DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of Self-growth Program on Self-esteem and Sociality of Adolescents on Probation

자기성장프로그램이 보호관찰소 청소년의 자아존중감과 사회성에 미치는 영향

  • 허정철 (광주여자대학교 사회복지학과)
  • Received : 2012.04.25
  • Accepted : 2012.05.15
  • Published : 2012.06.28

Abstract

This study aims to verify what influence a self-growth program has on self-esteem and sociality of adolescents on probation. As a result of the study, it was discovered that the program had a statistically significant influence on self-humilation, relationships with others, self-assertion and anxiety of sub-areas of the self-esteem. Also, the program had a statistically significant influence on enhancement of their diligence, sociability, stability and responsibility. The above results suggested that the self-growth program had a significant influence on enhancement of self-esteem and sociality of the adolescents on probation. To enhance their self-esteem and sociality and help their whole-person growth, the government should be actively involved in mentoring programs. Furthermore, various mentoring programs which are helpful for adolescents on probation should be developed and distributed.

본 연구의 목적은 자기성장프로그램이 보호관찰소 청소년의 자아존중감과 사회성에 어떠한 영향을 미치는 가를 검증하고자 하였다. 본 연구결과 자기성장프로그램은 보호관찰소 청소년의 자아존중감 하위 영역 가운데 자기비하, 타인과의 관계, 자기주장과 불안에서 통계적으로 유의미한 효과가 있었다. 또한 자기성장프로그램이 보호관찰소 청소년의 사회성 하위 영역 가운데 근면성, 사교성, 안정성, 책임성 향상에 통계적으로 유의미한 효과가 있었다. 이와 같은 연구결과는 자기성장프로그램이 보호관찰소 청소년의 자아존중감과 사회성 향상에 유의미한 영향을 미치는 것을 증명한 것이다. 보호관찰소 청소년의 자아존중감 및 사회성 향상 뿐만아니라, 전인격적인 성장을 돕기 위해서는 정부차원에서 멘토링 프로그램을 더욱더 활성화 할 필요성이 있다. 더 나아가 보호관찰소 청소년들에게 도움이 되는 다양한 멘토링 프로그램을 개발하여 보급해야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 주영신, 보호관찰 청소년의 성격유형이 상담 기대감에 미치는 영향에 관한 연구 : 광주보호관찰소 수강명령자를 대상으로, 조선대학교 정책대학원석사학위논문, 2004.
  2. 법무부 보호국, 보호관찰제도안내, 2004.
  3. 최옥채, 교정복지론, 학지사, 2003.
  4. 권문일, 윤웅장, "청소년보호관찰지원사업의 성과와 활성화 방안", 보호관찰, 제7권, 제2호, pp.3-40, 2007.
  5. 김기환, "2010년 보호관찰 정책연구과제 지역사회자원활용 효율화 방안에 관한 연구", 보호관찰, 제10권, 제2호, pp.327-467, 2010.
  6. 광주보호관찰소, 지역사회자원 활용을 위한 제5기 멘터 프로그램 집행 결과보고서, 2010.
  7. 최인숙, 자기성장 집단상담프로그램이 초등학생의 품성과 사회성 향상에 미치는 영향, 국민대학교 교육대학원 석사학위논문, 2006.
  8. 박연숙, 자기성장 집단상담프로그램이 초등학생의 자아존중감과 사회성 향상에 미치는 영향, 한서대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2006.
  9. 김성복, 자기성장프로그램이 중학생의 자아존중감과 사회성 발달에 미치는 효과, 한남대학교 교육대학원 석사학위논문, 2004.
  10. 허정철, "자기성장프로그램이 여대생의 자아존중감과 진로결정자기효능감에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제12호, pp.486-495, 2011.
  11. C. R. Rogers, On becoming a person. Boston: Hougton Mifflin, 1961.
  12. 이형득, "자기성장 집단상담의 단계별 발달과정", 집단상담연구, Vol.1, pp.35-61, 1998.
  13. 이장호, 김정희, 집단상담의 원리와 실제, 법문사, 1992.
  14. A. H, Maslow, Motivation and Personality. New York : Harper & Row, 1970.
  15. J. D. McHolland, Human potential seminars. Evanston : Kendall College Press, 1972.
  16. M. Rosenberg, Society and adolescent self-image, NJ: Princeton University Press, 1965.
  17. S. Coopersmith, The Antecedents of Self-Esteem (2nd ed), Palo Alto, Calif : Counsulting Psychologogists Press, 1981.
  18. 박기숙, 자기성장프로그램이 결손가정 중학생의 자아존중감과 사회성발달에 미치는 효과, 원광대학교 교육대학원 석사학위논문, 2009.
  19. 장광수, 초등학교 아동의 자아존중감과 사회성 및 정신건강과의 관계, 한국교원대학교 대학원, 석사학위논문, 1999.
  20. 정범모, 인성검사요감. 초등학교 고학년용, 코리안테스팅센터, 1971.
  21. 김태호, 미니게임의 협동적인 게임플레이가 학습자의 자아효능감과 사회성에 미치는 영향, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문, 2010.
  22. 이윤숙, 저소득가정 청소년의 자아존중감 및 사회성 향상을 위한 자기성장프로그램에 관한 연구, 대구대학교 대학원, 석사학위논문, 2009.
  23. S. Coopersmith, The Antecedent of self-esteem, San Francisco : W. H. Freeman and co, 1967.
  24. 김경연, 부모의 아동평가.자아존중.양육태도와 아동의 자아존중감과의 관계, 부산대대학원, 박사학위논문, 1987.
  25. 송민수, 현실요법 집단상담프로그램이 초등학생의 내적통제성과 자아존중감에 미치는 영향, 서울대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2002.
  26. 김동환, 건전한 사회성검사의 개발과 타당화를 위한 분석연구, 세종대학교 대학원, 석사학위논문, 1992.

Cited by

  1. Effect of Self-growth Program on Morality and Achievement Motivation of Adolescents on Probation vol.13, pp.9, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.09.155