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브랜드컨셉과 사고방식이 비유사 브랜드확장에 미치는 영향

The Influence of Brand Concept and Thinking Styles on the Non-similar Brand Extension

  • 투고 : 2012.04.06
  • 심사 : 2012.04.23
  • 발행 : 2012.04.30

초록

본 연구는 모브랜드로부터 상당한 거리가 있는 제품범주로의 브랜드 확장(비유사 브랜드확장)에 영향을 미치는 모브랜드의 컨셉과 사고방식의 주효과는 물론, 이들 변수간의 상호작용효과인 조절효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 속옷브랜드인 캘빈클라인(상징적 컨셉)과 보디가드(기능적 컨셉)를 모브랜드로 선정하였으며 확장제품으로는 지갑을 선정하였다. 연구결과 1) 기능적 브랜드컨셉보다 상징적 브랜드컨셉에서 브랜드 확장의 적합성 판단 및 평가가 높게 나타났으며, 2) 종합적 사고자들이 분석적 사고자들보다 브랜드 확장의 적합성을 높게 판단하고 호의적으로 평가하였다. 뿐만 아니라 3) 상징적 브랜드에서는 사고방식에 따른 적합성 판단 및 평가가 큰 차이를 보이지 않았지만 기능적 브랜드에서는 상대적으로 큰 차이를 보여 변수들 간의 상호작용 효과를 살펴볼 수 있었다. 이러한 연구 결과는 글로벌 시장 환경 하에서 기존의 브랜드컨셉을 고려한 다양하고도 실질적인 마케팅전략을 수행하는데 상당한 기여를 할 것이다.

In this study, we tried to find the moderating effect as an interaction between brand concept variables and thinking style variables as well as the main effect of each. To this end, the inner wear bradns, CalvinKlein(symbolic concepts) and bodyguard(functional concept), as two parent brands and wallets as an extension product were selected. The results of this study were as follows: (i) Extension evaluation as well as fit judgement based on brand concepts was higher in symbolic brand than functional brand. (ii) The holistic thinkers were higher in fit judgement and expansion evaluation than the analytic ones. (iii) In case of symbolic brand, there was little differences in fit judgement and expansion evaluation between holistic thinkers and analytic thinkers. But In functional brand, there was some differences relatively. So, we found the interaction effect between variables in fit judgement and expansion evaluation. We can expect this research result to be helpful in working out diverse and practical marketing strategies using existing brand concepts in the global market environments.

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