사이버대학교 공학계열 학생들의 숙달접근목표지향성, 과제가치, 자기조절학습전략의 학업만족도와 학업성취도 예측력 규명

The Prediction of Mastery-Approach Goal Orientation, Task Value, and Self-Regulated Learning Strategy on Academic Satisfaction and Achievement of Cyber Engineering University Students

  • 주영주 (이화여자대학교 교육공학과) ;
  • 정애경 (동서울대학교 디지털방송미디어과) ;
  • 설현남 (이화여자대학교 교육공학과) ;
  • 이상회 (동서울대학교 디지털전자과)
  • Joo, Young-Ju (Dept. of Educational Technology, Ewha Womans University) ;
  • Chung, Ae-Kyung (Dept. of Digital Broadcasting and Media, Dong Seoul College) ;
  • Seol, Hyun-Nam (Dept. of Educational Technology, Ewha Womans University) ;
  • Yi, Sang-Hoi (Dept. of Digital Eletronics, Dong Seoul College)
  • 투고 : 2012.04.25
  • 심사 : 2012.06.04
  • 발행 : 2012.06.25

초록

본 연구는 사이버대학교 공학계열 학생들의 숙달접근목표지향성, 과제가치, 자기조절학습전략의 학업만족도와 학업성취도에 대한 예측력을 규명하는 데 있다. 이를 위해 H 사이버대학교의 2011년 1학기 정보통신학과의 세 과목을 등록한 219명을 대상으로 웹서베이를 실시하였으며, 수집된 데이터를 바탕으로 숙달접근목표지향성, 과제가치, 자기조절학습전략을 예측변인으로, 학업만족도와 학업성취도를 결과변인으로 설정하여 중다회귀분석을 실시하였다. 연구 결과, 과제가치(${\beta}$=.401)와 자기조절학습전략(${\beta}$=.401)은 학업만족도를 유의하게 예측하였으며, 자기조절학습전략(${\beta}$=.301)과 숙달접근목표지향성(${\beta}$=.196)은 학업성취도를 유의하게 예측하였다. 이와 같은 연구결과를 토대로 사이버대학교 공학계열 학생들의 학업만족도와 성취도를 향상시키기 위해 숙달접근목표지향성, 과제가치, 자기조절학습전략을 높이는 구체적인 증진방안이 고려되어야 할 것이다.

The purpose of this study is to verify the prediction of mastery-approach goal orientation, task value, and self-regulated learning strategy on academic satisfaction and achievement of cyber engineering university students. For this study, 219 engineering students of H cyber university who enrolled in the spring semester of 2011 was chosen and completed web surveys. A hypothetical model proposed included mastery-approach goal orientation, task value, and self-regulated learning strategy as predictors, and academic satisfaction and achievement as criteria variables. The results of this study through multiple regression analysis indicated that task value(${\beta}$=.401) and self-regulated learning strategy(${\beta}$=.401) predicted significantly on academic satisfaction. In addition, self-regulated learning strategy(${\beta}$=.301) and mastery-approach goal orientation(${\beta}$=.196) predicted significantly on academic achievement. The result of this study suggested that mastery-approach goal orientation, task value, and self-regulated learning strategy should be considered for improving academic satisfaction and achievement in cyber engineering education.

키워드

참고문헌

  1. 교육과학기술부, 조간보도자료(2012학년도사이버대학신입생선발) 교육과학기술부 보도자료, 서울:교육과학기술부. 2011년 11월
  2. 장은정, 정영란, 서윤경. 원격대학 성과 분석 연구. 교육공학연구. 제23권 2호, 67-104쪽. 2007년
  3. 교육인적자원부, 2007년도 원격대학 종합평가 보고서. 서울: 교육인적자원부, 2007년
  4. 박혜정, 최명숙, 대학교육에서 e-러닝 학습효과와 관련된 변인들의 관계 분석. 교육공학연구, 제24권 1호, 27-53쪽, 2008년
  5. 주영주, 김나영, 조현국. 사이버대학생의 학업적 자기효능감, 자기조절학습능력 및 온라인과제가치와 만족도 및 성취도간의 관계 분석. 교육정보미디어연구, 제14권 3호, 115-135쪽. 2008년
  6. Bong, M. Role of self-efficacy and task-value in predicting college students' course performance and future enrollment intentions. Contemporary Educational Psychology, Vol. 26, no. 4, pp .553-570. 2001. https://doi.org/10.1006/ceps.2000.1048
  7. Hu, H. Effects of self-regulated learning strategy training on learners' achievement, motivation and strategy use in a web enhanced instructional environment. Doctoral dissertation, The Florida State University. 2007.
  8. Joo, Y. J., Bong, M., and Choi, H. J. Self-efficacy for selfregulated learning, academic self-efficacy, and internet selfefficacy in web-based instruction. Educational Technology Research and Development, Vol. 48, no. 2, pp. 5-17. 2000. https://doi.org/10.1007/BF02313398
  9. Puzziferro, M. Online technologies self-efficacy and selfregulated learning as predictors of final grade and satisfaction in college-level Online Courses. The American Journal of Distance Education, Vol. 22, pp. 72-89. 2008. https://doi.org/10.1080/08923640802039024
  10. Yukselturk, E. and Bulut, S. Predictors for student success in an online course. Educational Technology & Society, Vol. 10, no. 2, pp. 71-83. 2007.
  11. 주영주, 정애경, 이상회, 김선희. 전자매체를 활용한 사이버수업에서 자기조절학습능력, 사회적 실재감, 학습몰입, 만족도 간의 구조적 관계 규명, 전자공학회논문지, 제 48권 2호, 1-78쪽, 2011년
  12. Phipps, R. and Mersotis, J. What's the difference? A review of contemporary research on the effectiveness of distance learning in higher education. Washington, D. C.: The Institute for Higher Education of Policy. 1999.
  13. Atkinson, F. V. Discrete and Continuous Boundary Problems. London: Academic Press Inc. 1964.
  14. 박병기, 이중욱, 2*2 성취목표지향성 척도의 개발 및 타당화. 교육심리연구, 제19권 1호, 327-352쪽, 2005년
  15. 양명희, 오종철. 영어학습에 $2{{\times}}2$ 성취목표지향성과 자기조절학습과의 관련성 검토. 교육심리연구, 제20권 3호, 745-764쪽. 2006년
  16. 권성연, e-Learning 환경에서 성인학습자의 $2{{\times}}2$ 성취목표지향성과 자기조절학습에 관한 연구. 학습자중심교과교육연구. 제8권 1호, 23-42쪽, 2008년
  17. 하영자. 온라인 학습자의 과제가치와 학습전략이 학습만족도 및 학업성취도에 미치는 영향. 학습자 중심교과교육학회, 제10권 3호, 577쪽. 2010년
  18. Jacquelynne S. Eccles, Expectancies, values and academic behaviors. In J. T. Spence (Ed.), Achievement and achievement motives. San Francisco, CA: W. H. Freeman, 1983.
  19. Zimmerman, B. J. and Martinez-Pons, M. Student differences in self-regulated learning: relating, grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology , Vol. 82, no. 1, pp. 51-59. 1990. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.51
  20. Pintrich, P. R., and Schunk, D. H. Motivation in Education: Theory, Research , and Application(2nd ed) , NJ: Merill Prentice Hall. 2002.
  21. Ames, C., and Archer, J. Achievement goals in the classroom: Student's learning strategies and motivation process. Jounal of educational Psychology, Vol. 80, pp. 260-267. 1988 https://doi.org/10.1037/0022-0663.80.3.260
  22. Eliot, A. J. and McGregor, H. A. A 2*2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 80, pp. 501-519. 2001. https://doi.org/10.1037/0022-3514.80.3.501
  23. 강명희, 박효진, 김민정, 웹기반 협력학습 성취도 에 대한 학습자의 성취목표지향성과 상호작용중심 성의 예측력 규명" 교육방법연구, 제22권 2호, 163-185쪽, 2010년
  24. 주영주, 이광희, 김가연. 기업 사이버교육에서 성 취목표, 조직 지원의 몰입 및 만족도 예측에 관한 연구. 직업능력개발연구, 제12권 3호, 27-45쪽. 2009년
  25. Witkow, M. R. & Fuligni, A. J. Achievement Goals and Daily School Experiences Among Adolescents With Asian, Latino, and European American Backgrounds. Journal of Educational Psychology, Vol. 99, no. 3, pp. 584-596. 2007. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.3.584
  26. Wolters. C. A. Advancing Achievement Goal Theory: Using Goal Structures and Goal Orientations to Predict Students' Motivation, Cognition, and Achievement. Journal of Educational Psychology. Vol. 96, no. 2, pp. 236-250. 2004. https://doi.org/10.1037/0022-0663.96.2.236
  27. Kishton. J. M. and Widaman, K. F. Unidimensional versus domain representative parceling of questionnaire items: An empirical example. Educational and Psychological Measurement, Vol. 54, no. 3, pp. 757-765. 1994. https://doi.org/10.1177/0013164494054003022
  28. 봉미미, 학습동기 관련 연구의 최근 동향, 교육과학연구. 제31권 3호, 179-195쪽. 2000년
  29. Cox, A. E and Whaley, D. E. The Influence of Task Value, Expectancies for Success, and Identity on Athletes' Achievement Behaviors. Journal of Applied Sport Psychology, Vol. 16, no. 2, pp. 103-117. 2004. https://doi.org/10.1080/10413200490437930
  30. 홍기칠. 자기조절기능의 발달수준에 따른 컴퓨터 본위 수업의 통제 전략이 학습과 동기에 미치는 효과. 경북대학교 대학원 박사학위 논문. 1994년
  31. Zimmerman, B. J., and Schunk, D. H. Self-regulated learning and academic achievement: Theory, research, and practice. 1989. 전성연.김영상.이차선(역) 자기조정학습. 서울:원미사, 2000.
  32. Pintrich, P. R. Understanding Self-regulated Learning, SanFrancisco, CA: Jossy-Bass. 1995.
  33. Hartley, K., and Bendixen, L. D. Educational research in the internet age: Examining the role of individual characteristics. Educational Researcher, Vol. 30, no. 9, pp. 22-26. 2001. https://doi.org/10.3102/0013189X030009022
  34. Hill, J. R., and Hannafin, M. J. Cognitive strategies and learning from the World Wide Web. Educational Technology, Research and Development, Vol. 45, no. 4, pp. 37-64. 1997. https://doi.org/10.1007/BF02299682
  35. Matuga, J. M. Self-Regulation, Goal Orientation, and Academic Achievement of Secondary Students in Online University Courses. Educational Technology & Society, Vol. 12 , no. 3, pp. 4-11. 2009.
  36. Roebken, H. The influence of goal orientation on student satisfaction, academic engagement and achievement. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, Vol. 5, no. 3, pp. 679-704. 2007.
  37. 신종호, 유승민, 서은진. 지각된 수단성, 숙달목표 지향성, 학업성취 간의 구조적 관계, 아시아교육연구, 제9권 4호, 23-37쪽. 2008년
  38. Klein, H. J, Noe, R. A., and Wang, C. Motivation to learn and course outcomes: The impact of delivery mode, learning goal orientation, and perceived barriers and enablers. Personnal Psychology, Vol. 59, pp. 665-702. 2006. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2006.00050.x
  39. Wigfield, A. and Eccles, J. S. The Develoopment of Achievement Task Values: A Theoretical Analysis, Developmental Review, Vol. 12, pp. 265-310, 1992.
  40. 조일현, 임규연. GBS 설계 모델을 적용한 기업 e-learning 학습 환경에서 학습 성과에 영향을 미치는 요인 (Study on the Factors that Influence Students Performance In GBS-based e-Learning Environment). 교육공학연구, 제18권 4호, 79-110 쪽. 2002년
  41. 조한익. 성취목표지향성, 희망 및 학업성취도의 구조적 관계와 성별에 따른 잠재평균분석. 한국교육심리학회, 제24권 4호. 2010년
  42. Elliot A. J. and Church. M. A. A Hierarchical Model of Approach and Avoidance Achievement Motivation. Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 72, no. 1, pp. 218-232. 1997. https://doi.org/10.1037/0022-3514.72.1.218
  43. Pintrich, P. R. & De Groot, E. V. Motivational and Self-Regulated Learning Components of Classroom Academic Performance. Journal of Educational Psychology. Vol. 82, no. 1, pp. 33-40. 1990. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  44. Pokay, P. and Blumenfeld, P. C. Predicting Achievement Early and Late in the Semester: The Role of Motivation and Use of Learning Strategies. Journal of Educational Psychology. Vol. 82, no. 1, pp. 41-50. 1990. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.41
  45. Shin, N. Transactional Presence as a Critical Predictor of Success in Distance Learning. Distance Education, Vol. 24, no. 1, pp. 69-86. 2003. https://doi.org/10.1080/01587910303048
  46. Eccles J., Adler, T., and Meece, J. L. Sex differences in achievement: A test of alternate theories, Journal of personality and social psychology, Vol. 46, no. 1, pp. 26-43, 1984. https://doi.org/10.1037/0022-3514.46.1.26
  47. Curran, P. J., West, S. G. and Finch, J. F. The robustness of test statistics to nonnormality and specification, Psychological Methods, Vol. 1, no. 1, pp. 16-29, 1996. https://doi.org/10.1037/1082-989X.1.1.16
  48. 주영주, 최혜리, 이영희, 이유경. 사이버학습환경에서 온라인 과제가치, 학교의 지원, 만족도, 학습 지속의향 간의 구조적 관계. 한국정보교육학회논문지, 제14권 3호, 341-354쪽. 2010년
  49. 이인숙. e-Learning 환경에서의 자기조절학습전략, 자기효능감과 e-Learning 학습전략 수준 및 학업성취도 관련성 규명. 교육공학연구, 제19권 3호, 41-68쪽. 2003년
  50. Zimmerman, B. J. & Bandura, A. Impact of Self-Regulatory Influences on Writing Course Attainment. American Educational Research Journal, Vol. 31, no. 4, pp. 845-862. 1994. https://doi.org/10.3102/00028312031004845