Influence of Teachers Self-efficacy on Job Satisfaction : Analysis by Comparing Public and Private Child Care Centers

보육교사의 효능감이 직무만족에 미치는 영향 : 국공립 어린이집과 민간 어린이집 보육교사의 비교 분석

  • 이점자 (경기대학교 대학원 사회복지학과) ;
  • 김형모 (경기대학교 사회복지학과)
  • Published : 2012.04.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate relationships between teachers' sense of self-efficacy and their job satisfaction to improve the quality of child care centers. It is crucial for teachers to have self-efficacy to reveal their potential for change and have opportunities to work better. In addition to teachers' self-efficacy, teachers' job satisfaction should be added to offer better child care service for parents as well as children. In this study, teachers' personalities and self-efficacy were compared between public and private child care centers to have further discussion making a progress of their job satisfaction. The results of this study are as follows : (a)The location of child care centers have meaningful effects on teachers' job satisfaction both in public and private child care centers equally. (b)Teachers in public child care centers have stronger influences on self-efficacy in home-related education and positive learning environment than teachers in private child care centers. (c)Teachers' participation in decision making is a significant factor that has affects on teachers' job satisfaction both in public and private child care centers.

본 연구는 보육현장의 질적 수준을 향상시키기 위한 목적으로 국공립 어린이집과 민간 어린이집에서 근무하는 보육교사들을 대상으로 보육교사의 효능감이 직무만족에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 보육교사들이 어린이집에서 근무하는데 변화의 잠재력을 보여주고 이들을 발전시킬 기회를 제공하기 위해서는 보육교사의 효능감이 무엇보다 중요하다. 또한 이를 바탕으로 영유아와 학부모에게 양질의 보육서비스를 제공하기 위해서는 보육교사의 직무만족이 필수적이다. 이에 본 연구에서 국공립 어린이집과 민간 어린이집에서 근무하는 보육교사들의 개인적 특성과 효능감을 비교하여 보육교사의 직무만족 향상을 위한 다양한 실천과제를 논의하였다. 연구결과는 첫째, 어린이집 소재지는 국공립 어린이집과 민간 어린이집 보육교사 모두의 직무만족도에 유의한 영향을 미치는 공통요인으로 나타났다. 둘째, 국공립 어린이집 보육교사들은 민간 어린이집 보육교사들과는 달리 가정연계 및 긍정적 학습환경 조성효능감에서 직무만족도에 유의한 영향을 미치고 있었다. 셋째, 국공립 어린이집과 민간 어린이집 보육교사의 직무만족도에 있어 의사결정참여 효능감이 공통적으로 유의한 영향요인으로 나타났다.

Keywords

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