A Comparative Study on News Service Models through Internet Portals: Softening News and Setting Agenda

포털 뉴스의 연성화와 의제설정의 탐색

  • Received : 2012.07.17
  • Accepted : 2012.09.14
  • Published : 2012.09.30

Abstract

As Internet users increasingly consume news through the Internet, Internet portals face criticism that they are quickening the softening of public news and molding public opinions. Some portals have started to provide newscast services that directly connect the press, not grouping news sources on their own standards. This study aims to clarify how news grouping models and newscast models are different in terms of news softening and agenda setting. Specifically, authors conduct a content analysis on time-specific news content provided by top three portals-Naver, Daum, and Nate. By doing so, this study examines characteristics of news service models of Internet portals and their social and political implications. According to our study, the softening and tabloidization of portal news had not been improved even after adopting the newscast model. Therefore, portal journalism should be reorganized as a way to circulate healthy and qualified news content.

인터넷 이용자들이 포털을 활용해 뉴스 콘텐츠를 소비하는 경우가 늘어나면서 포털이 뉴스의 연성화를 촉진해 여론형성에 문제가 있다는 비판을 받고 있다. 이러한 비판에 대응하기 위해 일부 포털은 기존의 뉴스배치모델과 달리 언론사로 직접 연결되는 뉴스캐스트 서비스를 실시하고 있다. 본 연구는 뉴스 배치모델과 뉴스캐스트 모델이 뉴스의 연성화와 의제설정에 차이를 보일 수 있는지 포털들 간의 비교를 통해 그 차이를 규명하고자 시도하고 있다. 구체적으로 '네이버', '다음', '네이트'의 3대 포털을 대상으로 특정 기간 동안 서비스되는 뉴스를 내용분석(Content Analysis)하였다. 이를 통해 포털의 뉴스 공급 모델이 가지는 특성과 연성화 정도를 평가하고 그 함의를 도출하고 있다. 연구결과 뉴스캐스트 모델의 실시 이후에도 포털의 연성화와 선정성은 크게 개선되지 못하고 있음이 밝혀졌다. 따라서 포털이 단순히 기사를 재매개하는 관점에서 벗어나 건전하고 질 좋은 뉴스 콘텐츠를 유통하는 방향으로 포털 저널리즘이 재정비되어야 할 것이다.

Keywords