초록
본 연구는 보육발전과정에서 보육교사 처우관련 정책이 소외되어 왔다는 문제를 인식하고 보육교사의 처우현황을 분석하여 이의 개선방안을 제안하고자 시도되었다. 이를 위해서 보육교사 처우와 관련된 정부의 정책, 정부출연 연구기관의 연구물, 관련 통계, 그리고 선행연구 문헌을 수집 분석하였다. 본 연구의 분석결과 보육교사의 처우가 유사직종의 보수 수준에 비해 현저하게 낮아 시급한 개선이 요구되고 있음을 확인하였다. 이러한 문제점을 개선하기 위해서 보육교사의 학력과 자격급수가 고려된 보수체계의 마련, 호봉 승급제도의 실시, 수당항목의 명시적 제시 등을 제안하였다. 이외에도 원장초임 호봉의 상향조정, 초과근 무수당의 지급규정 준수, 정부 미지원 어린이집 교사의 인건비 관련 규정 명시, 그리고 정부지원어린이집에 대한 정부의 인건비 지원 비율 조정 등과 같은 보육교사 처우를 위한 개선책이 시급하게 마련되어야 할 것을 제안하였다.
This study has been carried out to suggest an improvement measure by analysing the current situation of the working condition for the teachers in child care. For this, governmental policy and law and relevant references in relation to the working conditions for the teachers have been collected for analysis. On the basis of the research, in order to improve the working condition for the teachers the following suggestions have been made: provision of salary system considered the level of qualification criteria and academic certificate, carrying out a raise in pay according to the salary class, requirement of written indication of a provision of allowance, increase of the initial salary for the principal of nurseries, observance of legislation for payment of excess duty allowance, elucidation of legislation for the salary of the teacher in unsupported nurseries and settlement of ratio of supporting personnel expenses from government.