Abstract
This study aims at investigate dietary behaviors, smoking and drinking status of university students depending on their gender and residential patterns, and analyzing relationships with their subjective health status. The subjects of this study was 538 university students in Metropolitan areas from May 10-31, 2010. Data were analyzed with chi-square test, fisher's exact test, t-test and stepwise multiple regression SPSS 12.0. Male students higher frequency on the intake of eggs, meats and carbonated drinks than female students. The group residing at one's own house showed higher frequency on the intake of beans, fruits and milk than the self-boarding group or other groups(p<0.05), while preferring sweet taste the most. Male students were significantly higher than female students in the amount of smoking and drinking(p<0.05). They had positive recognition on their health conditions as they have higher frequency on the intake of potatoes, seaweeds, green tea and milk with less frequency on the intake of eggs, fast foods and drinking amount. Accordingly, it was considered necessary to have continuous education on nutrition and social supports to prevent their dietary behaviors from leaning on convenience or preference.
본 연구는 대학생들의 식행동, 흡연 및 음주실태와 이에 따른 주관적 건강상태를 알아봄으로써 대학생들의 올바른 생활양식과 건강증진에 대한 기초 자료를 마련하고자 2010년 5월 10일부터 31일까지 서울 경기 인천지역 대학(교)에 재학 중인 남녀 학생 538명을 대상으로 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 식품 및 간식섭취빈도는 성별에서 남학생이 여학생보다 난류(p<0.05), 육류(p<0.05), 탄산음료(p<0.001)에서 높았으며(p<0.05), 주거형태에서는 자택거주 군이 자취 및 기타 군에 비해 두류(p<0.05), 과일(p<0.001) 및 우유(p<0.01)의 섭취빈도가 높게 나타났다. 2. 맛 선호도는 단맛(3.84), 매운맛(3.45), 짠맛(3.16), 신맛(3.01), 쓴맛(1.87) 순으로 나타났고, 신맛(p<0.05)은 남학생에서, 쓴맛(p<0.001)은 여학생에서 더 낮은 점수를 나타냈다. 3. 흡연중인 남학생은 36.4%로 여학생(4.8%)보다 매우 많았고(p<0.001), 흡연량은 남학생이 11-20개비 이하가 많아 10개비 이하가 많은 여학생과 차이가 있었다(p<0.05). 음주는 남학생이 주 1-2회, 여학생은 월 1-2회가 가장 많았고(p<0.001), 음주량은 남학생이 1-2병 미만, 여학생은 1병 미만이 가장 많았다(p<0.001). 4. 주관적 건강상태는 서류, 해조류, 녹차의 섭취량은 많을수록, 난류와 패스트푸드 섭취량은 적을수록 전신건강에 대해 긍정적으로 인식하였고, 녹차와 우유의 섭취량은 많을수록, 음주량은 적을수록 구강건강에 대해 긍정적으로 인식하고 있었다. 식품 및 간식섭취에 대한 양상이 편의성이나 기호도에 치우치지 않도록 영양교육을 제공하고, 금연 및 절주교육의 지속성을 위한 사회적 뒷받침이 필요할 것으로 사료되었다.