The Effects of Emotional Labor on Burnout and Career Commitment of Childcare Teachers

보육교사의 감정노동이 소진과 경력몰입에 미치는 영향

  • 김영은 (서라벌대학교 아동미술보육과)
  • Published : 2012.12.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of emotional labor on burnout and career commitment of childcare teachers. For that purpose, a survey was taken with 207 childcare teachers in the region. Collected data were analyzed with SPSS 12.0(ver.). The findings were as follows: first, emotional labor(3.05), burnout(3.22), and career commitment(2.86) recorded higher points than average on a 5-point scale. Second, there were significant correlations among the variables of emotional labor, burnout, and career commitment. Third, emotional labor had positive(+) impacts on emotional exhaustion and depersonalization of the burnout subvariables and no significant impacts on personal accomplishment. Fourth, emotional labor had significant negative(-) effects on career commitment. Those findings show that the emotional labor of childcare teachers has influences on their burnout and career commitment on which it was estimated to have tacit effects. It is thus required to recognize and reevaluate the importance of emotional labor and establish a foundation for a social support system.

본 연구는 보육교사의 감정노동이 소진과 경력몰입에 미치는 영향을 규명하는데 목적이 있다. 이를 위해 충북지역 보육교사 207명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 여기서 회수된 자료는 SPSS 12.0(ver.)를 이용하여 분석하였다. 결과를 살펴보면 첫째, Likert 5점 척도를 사용 했을 때 감정노동 3.05, 소진 3.22, 경력몰입 2.86 순서로 평균값을 나타냈다. 둘째, 감정노동, 소진, 경력몰입은 변인간 유의미한 상관관계를 가졌다. 셋째, 감정노동은 소진 하위변인인 정서적 소진, 비인격화에 정적영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 개인성취감은 유의하지 않았다. 넷째, 감정노동은 경력몰입에 유의미한 부적영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 보육교사의 감정노동은 암묵적으로 영향을 줄 것으로 생각되었던 소진과 경력몰입에 영향을 미친다는 사실이 밝혀졌다. 이러한 결과를 토대로 심도 깊은 논의를 거쳐 인적 자원관리 차원에서 보육교사 감정노동 관리의 중요성을 인식하는데 기초자료를 제공하고자 하였다.

Keywords

References

  1. 강현아(2002). 간호전문직 노동의 변화. 경제와 사회, 55, 142-168.
  2. 고순경(2001). 노동과 페미니즘. 이화여대 출판부.
  3. 김경옥(2004). 보육교사의 교사직 지향성에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  4. 김민주(1998). 호텔종업원의 감정노동이 직무관련 태도에 미치는 영향. 관광학연구, 21(2), 61-85.
  5. 김민주(2006). 감정노동의 결과에 대한 한국과 미국간의 비교연구-호텔 종업원의 감정 노동과 직무 스트레스와 의 관계를 중심으로-. 호텔경영학연구, 15(1), 35-57.
  6. 김석영, 신도길(2009). 호텔종사원의 직무특성이 집단응집력과 경력몰입에 미치는 영향. 동북아관광연구, 5(1), 121-141.
  7. 김상표, 윤세준(2002). 감정노동-인간감정의 상업화에 대한 평가와 대안의 모색-. 연세경영연구, 39(2), 205-234.
  8. 김영은(2012). 조직공정성이 보육교사의 직무소진에 미치는 영향. 유아교육.보육행정연구, 16(3), 5-26
  9. 김인순(2009). 간호사의 감정노동과 소진, 이직의도와의 관계에서 자기효능감과 사회적 지지의 역할. 간호행정학회지 15(4), 506-526.
  10. 김현미(2005). 보육교사의 직무환경과 직무만족도에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  11. 노혜미(2005). 정서노동 장면에서 정서상태, 정서지능이 정서노동 전략과 직무관련태도에 미치는 영향. 광운대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  12. 문숙자(2007). 정규직과 비정규직 간호사의 직무만족도, 조직몰입, 임파워먼트, 자율성 및 소진 비교. 경의대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  13. 박동수, 전명구, 정성한(2005). 감성 노동의 개념화와 선행 요인. 인사관리연구, 29(4), 133-167.
  14. 박선우(2006). 감정노동 연구의 이론적, 경험 연구, 실증 연구 리뷰. 고려대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  15. 박홍주(1995). 판매 여사원의 감정 노동에 관한 일 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  16. 보건복지부(2009). 2009 전국보육실태조사. -보육시설방문면접조사-
  17. 보육통계(2011). 통계청.
  18. 신강현(2003). 일반직 종사자를 위한 직무소진 척도(MBI-GS)에 대한 타당화 연구. 한국심리학회지, 16(3). 88-109.
  19. 신영훈(2009). 교직원의 정서노동과 소진이 직무만족도에 미치는 영향. 경성대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  20. 양진운(2005). 보육교사의 직업적 특성에 대한 사회학적 고찰: 춘천시 어린이집 보육교사를 중심으로. 강원대학교 대학원 석사학위청구논문.
  21. 윤연숙(2004). 유급 '아동보살핌' 조절에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  22. 임운식(2011). 조직정치지각이 경찰공무원의 직무소진에 미치는 영향. 치안정책연구, 25(2), 181-210.
  23. 이경민, 최윤정(2009). 유아교사의 행복, 감정, 직무만족의 관련성 탐색 연구. 유아교육연구, 29(3). 215-235.
  24. 이기은(2000). 경력몰입의 결정요인과 경력몰입이 구성원의 태도에 미치는 영향. 서강대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  25. 이세나, 이영석(2005). 보육교사의 효능감에 관한 연구. 아동학회지, 26(6), 45-58.
  26. 이진화(2007). 보육교사의 정서노동과 개인 및 기관의 정서변인, 직무만족도, 소진과의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  27. 조성연(2004). 보육교사의 직무만족도와 직무스트레스. 한국영유아보육학회, 36, 23-44.
  28. 조성연(2005). 보육교사의 직무만족도와 소진. 한국생활과학회지, 14(1), 69-79.
  29. 탁진국(1996). 조직구성원의 경력개발 장애요인에 대한 지각. 한국심리학회지, 9(1), 25-36.
  30. Aryee, S., & Tan, K. (1992). Antecedents and outcomes of career cpmmitment, Journal of Vocatonal Behavior, 40, 288-305. https://doi.org/10.1016/0001-8791(92)90052-2
  31. Blau, P. M. (1964). Exchange and power in social life. New York: John Wiley and Sons.
  32. Blue, G. J. (1985). The Measurement and Prediction of Career Commitment. Journal of Occupational Psychology, 58(4), 277-288. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1985.tb00201.x
  33. Blue, G. J. (1988). Further Exploring the Meaning and Measurement of Career Commitment. Journal of Vocational Behavior, 32, 263-274.
  34. Cordes, C. L., & Dougherty, T. W. (1993). A Review and Integration of Research on Job Burnout. Academy of Management Review, Vol. 18(4), 612-656.
  35. Grandey, A. (2000). Emotion regulation in the workplace: A new wat to conceptualize emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology, 5, 95-110. https://doi.org/10.1037/1076-8998.5.1.95
  36. Hochcshild, A. E. (1983). The Managed Heart, Berkeley and Los Angeles, CA: University of Califormia Press
  37. Jackson, S. E. Schwab, R. L. & Schuler, R. S. (1986). Educator burnout: sources and consequences, Educational Research Quarterly, 10(3).
  38. Maslach, C., & Jackson, S. E. (1978). Maslach Burnout Inventory: Secoud Edition, Palo, CA: Consulting Psychologists Press.
  39. Maslach, C. (1982). Burnout: The Cost of Caring. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  40. Moon, B. & Maxwell, S. R.(2004). The source and consequences of corrections officer's: A South Korean example, Journal of Criminal Justice, 32(4), 359-370. https://doi.org/10.1016/j.jcrimjus.2004.04.006
  41. Morris, J. A., & Feldman, D. C. (1997). The dimensions, antecedents, and consequences of emotional labor. Academy of Management Review. 21, 986-1010.
  42. Pine, A. M., & Aronson, E. (1998). Career Burnout: Causes and Cures, New York: Free Press.
  43. Pugh, S. D. (2001). Service with a Smile: Emotional Contagion in the Service Encounter, Jounal of Applied Psychology, 44, 1108-1027.
  44. Rafaeli, A. (1989). When Clerks Meet Customers: A Test of Variables Related to Emotional Expressions on the Job, Journal of Applied Psychology 74, 385-393. https://doi.org/10.1037/0021-9010.74.3.385
  45. Rafaeli, A. and R. I. Sutton, The Expression of Emotion as Part of the Work Role, Academy of Management Review 12, 23-37.
  46. Schaufeli. W. B., & Enzmann, D. (1996). The Burnout Companion to Study and Practice: A Critical Analysis, London: Taylor & Francis.
  47. Schaufeli. W. B., & Leiter, M. P., Maslach. C., & Jackson, S. E (1996). The Maslach Burnout Inventory-Test Manual(3rd edn), Palo Alto, CA.: Consulting Psychologists Press.
  48. Sutton, R. E. (2005). Teacher's emotions and classroom effectiveness implication from recent research. the Clearing House, 78(5), 229-234.
  49. Suzanne J. Farmer 외(2003). Becoming on Undercover Police officer: A Note on Fairness Perceptions, Behavior and Attitudes. Journal of Organizati onal Behavior, 24, 373-387. https://doi.org/10.1002/job.196
  50. Schaufeli, W. B., & Enzmann, D. (1998). The burnout Companion to Study and Practice:A Critical Analysis. London: Taylor & Francis.
  51. Schaufeli, W. B., Leiter, M. P., Maslach, C., & Jackson, S. E. (1996). The Maslach Burnout Inventory-Test Manual. Palo Alto, CA.: Consulting Psychologists Press.