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소셜미디어가 국가이미지와 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구 : 중국소비자를 대상으로

A Study on the Effect of Social Media on Country Image and Purchasing Intention: Focused on Chinese Consumers

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  • 박성택 (성균관대학교 경영연구소)
  • 투고 : 2012.05.02
  • 심사 : 2012.05.18
  • 발행 : 2012.05.31

초록

스마트폰의 등장과 소셜미디어의 급속한 확산으로 패러다임이 전환되면서 정치, 경제, 사회, 문화에 많은 분야에 영향을 미치고 있다. 소셜미디어는 적은 비용으로 최대의 효과를 볼 수 있다는 장점 때문에 새로운 소통의 도구로서 주목을 받고 있다. 지식기반경제로의 이행이 가속화되면서 국가이미지가 국가경쟁력의 핵심 원천으로 인식되고 있다. 국가이미지에 영향을 미치는 요인들을 파악하는 것이 매우 중요하다. 이에 본 연구에서는 선행연구에서 제시된 요인들을 살펴보고 국가이미지에 영향을 미치는 요인들을 분석하였다. 또한 현재 많이 활용되고 있는 소셜미디어가 국가이미지와 구매의도에 유의미한 영향을 미칠 것이라는 가정하에 소셜미디어의 특성을 변수로 추가하여 분석하였다. 분석결과 소셜미디어가 국가이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

The changing paradigm due to the emergence of smart phone and the rapid spread of internet-based social media usage is considerably impacting the politics, economy, society, culture and many other fields. As the new communication tools, social media is receiving spotlight for its advantage of low cost but high efficiency. With the accelerating of the fulfillment of knowledge-based economy, country image is more and more recognized as the core competitiveness of a country. Therefore, it is very important to grasp the factors that affect country image. In this study, a literature review on the factors provided was conducted and affecting factors on country image were analyzed. In addition, on the assumption that social media, which are widely used on current days, have meaningful effects on country image and purchasing intention, features of social media are added as variables and analyzed. The results of analysis show that social media has meaningful effects on the country image and purchasing intention.

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