References
- 권미선, 방정숙(2009), 좋은 수학 수업에 대한 초등 교사의 인식 조사, 수학교육논문집 23(2), 231-253.
- 김경희, 김수진, 김남희, 박선용, 김지영, 박효희, 정송(2008), 국제 학업성취도 평가(TIMSS/PISA)에 나타난 우리나라 중.고등학생의 성취 변화의 특성, 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2008-3-1.
- 김진호(2008a), 학습자 중심 수학 수업과 수행평가, 한국초등수학교육학회지 12(1), 47-58.
- 김진호(2008b), 학습자 중심 수업에 대한 오해와 진실, 초등수학교육 11(2), 81-94.
- 김진호(2009), 수학 수업 중 원활한 의사소통이 이루어지는 교실문화 형성하기, 초등수학교육 12(2), 99-115.
- 김진호(근간), 초등수학교육전문가의 자녀 수학교육의 실제(가제).
- 김진호, 이소민(2008), 학습자 중심 수학 수업을 한 한 초등교사의 학습자 중심 수업에 대한 인식 변화, 학교수학 10(1), 105-121.
- 김진호, 이소민, 김상룡(2010), 학습자 중심 수업이 학습자들의 성취도에 미치는 영향, 한국초등수학교육학회지 14(1), 136-151.
- 나귀수(2009), 초등학교 교사의 수학 수업비평의 특징에 대한 연구, 학교수학 11(4), 583-605.
- 나귀수(2010), 초등학교 수학 수업 학습공동체 활동에 대한 연구, 수학교육학연구 20(3), 373-395.
- 박경미(2007), 수학 수업을 바라보는 두 가지 시각-교사의 관점과 학생의 관점, 학교수학 9(2), 259-276.
- 박교식(1996), 우리나라 초등학교의 수학 교수⋅학습에서 볼 수 있는 몇 가지 특징, 수학교육학연구 6(2), 99-113.
- 방정숙(2002), 제7차 수학과 교육과정의 초등학교 현장적용에서 나타나는 문제점 및 개선 방향, 학교수학 4(4), 657-675.
- 이소민, 김진호(2009), 추론 능력이 열등한 초등학교 2학년 학생의 곱셈 지식 구성 능력에 관한 연구, 한국학교수학회논문집 12(1), 47-70.
- 조수윤, 김진호(2011), 구성주의 수학 수업이 추론 능력에 미치는 영향 - 초등학교 3학년 나눗셈을 중심으로, 초등수학교육 14(2), 165-185.
- 이화진(1999), 구성주의와 교육과정 구성, 초등교과교육연구 2, 35-61.
- 최승현, 황혜정(2004), 제7차 수학과 교육과정 운영에 관한 실태 분석 연구, 학교수학 6(2), 213-233.
- Boaler, J.(2008), What's math got to do with it? How parents and teachers can help children learn to love their least favorite subject, London: Penguin Books.
- Burns, M.(2001), Lessons for introducing multiplication, Grade 3, Sausalito, CA: Mathe Solutions.
- Burn, M.(2007), About teaching mathematics: A K-8 resources (3rd Ed.) , Sausalito, CA: Mathe Solutions.
- Carpenter, T. P., Hiebert, J., Fennema, E., & Murray, H.(1997), Making sensing: Teaching and learning mathematics with understanding, Portsmouth, NH: Heinemann.
- Chapin, S. H., O'Connor, C., & Anderson, N. C.(2009), Classroom discussion: Using math talk to help students learn. Sausalito, CA: Math Solutions.
- Hess, F. M.(2010), The same thing over and over: How school reformers get stuck in yesterday's ideas, Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Kamii, C.(1994), Young children continue to reinvent arithmetic: 3rd Grade. NY: Teachers College.
- Kim, J., & Lee, J.(in press), Reform-based instruction in Korea, In J. Kim, I. Han, M. Park, & J. Lee (eds.), Mathematics Education in Korea.
- NCTM(1989), Curriculum and evaluation standards for school mathematics, Reston, VA: The Author.
- NCTM(1991), Professional standards for teaching mathematics, Reston, VA: The Author.
- NCTM(1995), Assessment standards for school mathematics, Reston, VA: The Author.
- NCTM(2000), Principles and standards for school mathematics, Reston, VA: The Author.
- Nie, B., Cai, J., & Moyer, J. C.(2009), How a standard-based mathematics curriculum differs from a traditional curriculum: With a focus on intended treatments of the ideas of variable, ZDM The International J ournal of Mathematics Education 41(6), 777-792. https://doi.org/10.1007/s11858-009-0197-1
- Pang, J.(2009), Good mathematics instruction in South Korea, ZDM The International J ournal of Mathematics Education 41(3), 349-362. https://doi.org/10.1007/s11858-009-0169-5
- Schoenfeld, A.(2001), Mathematics education in twentieth century, In L. Corno (Ed.), Education across a century: The centennial volume (pp. 239-278), Chicago, IL: The University of Chicago Press.
- Schoenfeld, A.(2006), What doesn't work: The challenge and failure of the what works clearinghouse to conduct meaningful reviews of studies of mathematics curricular. Educational Researcher 35(2), 13-21.
- Schoenfeld, A.(2007), Problem solving in the United States, 1970-2008: Research and theory, practice and politics, ZDM The International J ournal of Mathematics Education 39(5-6), 537-551. https://doi.org/10.1007/s11858-007-0038-z
- Wickett, M., Ohanian, S., & Burns, M.(2002), Lessons for introducing division: Grades 3-4, Sausalito, CA: Mathe Solutions.
- Wilson, S. M.(2003), California dreaming: Reforming mathematics education, New Haven, CN: Yale University Press.
Cited by
- Effect of Mathematics Instruction Based on Constructivism on Learners' Knowledge Generation Level and Reasoning Ability - Focusing on 4th Grade Fraction vol.19, pp.1, 2016, https://doi.org/10.7468/jksmec.2016.19.1.79