DOI QR코드

DOI QR Code

The Statistical Approach-based Intelligent Education Support System

통계적 접근법을 기초로 하는 지능형 교육 지원 시스템

  • 정준희 (한국방송통신대학교 대학원 정보과학과)
  • Received : 2012.01.30
  • Accepted : 2012.03.06
  • Published : 2012.03.31

Abstract

Many kinds of the education systems are provided to students. Many kinds of the contents like School subjects, license, job training education and so on are provided through many kinds of the media like text, image, video and so on. Students will apply the knowledge they learnt and will use it when they learn other things. In the existing education system, there have been many situations that the education system isn't really helpful to the students because too hard contents are transferred to them or because too easy contents are transferred to them and they learn the contents they already know again. To solve this phenomenon, a method that transfers the most proper lecture contents to the students is suggested in the thesis. Because the difficulty is relative, the contents A can be easier than the contents B to a group of the students and the contents B can be easier than the contents A to another group of the students. Therefore, it is not easy to measure the difficulty of the lecture contents. A method considering this phenomenon to transfer the proper lecture contents is suggested in the thesis. The whole lecture contents are divided into many lecture modules. The students solve the pattern recognition questions, a kind of the prior test questions, before studying the lecture contents and the system selects and provides the most proper lecture module among many lecture modules to the students according to the score about the questions. When the system selects the lecture module and transfer it to the student, the students' answer and the difficulty of the lecture modules are considered. In the existing education system, 1 kind of the content is transferred to various students. If the same lecture contents is transferred to various students, the contents will not be transferred efficiently. The system selects the proper contents using the students' pattern recognition answers. The pattern recognition question is a kind of the prior test question that is developed on the basis of the lecture module and used to recognize whether the student knows the contents of the lecture module. Because the difficulty of the lecture module reflects the all scores of the students' answers, whenever a student submits the answer, the difficulty is changed. The suggested system measures the relative knowledge of the students using the answers and designates the difficulty. The improvement of the suggested method is only applied when the order of the lecture contents has nothing to do with the progress of the lecture. If the contents of the unit 1 should be studied before studying the contents of the unit 2, the suggested method is not applied. The suggested method is introduced on the basis of the subject "English grammar", subjects that the order is not important, in the thesis. If the suggested method is applied properly to the education environment, the students who don't know enough basic knowledge will learn the basic contents well and prepare the basis to learn the harder lecture contents. The students who already know the lecture contents will not study those again and save more time to learn more various lecture contents. Many improvement effects like these and so on will be provided to the education environment. If the suggested method that is introduced on the basis of the subject "English grammar" is applied to the various education systems like primary education, secondary education, job education and so on, more improvement effects will be provided. The direction to realize these things is suggested in the thesis. The suggested method is realized with the MySQL database and Java, JSP program. It will be very good if the suggested method is researched developmentally and become helpful to the development of the Korea education.

기존 학습 시스템에서는 선수 지식이 없는 학생에게 너무 어려운 내용을 제공해서 실제로 학생에게 도움이 되지 않는 경우도 있고, 이미 해당 내용을 알고 있는 학생에게 같은 내용의 콘텐츠를 반복 제공해서 학생에게 도움이 되지 않는 경우도 있다. 이러한 현상을 해결하는 방법으로 논문에서는 학생들에게 가장 적절한 난이도의 강의 콘텐츠를 전달하는 방법이 제안되었다. 난이도는 상대적인 개념이라서 어떠한 학생 집단에게는 A라는 콘텐츠가 B라는 콘텐츠보다 쉬울 수 있고, 어떠한 학생 집단에게는 B라는 콘텐츠가 A라는 콘텐츠보다 쉬울 수 있으므로 정확하게 측정하는 것은 쉽지 않지만 논문에서는 이러한 부분을 고려해서 학생들에게 적절한 강의 콘텐츠를 전달하는 방법이 제안되었다. 논문 제안 시스템에서 전체 강의 콘텐츠는 여러 개의 강의 모듈로 나눠진다. 학생은 강의를 수강하기 전 패턴인식 문항이라고 하는 선수 테스트 문항을 풀고, 시스템은 채점 결과에 따라서 여러 개의 강의 모듈들 중 해당 학생에게 가장 적절한 강의 콘텐츠를 선택해서 제공한다. 시스템이 학생에게 전달할 강의 모듈을 선택하는데 있어서 학생의 패턴인식 문항 답안과 강의 모듈들의 난이도가 반영된다. 강의 모듈들의 난이도는 패턴인식 문항을 풀었던 모든 학생들의 답안 채점 결과가 반영되므로 학생의 답안 채점이 진행될 때마다 따라 계속 변경된다. 논문 제안 시스템은 이렇게 학생들의 답안을 이용해서 해당 학생 집단의 상대적인 지식을 파악하고 각 강의 모듈들의 난이도를 지정한다. 논문에서 제안된 방법은 전체적인 강의 콘텐츠의 순서가 강의 진행에 상관이 없는 경우에만 개선 효과가 적용된다. 1단원의 내용을 알아야 2단원의 내용을 배울 수 있는 형식의 강의 콘텐츠에서는 논문의 제안 방법이 적용되지 않는다. 논문에서는 강의 순서가 중요하지 않은 과목들 중에서 영어 문법 강의를 바탕으로 제안 방법이 설명되었다. 제안된 내용이 학습 환경에 적절하게 적용 된다면 기초 지식이 충분하지 않은 학생은 기초 지식을 충분하게 배워서 보다 어려운 내용의 콘텐츠를 배울 기반을 마련하게 될 것이고, 해당 단원의 내용을 이미 알고 있는 학생은 알고 있는 내용을 다시 배우지 않는 방법으로 시간을 절약해서 보다 다양한 콘텐츠를 학습하게 되는 등 많은 개선 효과가 제공될 것이다.

Keywords

References

  1. 강영식, 권태호, 양성환, 이광수 "현대통계학", 동화기술교역, 2006.
  2. 김혜경, 김재경, Chen Qiu Yi, "백화점 거래 데이터를 이용한 상품 네트워크 연구", 지능정보연구, 15권 4호(2009), 159-182.
  3. 김혜경, 최일영, 하기목, 김재경, "사회 네트워크를이용한 사용자 기반 유헬스케어 서비스 추천시스템 개발", 지능정보연구, 16권 3호(2010),181-199.
  4. 성윤정, "서블릿 JSP 프로그래밍", 대림출판사, 2009.
  5. 윤경배, 정해욱, 고창배, 양동원, "데이터베이스 이론및 활용", 일진사, 2000.
  6. 이인호, 신경식, "퍼지 관계를 활용한 사례기반추론예측 정확성 향상에 관한 연구", 지능정보연구,16권 4호(2010), 67-84.
  7. 조윤호, 방정혜, "신상품 추천을 위한 사회연결망분석의 활용", 지능정보연구, 15권 4호(2009),183-200.
  8. 조인동, 김남규, "소셜 네트워크와 데이터마이닝기법을 활용한 학문 분야 중심 및 융합 키워드추천 서비스", 지능정보연구, 17권 1호(2011),127-138.
  9. 홍수정, 최중민, "중복을 허용한 계층적 클러스터링에 의한 복합 개념 탐지 방법", 지능정보연구,17권 1호(2011), 111-125.
  10. 황유섭, "Evaluation of Web Service SimilarityAssessment Methods", 지능정보연구, 15권 4호(2009), 1-22.