DOI QR코드

DOI QR Code

Research of Aesthetic Distance on the Cinematization of Novel

영화 <우리들의 일그러진 영웅>에 나타난 원작소설과의 미적 거리 연구

  • Received : 2012.05.08
  • Accepted : 2012.06.19
  • Published : 2012.06.28

Abstract

The purpose of this thesis is to figure out the mechanism that how can be shown the aesthetic distances of novel in the film. At discussion of the view point, novel can be told by two factors which are 'who is teller' and 'who is watcher' but in the film, novel's narration is divided into visual point and auditive point. And I will consider the phenomenon on the part of this difference. Next, I will argue about difference between novel and film from the Park Jongwon's aesthetic distances which interpreted Lee Munyeol's work. This thesis is going to observe that how the film adapted three types of view point and how that related the subject of the original novel. For this thesis, I tried to track 'the distances' between figure and identity, and reader and author. Also I did approach that how can be accepted the problem of 'aesthetic distance according to identity' based on this novel in the film and novel's text by reader. This study make a proposal or analysis to the differences between novels and films in terms of narrative point of view. Although it is shown by dividing into each chapter in novel and on connectivity in film, this paper finds out that both film and novel are shown the subject of reader's difference of the view point about 'author and director's identity'.

최근 서사학자들의 주된 논의는 '누가, 무엇을, 어떻게 이야기하느냐'에 대한 관심으로부터 더 나아가지 못하고 있는 듯하다. 아리스토텔레스 이후 아직도 '시학'이라는 대전제 하에 서사학 분야의 논의선상에 놓여있는 일부 학파에 의존하고 있다. 이런 이유로 본고는 주로 이런 서사학적 논점을 다루기보다는 소설과 영화와의 서사적 특성으로 인해 발생한 화자, 초점화자, 시점에 주목한다. 본고에서 다루게 될 "우리들의 일그러진 영웅"은 1인칭 소설이다. 감독은 화자의 논평적 서술이 많은 유사 자전적 소설을 영화 텍스트로 재현하기 위해 voice-over를 통한 서사자아와 경험자아를 구분하여 자신만의 이데올로기를 보여준다. 즉, 소설 속 서술자아와 경험자아의 미적 거리를 드러내기 위해 화면 내 공간과 voice-over 공간으로 구분하여 대상 간의 미적 거리를 관객에게 제시한다. 과거의 장면에서 voice-over는 주제를 설명하거나 장면을 전환하는 기능을 주로 하지만, 성인이 된 현재 병태의 voice-over는 독백의 기능을 함으로써 과거 자신의 경험자아를 관조한다. 이 과정에서 '거리화' 즉, 감독의 해석 가능성이 발생한다. 이 '거리화'를 밝히고자 하는 논문이다.

Keywords

References

  1. Allex Preminger(ed.), The New Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics, Princeton University Press, p.10, 1993.
  2. 고창선, "뉴미디어 아트에서 물리적, 심리적 거리를 통한 관조의 재해석", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제12호, p.726, 2011.
  3. 나병철, 영화와 소설의 시점과 이미지, 소명출판, pp.211-219, 2009.
  4. 서정남, 영화서사학, 생각의나무, pp.299-326, 2004.
  5. G. Prince 저, 이기우, 김용재 역, 서사론사전A Dictionary of Narratology, 민지사, p.201, 1992.
  6. 이문열, 우리들의 일그러진 영웅, 문학사상사, 85판, 1993.
  7. 나병철, 영화와 소설의 시점과 이미지, 소명출판, pp.242-249, 2009.
  8. 박종원, <우리들의 일그러진 영웅>, 대동흥업, 1992, 드림박스 비디오(1993), KBS1 1995(10) 방영본.
  9. 서동훈, "소설의 영화 각색에 나타난 확장과 변형의 양상", 대중서사연구, 제19호, pp.262-263, 2008.
  10. 전우형, "<오발탄>의 매체 전환구조와 영화예술적 속성 구현 양상", 한국현대문학연구, 제28집, p.407, 2009.
  11. 나병철, 영화와 소설의 시점과 이미지, 소명출판, pp.272-290, pp.312-323, 2009.
  12. http://cafe.naver.com/author.cafe /23395
  13. G. Prince 저, 최상규 역, 서사학 Narratology : The Form and Functioning of Narrative, 문학과지성사, pp.19-32, 1988.
  14. 시모어 채트먼 저/한용환, 강덕화 역, 영화와 소설의 수사학, 동국대학교출판부, pp.215-220, 2001.