DOI QR코드

DOI QR Code

Meta-representation of Video Game through the Cross-media Storytelling: Focusing on the Animated Motion Picture Game Over

크로스미디어 스토리텔링을 통한 비디오 게임의 메타적 재현 : 애니메이션 <게임오버>를 중심으로

  • Cho, Eun-Ha (Department of Storytelling, Kangwon National University)
  • 조은하 (강원대학교 문화예술대학 스토리텔링학과)
  • Received : 2012.03.16
  • Accepted : 2012.04.30
  • Published : 2012.06.20

Abstract

Cross-Media Storytelling(CMS) is the new method of media representation. It picks the features and the elements in one media, and uses them in another media. 'Remediation' in digital era uses the content of old media in new form based on new technology. But 'CMS' represents the basic elements of the media experience in each unique style of media. It changes the focus from the technology to experience. So CMS is the new strategy of the media not based on the new technology. Adam PESapane's (2006) is a example for this strategy. It takes the game media as a subject matter. But it expresses the meta-representation of game experience in the "stop motion animation" Especially it emphasizes the narrative chain between the usual phenomenon and the visual imagination. And it shows the possibility of representation of new media experience in the old media genre. So it suggests the conditions of CMS.

'크로스 미디어 스토리텔링(이하 CMS)'은 미디어적 재현의 새로운 형식으로서, 하나의 매체가 지닌 속성을 다른 매체 속에서 해당 매체의 계기를 이용해 재현한다. 디지털 시대의 '재매개'가 기존 미디어 콘텐츠의 새로운 기술에 기반한 재전유라 한다면, CMS는 각 매체가 지니는 고유한 형식 속에서 다른 장르 경험의 계기들을 사용한다. 기술의 가능성에서 경험의 가능성으로 재현의 초점을 전환한다. 그런 의미에서 CMS는 기술에 의해 일방적으로 주도되지 않는, 매체 생태계 속에서 발아된 생존 전략이다. 그 사례로서 뉴 미디어의 대표 장르로 각광받는 게임을 소재화하여, 올드 미디어인 스톱모션 애니메이션을 통해 메타적으로 재현한 아담 페사파네(Adam PESapane)의 <게임오버>(2006)를 살펴보고자 한다. 이 작품은 일상적 관찰력과 시각적 상상력을 통해 게임의 서사적 연쇄를 부각시킴으로써 올드 미디어의 형식과 뉴 미디어의 내용을 결합하여 CMS의 조건을 경험적으로 제시하고 있다.

Keywords

References

  1. Barthes, Roland, "Rhetoric of the Image", in "The Responsibility of Forms", California U.P., 1985.
  2. 北田曉大, 廣告の誕生, 岩波書店, 2008.
  3. Saint-Hilaire, Benoit, "La marque", Librairie Vuibert, 2005.
  4. 롤랑 바르뜨, 현대의 신화, 동문선, 1997
  5. 이대범, 조은하, 스토리텔링, 북스힐, 2006
  6. 조은하, 디지털 리터러시, 한국학술정보, 2008.
  7. Landow, G. P. (ed), "Hyper/Text/Theory", Johns Hopkins U.P., 1994.
  8. Aarseth, Espen J., "Cybertext", Johns Hopkins U.P., 1997.
  9. Murray, Janet H., "Hamlet on the Holodeck", MIT P., 2001.
  10. Ryan, Marie-Laure (ed), "Cyberspace Textuality", Indiana U.P., 1999.
  11. Bolter, J. D., "Writing Space", Lawrence Erlbaum Associates, 2001.
  12. Bolter, J. D. and R. Grusin, "Remediation", MIT P., 1999.
  13. Ryan, M-L., "Narrative Across Media", Nebraska U.P., 2004.
  14. www.eatpes.com
  15. Sellers, John. "Arcade Fever", Running, 2001.
  16. Kent, Steven. "The Ultimate History Of Video Games", Prima, 2001.
  17. Alberro, Alexander and Stimson Blake (ed),, "The Conceptual Art", MIT P., 1999.
  18. Leroi-Gourhan, André., "The Dawn of European Art", Cambridge U.P., 1982.
  19. 질베르 뒤랑, 상상력의 과학과 철학, 진형준 역, 살림, 1997.
  20. 질베르 뒤랑, 상상계의 인류학적 구조들, 진형준 역, 문학동네, 2007.
  21. 梅田望夫, ウエブ進化論, ちくま新書, 2006.
  22. 宇野常寬, ゼロ年代の想像力, 早川書房, 2008.
  23. 조은하, 디지털 시대의 문화생태계, 한국학연구 37, 한국학연구소, 2011.

Cited by

  1. Analysis of Intertextuality Cases in Games and Animations through "Pix" vol.14, pp.2, 2014, https://doi.org/10.7583/JKGS.2014.14.2.45
  2. A Study on Traditional Art Expression in Chinese Myth Martial MMORPG Character Design vol.13, pp.2, 2013, https://doi.org/10.7583/JKGS.2013.13.2.119
  3. A Study on the Game Criticism: Meta-analytical Approach to Game Critiques vol.13, pp.3, 2013, https://doi.org/10.7583/JKGS.2013.13.3.19