DOI QR코드

DOI QR Code

Influence of the Natural Forest Service Quality on User's Satisfaction and Demand for Revisit - By Focusing on Five Natural Forest in Kyung-buk Province -

자연휴양림의 서비스 품질이 이용자 만족도 및 재방문 의도에 미치는 영향 분석 - 경북지역 5개 자연휴양림을 중심으로 -

  • Lee, Jong-Jin (Dept. of Landscape Architecture, Graduate School, Kyungpook National University) ;
  • Lee, Hyun-Taek (Dept. of Landscape Architecture, Kyungpook National University) ;
  • Cho, Hyun-Ju (Dept. of Landscape Architecture, Graduate School, Kyungpook National University)
  • 이종진 (경북대학교 대학원 조경학과) ;
  • 이현택 (경북대학교 조경학과) ;
  • 조현주 (경북대학교 대학원 조경학과)
  • Received : 2012.03.19
  • Accepted : 2012.04.18
  • Published : 2012.04.30

Abstract

The purpose of this research is to practically figure out the relationship between Natural Forest service quality on user's satisfaction and demand to revisit. The results are as follows: First, the agent service quality, facility, accessibility, and cost as factors of the Natural Forest service quality. These are all influenced positively for visitor's satisfaction by priority of agent service> accessibility> facility> cost. Second, the agent service quality, facility, accessibility are all influenced positively on visitor's demand on revisit by priority of agent service> accessibility> facility. But the cost doesn't make an influence on revisiting. Third, the visitor's satisfaction made it as an influence on revisiting demand positively. These are the results for the research m service quality, user's satisfaction, facility, accessibility, and cost of the 5 Natural Forest over the Kyung-buk Province. We finally figured out the agent service quality is the most important factor to improve the quality of Natural Forest facility. We are sure about the improvement of the agent service quality which will make it successful.

본 연구에서는 국내 자연휴양림 이용자들이 지각하는 서비스 품질과 이용자의 특정 방문 휴양림에 대한 이용자 만족도 및 추후 재방문 의도 간의 상관관계와 인과관계를 실증적으로 검증해 보는 것을 주요한 목적으로 하고 있다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 우선 자연휴양림 서비스 품질 요인인 직원서비스 요인과 시설, 접근성, 그리고 비용 요인 모두 이용자 만족도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이용자 만족도에 대한 상대적 영향력은 직원 서비스, 접근성, 시설, 비용의 순으로 나타났다. 다음으로 자연휴양림 서비스 품질 요인이 자연휴양림의 재방문 의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는지 파악해 보기 위하여 회귀분석을 수행한 결과, 직원 서비스와 시설, 접근성 등의 요인이 자연휴양림의 재방문 의도에 유의미한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 그러나 비용은 유의한 영향을 미치지 않았다. 마지막으로 자연휴양림에 대한 이용자 만족도가 재방문 의도에 미치는 영향을 알아보기 위해 단순회귀분석을 수행한 결과, 이용자 만족도는 재방문 의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자연휴양림에 대한 이용자 만족도를 높이게 되면 추후 재방문 의도를 높일 수 있음을 알 수 있었다. 이상의 결과를 종합해 보면 자연휴양림 이용자 만족도를 높이기 위해서는 서비스 품질 요인에 속하는 4가지 요인즉, 직원 서비스, 시설, 접근성, 비용의 개선이 필요하며, 특히 직원 서비스 요인이 이용자 만족도에 미치는 영향력이 가장 크다는 것을 확인할 수 있었다. 또한 이용자들의 추후 재방문 의도를 높이기 위해서는 비용요인보다는 직원 서비스, 시설, 접근성 요인의 개선이 중점적으로 이루어져야 할 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. 김세천(1993) 자연휴양림의 개발이용 및 관리개선방안. 한국조경학회지 21(2): 130-134.
  2. 김종은, 양덕희(2000) 관광자원으로서의 자연휴양림에 관한 지리적 연구: 유명산, 대관령, 청태산 중심으로. 산림휴양연구 4(3): 55-73.
  3. 산림청(2010) 임업통계연보.
  4. 송형섭, 곽경호(1993) 휴양림 이용객의 특성 및 이용행태에 관한 조사연구. 지역개발논총 5:201-221.
  5. 우양호, 홍미영(2004) "공공서비스 질"측정의 타당성 평가에 관한 연구: "SERVPERF모형"의 적용가능성 탐색. 한국행정논집 16(3): 647-671.
  6. 윤지환, 김수진(2003) 자연휴양림 숙박시설 이용객의 행태분석. 관광학연구 27(3): 61-77.
  7. 이창헌, 정향숙, 시종근(2004) 이용객이 선호하는 자연휴양림 내 숙박시설의 형태. 한국산림휴양학회지 8(3): 31-39.
  8. 이혁진(1998) 자연휴양림의 여가특성에 관한 연구: 중부지방 6개 지역을 사례로. 경희대학교 지리학과 박사학위논문.
  9. 장병문(2000) 이용 만족도에 영향을 미치는 자연휴양림의 자원요소. 한국산림휴양학회지 4(3): 27-41.
  10. 전경수, 박문수, 안기완, 박종민(2000) 자연휴양림의 마케팅 전략 수립에 관한 연구. 한국산림휴양학회지 6(3): 77-86.
  11. 전문장, 심규원(2010) 자연휴양림 이용자 만족이 충성도에 미치는 영향: 33개소 국유자연휴양림을 대상으로. 한국환경과학회지 19(8): 961-969.
  12. 전승현(2011) 전라남도 안양산 자연휴양림의 계절별 이용행태에 관한 연구. 전남대학교 임학과 대학원 석사학위논문.
  13. 하경량(2002) 자연휴양림에 대한 이용 형태 및 인식에 관한 연구. 국토지리학회지 36(3): 205-216.
  14. 한상열, 장우환, 이민하, 조은경(2008) 국유자연휴양림의 고객만족 경로 분석. 한국산림휴양학회지 12(4): 19-25.
  15. Gronroos, C. (1984) Internal marketing-theory and practice. American Marketing Association's Services Conference Proceedings. pp. 41-47.
  16. Hunt, M. D. andW. S. Thomas(1997) The marketing strategy center: Diagnosing the industrial marketer interdisciplinary role. Journal of Marketing 48(3): 53-61.
  17. Parasuraman, A. , V. A. ZeithmalandL. L. Berry(1988) A multipleitem scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing 64:12-40.
  18. Richard, M. A. (2000) A discrepancy model for measuring customer satisfaction with rehabilitation services. Journal of Rehabilitation 34(3): 37-42.
  19. Westbrook, R. A. and M. D. Reilly(1983) Value percept disparity: An alternative to the disconfirmation of expectations theory of consumer satisfaction, advances in consumer research. Association for Consumer Research 22: 256-261.