A Study on Market Penetration Strategy for Smart Contents Providers

스마트콘텐츠 기업의 시장진입 전략에 관한 연구

  • 이철선 (한국보건사회연구원) ;
  • 김종호 (경성대학교 경영정보학과)
  • Published : 2012.12.30

Abstract

Lately, as domestic smart phone users exceeds 10 millions, Korea entered into real smart era in which smart contents market grows very quickly. One of feature for smart contents market is that there is few entry barrier for market penetration. So, it is essential for domestic digital contents providers to transform existing digital contents into smart contents to protect the entry of foreign firms into domestic market and to take advantage of opportunities to advance to foreign contents markets. The objective of this study is analyzing strategies of abroad companies which has penetrated into smart contents market successfully and classifying them systematically and the way to execute the proposed strategies. Future works of companies and governments to expand smart contents markets can be summarized as follows. First, they must prepare reliable data to elicitate proper market penetration strategies. Second, it is highly desirable to fuse contents industry and culture industry together. Third, it is urgent to formulate policies to promote SOHO contents companies.

Keywords

References

  1. 박지연. 전범수, "국내 미디어 기업의 모바일 콘텐츠 서비스 사례분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제1호, 2009, pp. 160-169.
  2. 고정민. 유승호, "국내 모바일콘텐츠비즈니스의 구조와 발전 방향," 사이버커뮤니케이션학보, 제 14권, 제2호, 2004, pp. 49-97.
  3. 김선배. 양해술, "스마트폰 환경하에서의 효율적인 생태계 정책에 관한 연구," 디지털정책연구, 제9권, 제5호, 2011, pp. 77-87.
  4. 김유정. 김관현, "온라인 방송콘텐츠 유통 중개업자의 핵심 역량과 유통구조 개선효과에 관한 사례," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제9호, 2011, pp. 254-266.
  5. Peter R. Dickson, James L. Ginter, "Market Segmentation, Product Differentiation, and Marketing Strategy," Journal of Marketing, Vol. 51, No. 2, American Marketing Association, 1987, pp. 1-10.
  6. 김기연. 이봉규. 송인국, "스마트 모바일 시장의 정책 및 전략 수립을 위한 시장 참여자 주관성 유형화 연구," 경영학연구, 제41권, 제2호, 2012, pp. 367-393.
  7. 이종원. 황준호. 박민성, "스마트 미디어 환경에서의 방송콘텐츠 진흥을 위한 제도 개선 및 지원 방안 제시," 정보통신정책연구원 정책연구용역보고서, 2011년 12월, pp. 1-139.
  8. 서정한. 배순한. 김영국. 최재영, "디지털 콘텐츠 사용자의 만족에 영향을 주는 서비스 품질요인 및 유통채널탐색에 관한 연구," 디지털산업정보학회 논문지, 제7권, 제4호, 2011, pp. 183-198.
  9. 노동환, "스마트시대, 디지털 콘텐츠 진흥 정책 방안에 대한 연구 - 산업 및 이용자 관점을 중심으로," 정보과학회지, 2011년 6월, pp. 9-14.
  10. 배순한. 전중양. 이동욱, "디지털 콘텐츠 산업의 중국시장 진출 전략에 관한 연구," 디지털산업정보학학회 논문지, 제4권, 제2호, 2008, pp. 67-74.
  11. 정한근, "스마트시대의 방송통신 정책방향," 정보와 통신, 2012년 1월, pp. 10-16.