DOI QR코드

DOI QR Code

Cross-Channel Shopping Behavior between the Internet Retail Type and Store-Based Retail Types - Focus on Information of Fashion Product and Fabrics -

소비자의 인터넷 상점과 일반 상점간의 크로스 채널 쇼핑행동 분석 - 패션상품 및 소재정보를 중심으로 -

  • Lee, Eun-Ha (Dept. of Fashion Design Information, Chungbuk National University) ;
  • Kim, Sook-Hyun (Dept. of Fashion Merchandising & Retail Marketing, Johnson & Wales University) ;
  • Choi, Jong-Myoung (Dept. of Fashion Design Information, Chungbuk National University)
  • 이은하 (충북대학교 패션디자인정보학과) ;
  • 김숙현 (존슨 앤 웰스 대학교 패션머천다이징 앤 리테일 마케팅학과) ;
  • 최종명 (충북대학교 패션디자인정보학과)
  • Received : 2011.11.24
  • Accepted : 2012.02.19
  • Published : 2012.06.30

Abstract

Consumers currently show cross-channel shopping behavior between the Internet and store-based retail types when searching information and purchasing sensory products such as fashion items to reduce risks. As consumers compare both types of stores before making a purchase decision, the Internet retail type and store-based retail type started conflicting/competing each other as the combined retail evolution theory proposed(Kim & Kincade, 2006). The purpose of this study is to examine consumers' cross-channel shopping behavior between the Internet and store-based retail types and their importance and satisfaction with information provided by the Internet retail stores. This study employs a quantitative research method using a survey. Demographics, types of stores used for purchase, satisfaction with the type of stores, Internet shopping behavior, importance and satisfaction with product information in the Internet retail stores were asked. MANOVA and descriptive statistics were used to test hypotheses. The result shows that a majority of participants(36.2%) shows cross-channel shopping behavior between the two retail types. Also, most participants(72.4%) decide on their purchase and are satisfied only after cross-channel shopping between the two retail types. Participants were grouped based on their information search and purchase behavior. Significant differences among the groups were found in importance and satisfaction with product information provided by the Internet stores. In measuring participants' satisfaction, a majority of participants(42.1%) showed satisfaction with their purchase at store-based retail stores after information search via the internet, followed by the satisfaction with the purchase at the internet retail stores after information search at store-based retail stores(30.3%). Fifty one point nine percent of participants search information via the internet(vs.48% at store-based retail stores), and they especially look for fiber contents and design details with pictures(37.4%). The satisfaction with price information provided by the Internet retail stores is the highest (m=3.70 out of 5.0) among fashion product information followed by design information(m=3.48). On the other hand, size information, refund/exchange and fiber content information received low satisfaction scores(m=2.81, 2.71, 2.57 in turn). This research suggests the Internet retail stores should provide more variety of information in detail using technology and improving customer services. This study could provide the Internet retail stores a guideline to establish a satisfactory information delivery system.

Keywords

References

  1. Kim, S. & Kincade, D. (2006), The model for the evolution of retail institution types in South Korea, Journal of Textile and Apparel, Technology and Management, 5(1), pp. 1-29.
  2. Fleishman Hillard Inc. (Jan. 2010), The multi-channel shopping experience, retrieved 2012, February 3, from //www.sterlingcommerce.com/PDF/ 2010_Cons umerSurvey_results_for_posting 020910.pdf
  3. 지혜경, 이은영 (1995), 의류제품의 구매과정에 나타난 소비자 불만족 연구, 한국의류학회지, 19(1), pp. 149-160.
  4. 윤혜경, 권수애 (2003), 대학생의 인터넷 패션쇼핑몰 이용실태와 의류제품 구매행동 및 인식도, 한국생활과학회지, 12(2), pp. 225-236.
  5. 안주아 (2007), 인터넷 쇼핑몰 브랜드 소비자의 구매경험에 따른 지각된 위험과 정보탐색 및 구매의도에 미치는 영향, 언론과학연구, 8(1), pp. 161-194.
  6. 김선희, 최혜선 (2002), 온라인 및 카탈로그 통신판매의류 이용현황 및 치수선택에 관한 연구, 한국의류학회지, 26(7), pp. 1015-1025.
  7. 조영주, 임숙자 (2001), 인터넷 쇼핑몰에서의 의류제품 구매행동에 관한 연구, 한국의류학회지, 25(7), pp. 1247-1257.
  8. 김현정, 이은영, 박재옥 (2000), 인터넷을 통한 패션상품 구매행동의 탐색적 연구, 한국의류학회지, 24(6), pp. 907-917.
  9. 최은영 (2000), 인터넷상의 의류상품 제시방법과 구매의사 결정과의 관계연구, 복식, 50(5), pp. 103-115.
  10. 김미숙, 김소영 (2001), 인터넷 쇼핑몰에 대한 소비자의 만족불만족요인, 한국의류학회지, 25(7), pp. 1353-1364.
  11. 김수영 (2007), 인터넷쇼핑몰에서 의류제품 구매시 고객만족을 위한 품질 특성에 관한 연구, 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 고수경 (2002), 방모 직물의 구조 및 표면 특성에 따른 질감 이미지 분석, 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 배현주, 김은애 (2003), 남성 정장용 양모 직물의 질감 이미지와 선호도 분석, 한국의류학회지, 27(11), pp. 1318-1329.
  14. 전혜진 (2006), 의류소재의 특성과 정보가 인터넷 의류 구매에 미치는 영향, 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 이경훈, 박재옥 (2004), 인터넷 쇼핑몰 이용자의 의류 제품 구매경험에 따른 의류제품 및 웹 서비스 평가기준에 관한 연구, 한국의류학회지, 28(5), pp. 603-614.
  16. 김희숙, 조신현 (2006), 직물의 구조와 감각특성에 따른 온라인과 오프라인에서의 주관적 태 평가 비교, 한국의류학회지, 31(1), pp. 1-10.
  17. 김선경, 이희선, 김종배 (1998), 유아외출복 구매자의 조성섬유 선호집단별 차이분석, 대한가정학회지, 36(1), pp. 117-128.
  18. 김희숙, 나미희 (2004), 자켓용 소재의 태와 감성이미지가 선호도에 미치는 영향, 한국의류학회지, 28(3), pp. 387-395.
  19. 최종명 (2005), 셔츠의 착용실태와 소재에 대한 주관적 선호감각, 대한가정학회지, 43(1), pp. 167-176.
  20. 김수영 (2007), 인터넷쇼핑몰에서 의류제품 구매시 고객만족을 위한 품질 특성에 관한 연구, 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 박길순, 김서연, 송미령 (2007), 인터넷의류 쇼핑몰 이용시 소비자의 만족.불만족 요인, 충남생활과학연구지, 20(1), pp. 76-88.
  22. 김정임 (2002), 의류제품의 구매과정과 구매 후 의 소비자 불만족 요인 연구, 건국대학교 디자인대학원 석사학위논문.
  23. 박창규, 이대훈, 이용의 (2003), 인터넷을 기반으로 하는 의류용 소재 정보시스템, 한국의류학회지, 27(3), pp. 354-363.
  24. 박창규 (2002), 화상처리기법을 활용한 천의 드레이프성의 정량적 평가방법, 한국의류산업학회지, 4(3), pp. 284-288.
  25. 홍수정 (2006), 인터넷 의류 쇼핑에서 효과적인 정보전달을 위한 상품 이미지 정보 제공에 관한 연구, 디지털디자인학연구, 12, pp. 523-530.
  26. 자료검색일 2009. 12. 30, http://www.halfclub.com
  27. 전혜진 (2006), 의류소재의 특성과 정보가 인터넷 의류 구매에 미치는 영향, 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  28. 조남혜 (2003), 인터넷 쇼핑몰에서의 의류제품 구매후 불만족 및 불평행동에 관한 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  29. 성백철 (2004), 인터넷 쇼핑몰에서 상품의 이미지 표현에 관한 연구, 세종대학교 디자인대학원 석사학위논문.
  30. 자료검색일 2009. 12. 30, http://www.fashionplus.co.kr
  31. 두경일, 박준우 (2006), 커뮤니케이션디자인에서의 인터랙티브 스토리텔링에 관한 연구, 한국디자인문화학회지, 12(2), pp. 56-66.
  32. 김은영, 김서희(2008), 온라인 의복 구매시 추구혜택이 정보원이용과 구매의도에 미치는 영향, 생활과학연구논총, 12(1), pp. 239-250.
  33. 자료검색일 2009. 12. 30, http://www.rankey.com
  34. 김미숙, 김소영 (2001), 인터넷 쇼핑몰에 대한 소비자의 만족 불만족 요인, 한국의류학회지, 25(7), pp. 1353-1364.

Cited by

  1. The Effects of Department Store Customers' Satisfaction and Commitment on Relationship Switching Intention and Multi-channel Use Intention vol.15, pp.5, 2013, https://doi.org/10.5805/SFTI.2013.15.5.753
  2. Evaluation of Texture Image and Preference to Men's Suit Fabrics according to Mechanical Properties, Hand and Fabric Information of Wool Blended Fabrics vol.23, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5934/kjhe.2014.23.2.317
  3. Convergence approach to weight control behavior and online clothing product shopping vol.13, pp.7, 2015, https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.7.79
  4. An Exploratory Study on Cross-Channel Shopping: Using a Self-Observation and Consumption Diary vol.16, pp.3, 2012, https://doi.org/10.17053/jcc.2013.16.3.002