Interpersonal Conflict Management Strategies Selected by Childcare Teachers

보육교사들이 선택한 갈등관리전략

  • 백은영 (숙명여자대학교 아동복지학과) ;
  • 서영숙 (숙명여자대학교 아동복지학과)
  • Published : 2012.02.29

Abstract

This study observed co-worker's conflict situations and interpersonal conflict management strategies from 5 teacher's conversations and informal gatherings in a new born child classroom. Taxonomic analysis, Domain analysis, and Componential analysis(Spradley, 1980) were used to analyze co-worker's conflict situations, and Styles of Handling Interpersonal Conflict(Rahim, 1983) were used to analyze the child care teachers' interpersonal conflict management strategies. The findings of this study were as follows: First, child care teachers experience conflict. The causes of conflict were to do their best, to protect the right of teachers, and to work jointly. Second, Dominating conflict management strategy was used when a cook wouldn't provide teacher's snacks or adopt a teacher's suggestion about methods of providing snacks. Avoiding conflict management strategy was used when a cleaner asked for help or a supervisor asked for extra work. Integrating conflict management strategy was used when infant care teachers suggested ways to go on a vacation. Obliging conflict management strategy was used when teachers followed the principal's directions to sit in and observe another teacher's classroom. Compromising conflict management strategy was used when infant care teachers suggested ways to clean up a play room together.

본 연구는 보육교사들이 교직원들과의 갈등상황에서 어떤 갈등관리전략을 사용하는지를 알아보기 위해 시작되었다. 이를 위해 연구자는 C직장어린이집 0세반에서 참여관찰 하여 교사들의 대화에서 드러난 갈등의 원인별로 보육교사들이 사용한 갈등관리전략을 분석하였다. 첫째, 보육교사들은 적합한 간식제공 방법을 건의했으나 조리사들이 개선해주지 않는 상황과 교사용 간식이 정당하게 제공되지 않는다고 느끼는 상황에서 지배적인 갈등관리전략을 사용하였다. 둘째, 보육교사들은 보육시간 중에 환경미화원이 도움을 요청한 상황과 주임교사에게 갑작스런 업무를 부여받을 수도 있음을 알게 된 상황에서 회피적인 갈등관리전략을 사용하였다. 셋째, 보육교사들은 대체교사를 구하지 못해 휴가를 가기 어려워진 상황에서 통합적인 갈등관리전략을 사용하였다. 넷째, 보육교사들은 휴가기간 동안 교사근무배치를 원장이 제안한 상황에서 배려적인 갈등 관리전략을 사용하였다. 다섯째, 보육교사들은 공동으로 관리하는 유희실을 특정 교사들만 청소하게 되어 불합리하다고 느끼는 상황에서 타협적인 갈등관리전략을 사용하였다.

Keywords

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