201107.