Abstract
This study is to present false alarm management of alarm monitoring service, by literature analysis and interview with the persons in charge of service of alarm monitoring service companies. To reduce false alarm by customer's mistake, development of educational tool that could provide practical effect is needed. Also institutional consent to charge a specific sum of money could be considered for unnecessary dispatch that occurred by customer's mistake. To improve the false alarm by defect of equipments and installation of electronic security system, standardization of technical regulation and system installation is necessary. And to improve the performance of passive infrared sensor that cause most false alarm, the development of new type of sensor is required. It could be considered that guideline on educational contents and term definition about false alarm could be come under the security regulation.
본 연구는 문헌연구를 기초로 기계경비서비스의 공급자인 기계경비업체의 서비스 담당자와 인터뷰를 실시하여 그 결과를 분석하여 오경보 관리방안을 제시하였다. 고객의 실수로 인한 오경보를 줄이기 위해 고객 시설의 특성에 맞는 교육도구의 제공이 필요하며, 고객의 실수에 의해 불필요한 출동이 이루어 졌을 경우 일정한 금액의 출동수수료를 고객에게 부과할 수 있는 제도적 합의를 도출할 필요가 있다. 기기의 결함 및 설치 등으로 인해 발생하는 오경보 문제를 개선하기 위하여 기기의 기술기준과 설치기준을 표준화 하는 것이 필요하며, 오경보에 영향을 많이 주는 열선감지기의 성능을 개선하기 위한 새로운 형태의 감지기 개발이 필요하다. 오경보에 대한 용어의 정의와 사용자에 대한 오경보 방지 교육내용을 보다 전문적이고 세부적인 가이드라인 형태로 규정화 하는 것이 필요하다.