DOI QR코드

DOI QR Code

Exploring on the Educational Aalues in After School Sports-leisure Activity

초등 방과 후 스포츠여가활동의 교육적 의미 탐구

  • Received : 2012.04.18
  • Accepted : 2012.05.14
  • Published : 2012.06.28

Abstract

The purpose of study was to exploring on the educational values in after school physical programs. The participants were students in grades 5 (3), after school parents who are interested in sports activities (3), after school sports activities led by experienced teachers in three of were selected as study participants. The data were collected through in-depth interviews, collected data were transcribed and coded for domain analysis, classification analysis. The analysis of the results were as follows. After school physical activities, educational significance of the various values of physical activity experiences, meeting with school physical education and sport, educational welfare: the elimination of educational disparities, physical culture, introductory appeared.

본 연구는 방과 후 스포츠여가활동의 수혜자인 학생과 학부모 그리고 현장의 교사가 방과 후 스포츠여가활동에 대하여 어떻게 생각하는지를 토대로 방과 후 스포츠여가활동의 교육적 의미를 탐구하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 2011년 수도권 소재의 Y초등학교에서 방과 후 스포츠여가활동 프로그램에 참여한 5학년 학생 3명과 방과 후 스포츠여가활동에 관심을 갖고 있는 학부모 3명 그리고 방과 후 스포츠여가활동을 지도한 경험이 있는 3명의 교사를 연구 참여자로 선정하였다. 본 연구에서 자료는 심층면담을 통해 수집하였고, 수집된 자료는 Spradley(1979)가 제안한 영역 분석과 분류 분석을 토대로 분석하였고 그 결과는 다음과 같다. 방과 후 스포츠여가활동의 교육적 의미는 신체활동의 다양한 가치 체험 [학생들의 건강 및 체력의 향상, 학교생활의 적극성 강화, 신체적 자기개념 및 효능감 증진], 학교체육과 생활체육과의 만남, 교육복지 실현: 교육격차의 해소, 체육문화에의 입문 등이 도출되었다.

Keywords

References

  1. 고문수, 초등체육수업론, 파주: 교육과학사, 2012.
  2. 나명흔, "중등학생의 체육 특기 적성 교육활동 참여와 학교생활 적응과의 관계", 한국스포츠리서치, 제16권, 제3호, pp.675-682, 2005.
  3. 류태호, 김병준, 이병준, "성과 운동참가수준에 따른 중학생의 신체적 자기개념", 한국스포츠교육학회지, Vol.9, No.1, pp.63-78, 2002.
  4. 박정화, "아동의 방과 후 스포츠 종목과 참여 수준이 사회성 발달에 미치는 영향", 한국체육학회지, 제48권, 제5호, pp.535-545, 2009.
  5. 유정애, "초.중학교 체육과 교육과정 해설 연구개발", 한국교육과정평가원 연구보고서 CRC2007-18, 2007.
  6. 이경관, 백성익, 박태섭, 심재희, "방과 후 체육활동이 정신지체 청소년의 체력향상에 미치는 효과", 한국체육학회지, 제46권, 제1호, pp.795-802, 2007.
  7. 이수형, 중학생의 생활체육 참여가 신체적 자아개념과 학교생활적응에 미치는 영향, 서울시립대학교 대학원, 미간행 석사학위논문, 2006.
  8. 이승희, "중.고등학교 운동선수의 멘토링 경험과 운동성취에 대한 인과모형 분석", 한국스포츠사회학회지, 제22권, 제2호, pp.95-114, 2009.
  9. 이승희, "방과 후 체육활동참가 중학생의 참가동기와 스포츠태도가 사회성 발달에 미치는 영향", 한국체육학회지, 제49권 제6호, pp.103-113, 2010.
  10. 이용식, "즐거운 일본의 방과 후 체육활동", 국민체육, 제21권, p.10, 2005.
  11. 정지혜, 정혜리, "방과 후 학교교육활동이 중학생의 신체적 자기개념, 학교적응, 자기효능감에 미치는 영향", 생활과학연구지, 제24권, pp.17-38, 2008.
  12. 최대식, 남자 중학생의 생활체육활동 참가와 학교생활적응의 관계, 울산대학교 대학원, 미간행 석사학위논문, 2001.
  13. 표내숙, 정상훈, "중학생의 방과 후 스포츠 활동참여에 따른 신체적 자기개념과 정서의 차이", 교사교육연구, 제47권, 제2호, pp.221-243, 2008.
  14. 표내숙, 정상훈, 박철용, "중학생의 방과 후 스포츠 활동 참여가 신체적 자기개념 및 정서에 미치는 영향", 한국체육학회지, 제48권, 제3호,pp.359-374, 2009.
  15. J. P. Spradley, "The ethnographic interview," New York: Holt, Rienhart & Winston. 1979. 박종흡 역, "문화기술적 면접법", 서울:시그마프레스. 2003.
  16. American Obesity Association, "Obesity in Youth. Washington, DC: Auther," Rrtrieved September, Vol.18, 2006, from http://www.obesity.org/subs/fastfacts/obesity_ youth.shtml. 2005.
  17. R. Hyatt, "Intramural Sport," Saint Louis : The C. V. Mosby co. 1977.
  18. M. M. Smyth and H. Anderson, "Coping with clumsiness in the school playground: Social and physical play in children with coordination impairments," British Journal of Development Psychology, Vol.18, pp.389-413, 2000. https://doi.org/10.1348/026151000165760
  19. Ulrich, "Perceptions of Physical competence, motor competence, and participation in organised sport. Their interrelationships in young children," Research Quarterly for Excise and Sports, Vol.58, pp.57-67, 1987. https://doi.org/10.1080/02701367.1987.10605421
  20. G. J. Welk and S. N. Blair, "Physical activity protects against the health risks of obesity," Bloomington, IN: President's Council on Physical Fitness and Sports, 2000.