DOI QR코드

DOI QR Code

한국과 싱가포르의 6학년 도형영역 교과서 비교 분석 및 수학수업의 적용사례

  • Received : 2012.01.05
  • Accepted : 2012.02.21
  • Published : 2012.02.28

Abstract

In this research, I selected a Singapore elementary mathematics textbook which substantially reflects Singapore curriculum, and compared it with Korean one to understand how they differ in the contents system of the curriculum focused on the contents of the geometry and measurement strand, and analyzed their common points and different points intensively with textbooks for sixth-grade students. Also, I translated a chapter of the textbook, 'Mathematics in Action'. That chapter was about circumference and the area of the circle which is related to the shapes part. Then, I taught it to the experimental group to compare their achievement and the change of reaction to studying the shape-related parts with those of the control group. The results are the followings. First, when we analyze the contents of shape-related part of the textbooks for sixth-grade students of both countries, Singaporean textbook contains more contents that are introduced for the first time, which implies that it is more desirable to teach new concepts of shapes when students are in their higher grades. Second, as for the way they develop the activity of each chapter, Korean textbook sticks to a uniform way, while the Singapore textbook uses various ways for different subjects and grades. In addition, when they organize the contents of the textbook, they emphasize the importance of student's activity and lead students with various methods by suggesting several questions and situations.

Keywords

References

  1. 강옥기 외 (1997). 제7차 초.중.고등학교 수학과 교육과정 개정 시안 연구 개발, '97 교육부 연구 과제 답신 보고서.
  2. 교육과학기술부(2010), 수학 3-2, 두산동아(주).
  3. 교육인적자원부(2006), 수학 6-가, 대한교과서 주식회사. (2006), 수학 6-나, 대한교과서 주식회사.
  4. 나귀수.황혜정.한경혜(2001), 수학과 교육목표 및 내용 연구 체계 (II), 한 국교육평가원 연구보고 RRC 2001-9.
  5. 박경미(2004), 중국 수학 교육과정의 내용과 구성방식의 특징, 학교수학, 대 한수학교육학회지 제6권 제2호, pp.119-134.
  6. 박경미(2005), 교육과정 개정의 시사점 도출을 위한 싱가포르와 인도 수학 교육과정의 비교.분석, 한국수학교육학회시리즈 A <수학교육> 제44집(4), pp. 497-508.
  7. 싱가포르 교육부 홈페이지(http://www.moe.gov.sg), 초등 수학 실라버스.
  8. 이경화.김남희(2003), 프랑스 수학교육과정의 이해, 제24회.2003년 추계 수학교육학 논총, pp.63-75.
  9. 이중권(2002), 세계 여러 나라의 수학교육과정, 서울: 경문사.
  10. 임재훈(2003), 일본 수학과 교육과정의 목표에 대한 고찰, 수학교육학논총24, pp.25-46.
  11. 정영옥(2004), 독일의 수학 교육과정에 대한 고찰, -Nordrhein-Westfalen 주를 중심으로-, 학교수학: 대한수학교육학회지 제6권 제2호, pp.181-211.
  12. 최병훈 외(2006), 한국과 싱가포르의 초등 수학 교과서 비교 분석 -도형과 측정 영역을 중심으로- 대한수학교육학회지<학교수학> 제 8권 제1호.
  13. 최창우(2004), 한국과 뉴질랜드의 초등학교 저학년 교육과정 및 수학학습 프로그램의 비교와 분석, 대한수학교육학회지 <학교수학> 제 6권 제1호.
  14. 황혜정(2002), 영국과 우리나라의 수학과 교육과정 비교 분석 연구 - 수와 대수 영역을 중심으로-, 한국수학교육학회지 시리즈A <수학교육>: 제41권 제3호, pp.233-256
  15. Ng Swee Fong(2000), Mathematics in Action 4A, Pearson Education South Asia Pte Ltd.
  16. Ng Swee Fong(2000), Mathematics in Action 4B, Pearson Education South Asia Pte Ltd.
  17. Ng Swee Fong(2000), Mathematics in Action 6A, Pearson Education South Asia Pte Ltd.
  18. Ng Swee Fong(2005b), Mathematics in Action 6B, Pearson Education South Asia Pte Ltd.