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Typology for Cooperative Relationship between Large and SMEs and Implication for Government Policy in Korea : Focused on technology and marketing Cooperation

한국 대중소기업 프로젝트 협력 유형과 정책과제 : 기술, 마케팅 협력의 정책적 함의

  • 주시각 (한양대학교 대학원 컨설팅학과) ;
  • 전상길 (한양대학교 ERICA 캠퍼스 경상대학 경영학부) ;
  • 노진수 (한양대학교 대학원 컨설팅학과)
  • Received : 2012.03.15
  • Accepted : 2012.03.22
  • Published : 2012.03.31

Abstract

Over the last few years, despite the government's ongoing efforts for cooperative relationship between large firms and small and medium-sized enterprises(SMEs), their effectiveness is limited. In addition, the academic researches for addressing practical policy alternatives are also insufficient. This study aims to suggest the practical policies for cooperative relationship between large firms and SMEs. To this end, we suggest typology to know how collaboration process between large firms and SMEs for technology commercialization project with the utilization of dimensions of technology and marketing cooperaton is, and analyse the characteristics of each type, and examine the present situation of collaboration between large firms and SMEs in Korea and then finally, derive government policy guidelines. Through this research, we suggest theoretical framework to reinforce national industry competitiveness under growing global competition through suggesting how SMEs take survival basis, and also how large firms collaborate with SMEs.

지난 몇 년 간 정부의 대중소기업 동반성장을 위한 지속적인 노력에도 불구하고 그 실효성은 미미하였다. 또한 이를 해결하기 위한 학계의 현실적 정책대안 연구도 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 대중소기업의 지속적인 동반성장을 위한 실질적인 정책적 대안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 가장 협력이 요구되는 기술협력과 마케팅협력을 중심으로 대중소기업간 프로젝트 협력이 어떻게 이루어지는지 유형화하고, 이를 바탕으로 프로젝트협력의 유형별 특정을 분석 한 뒤, 한국의 현실과 향후의 정책과제를 도출하고자 하였다. 이를 통하여 위기에 처해있는 중소기업의 생존기반을 확보하고 동시에 대기업의 성장동력을 확보 할 수 있는 동반성장의 방향을 모색해 보고자 한다.

Keywords