DOI QR코드

DOI QR Code

Paradigm Conversion and Task of Life-long Education Policy under the Economic Crisis of European Union

유럽연합의 경제위기 속에서 평생교육정책의 패러다임 전환과 과제 -한국의 평생교육정책 발전 과제에 주는 시사점을 중심으로-

  • 이성균 (서울디지털대학교 교육학과)
  • Received : 2012.04.24
  • Accepted : 2012.06.12
  • Published : 2012.06.28

Abstract

Integration of Europe was started when European Union Treaty was concluded at Maastricht for the first time on December, 1991. Europe which may be called as a cradle of modern national state has realized a single Europe not only in the socio-economic integration field but also in the political field. Under this background, it is considered that life-long education policy for developing a new integrated growth engine of EU requires educational response that may get ready for socio-economic environmental transformation more than anything else. In particular, this policy is faced with an important task of having to achieve harmony of efficiency through diversity and mutual coordination in pursuing cooperation and integrated development of life-long education field. However, notwithstanding their efforts, since 2008, some countries of EU were faced with economic crisis due to economic recession and this situation starts to drive the whole Europe even to the point of their financial crisis at last. This crisis is currently shaking socio-economic integration of EU. This study intends to observe a status of establishing life-long education system and promoting a policy for socio-economic integration of EU and to analyze as to what kind of relevance adult participation rate of life-long learning among the countries belonged to EU has with per capita income and to explore as whether socio-economic integration among member countries could be sustained based on problems of integrative life-long education system under the economic crisis of EU. In addition, through this study, an implication required for presenting a new paradigm conversion, policy establishment and development direction for the life-long education of our country is intended to be deduced.

유럽의 통합은 1991년 12월 마스트리히트에서 유럽연합조약을 처음 체결하면서 시작되었다. 근대 민족 국가의 요람이라고 할 수 있는 유럽은 현재 각국들의 사회경제적 통합은 물론 정치적 분야에서도 단일 유럽을 실현해 왔다. 이러한 가운데 유럽연합의 새로운 통합성장동력을 개발하기 위한 평생교육정책은 무엇보다도 사회경제적 환경 변화에 대비 할 수 있는 교육적 대응이 필요하다고 보고 있다. 특히 평생교육분야의 협력과 통합발전에 있어서는 다양성과 상호 조절을 통한 효율성의 조화를 이루어야 하는 중요한 과제를 안고 있다고 본다. 그러나 그들의 노력에도 불구하고 2008년 이후 유럽연합의 몇몇 국가들은 경제 침체로 인하여 국가재정의 위기를 맞이하였으며, 급기야 유럽전체의 재정위기로 까지 영향을 미치고 있다. 이와 같은 위기는 현재 유럽연합의 사회경제적 통합을 흔들고 있다. 본 연구에서는 유럽연합의 사회경제적 통합을 위한 평생교육 체제구축 및 정책 추진 현황을 살펴보고, 유럽연합에 속한 국가들 간의 성인평생교육 참여율이 1인당 국민소득과 어떠한 관련성이 있는지 분석하고자 하였다. 그리고 유럽연합의 경제위기 속에서 회원국 간의 사회경제적 통합이 지속 가능할 수 있을지를 통합적 평생교육체제의 문제점을 중심으로 알아보았다. 또한 이를 통하여 우리나라 평생교육의 새로운 패러다임 전환과 정책 수립 및 발전 방향 제시에 시사점을 도출하고자 하였다.

Keywords

References

  1. European Commission, 29 Nov. p.11, 2002.
  2. European Commission, Joint Peport on Social Protection and Sccial Inclusion, 2006.
  3. 최상덕, "최근 OECD와 유럽의 평생학습정책 동향", 한국직업능력개발원, 교육개혁포럼, pp.122-145, 2007.
  4. 매일경제신문, 2010. 4. 30 기사
  5. 오정은, "유럽연합 국가들의 대학교육 정책 변화방향", 교육개발, Vol.37, 10.3통권 제173호, 한국교육개발원, pp.70-75, 2010.
  6. 김숙원, "유럽연합의 대학교육 현대화와 개혁 정책", 프리드리히 에베르트 재단, 2006.
  7. 최상덕, "1980년대 이후 유럽의 학교직업이행 정책의 변화와 평생학습과의 관계에 관한 연구", 한국교육개발원, 제34권, 제2호, pp.99-128, 2007.
  8. 민문홍, "세계화 시대 유럽연합의 새 노동사회 통합 정책에 관한 연구", 한국노동연구원, 2007.
  9. 조정윤, 김상진, "유럽의 직업자격제도의 변화 경향 및 특징", 직업교육연구, 제12권, 제2호, pp.203-212, 2002.
  10. 최돈민, "경쟁력 제고와 사회통합을 위한 유럽연합의 평생학습전략과 시사점", 한국평생교육학회평생교육학연구, 제15권, 제4호, pp.163-183, 2009.
  11. 평생교육진흥원, "국제기구 평생교육 정책동향", 2008.
  12. 유임수, "유럽연합 통합교육 시스템", 대학교육, 한국대학교육협의회, 제137호, pp.76-86, 2005.
  13. 장원섭, "EU의 평생학습정책 담론 분석", 한국교육개발원 한국교육, 제32권, 제4호, pp.245-266, 2005.
  14. 최상덕, "최근 OECD와 유럽의 평생학습정책 동향", 한국직업능력개발원, pp.121-145, 2007.
  15. European Commission, 2006.
  16. Europan Commission, Guide to programmes, Luxembourg : European Communities, 1997.
  17. 평생교육진흥원, "국제기구 평생교육 정책동향", pp.15-25, 2008.
  18. 평생교육진흥원, "국제기구 평생교육 정책동향", pp.27-29, 2008.
  19. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/oj/ 2006/l_394/l_39420061230en00100018.pdf
  20. http://mailzine.kedi.re.kr/Column/MailZine/ ColumnViw.php?AcNum0=6952&AcCode=Doololo2
  21. E. Cohn and J. T. Addison, "The Economic Returnsto Lifelong Learning in OECD Countires," Education Economics, Vol.6, No.3, 1998.
  22. 장수명, "국가 및 산업 경쟁력 제고를 위한 교육의 역할", 한국교육개발원, pp.60-65, 2004.
  23. 김미수, 김승보, 장수명, "평생학습의 사회경제적 성과분석", 한국직업능력개발원, pp.61-74, 2009.
  24. 한국직업능력개발원, "한국성인의 평생학습 실태 및 수요조사", 2005.
  25. 김필헌, "PIIGS국가부도위기의 교훈", 한국경제연구원, p.27, 2010.

Cited by

  1. Determining the Priority of Lifelong Education Promotion Policy in Gyeongsangnam-do through AHP Analysis vol.13, pp.5, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.05.517