Design and Analysis of Ubiquitous Customer Relationship Management System Based on Near Field Communication

근거리 무선 통신 기반 유비쿼터스 고객 관계 관리 시스템의 설계 및 분석

  • Received : 2012.03.16
  • Accepted : 2012.04.23
  • Published : 2012.04.30

Abstract

This research aims to design and analyze a ubiquitous customer relationship management system based on near field communication which can be applied to stores in off-line environment. The existing customer relationship management system has been used mainly for stores in off-line environment to issue a royalty card, to stamp a seal on the purchase goods, and to manage the history of customers' visits and purchases. But, the existing system has two weaknesses; it makes difficult for a store manger not only to acquire a wealth of customer data but also to systematically manage the acquired data. In particular, the effectiveness and efficiency of the royalty card are questioned when a customer makes purchases in the store in that the customer frequently does not carry it or loses it. So, this research suggests a ubiquitous customer relationship management system where a tag for near field communications is attached to a store in off-line environment; a store manager can collect and manage easily customer's dada and customers can seamlessly acquire store's information. To do this, this research conducts the followings. First, we review the previous researches of customer relationship management to examine the concept of ubiquitous customer relationship management. Second, from the examination, we draw the factors to be considered in ubiquitous customer relationship management system based on near field communication. Third, we propose a scenario where the suggested system is used. Fourth, we analyze the participants' values and the process that will be used for the suggested system. Finally, we discuss the possibility of the application of this system to real business environment from various viewpoints.

본 연구는 오프라인 환경의 상점에서 활용할 수 있는 근거리 무선 통신 기반의 유비쿼터스 고객 관계 관리 시스템을 설계하고 분석한다. 기존에 오프라인 환경의 상점에서 활용했던 고객 관계 관리 시스템은 로열티 카드를 발급하거나, 구매 확인을 위해 도장을 찍어 주는 것, 또는 소프트웨어 프로그램을 활용해 고객들의 상점 방문 및 구매 이력을 관리하는 것이 대부분이었다. 그러나 이러한 고객 관계 관리 시스템은 상점 관리자가 풍부한 고객 데이터를 획득하기 어려울 뿐만 아니라, 데이터를 획득한다 하더라도 체계적으로 관리하기 어려웠던 것이 사실이다. 특히, 로열티 카드를 활용하는 경우에는 고객들이 그 카드를 소지하고 다니지 않거나, 분실하는 경우가 빈번하기 때문에 그 효율성 및 효과성에 대해 의문이 제기된다. 이에 본 연구에서는 오프라인 환경의 상점에 근거리 무선 통신 태그가 부착됨으로써, 상점 관리자들은 고객 데이터를 용이하게 수집 및 관리할 수 있고, 고객들은 상점의 정보를 이음매 없이 파악할 수 있는 유비쿼터스 고객 관계 관리 시스템을 제안한다. 이를 위해 먼저 고객 관계 관리에 대한 기존 연구들을 검토하여, 유비쿼터스 고객 관계 관리의 개념을 검토하고, 제안하고자 하는 근거리 무선 통신 기반의 유비쿼터스 고객 관계 관리 시스템이 고려해야 할 요소를 도출한다. 그리고 제안 시스템이 활용되는 상황의 시나리오를 제시하고, 제안 시스템을 활용하게 되는 참여자들의 가치 분석과 프로세스 분석을 수행한다. 또한 실제 비즈니스 환경에서 제안 시스템의 활용 가능성을 다양한 관점에서 검토한다.

Keywords