A Study on the Effect of a Mentoring Role on Cooks' Work Outcomes and Job Satisfaction

멘토역할이 조리사 직무성과와 직무만족에 관한 연구

  • Park, Chang-Young (Graduate school of Business Administration, Youngsan University) ;
  • Park, Heon-Jin (Dept. of Western Culinary art, Youngsan University) ;
  • Jung, Jin-Woo (Dept. of Western Culinary art, Youngsan University)
  • 박창영 (영산대학교 외식경영학과) ;
  • 박헌진 (영산대학교 서양조리학과) ;
  • 정진우 (영산대학교 서양조리학과)
  • Received : 2009.02.16
  • Accepted : 2012.02.06
  • Published : 2012.03.31

Abstract

This study was conducted to find out the effect of the role of a mentor on work outcomes and job satisfaction among the cooks working at five star hotels in Busan and Ulsan areas. 192 samples were obtained and analyzed using a social science statistics program SPSS/PC + for Window 12.0 along with frequency analysis, factor analysis, reliability analysis and regression analysis. The results of the analyses are as follows. First, experience and skills helped develop a bond of sympathy and cooperative relationships between a mentor and a mentee enabling them to achieve the organization's goal and provide high quality services. Second, the work execution and protective function of a mentor can create active planning and acting by helping individuals to improve for the future and giving them opportunities for professional works. Third, the psychological and social function of a mentor can create a bond of sympathy through personal contact, maintain smooth relationships in an organization and affect satisfaction in the working environment. Therefore, a mentor can have positive effects on work outcomes and satisfaction among cooks and also improve them. In this respect, through various efforts to institutionalize and activate the current nonofficial mentoring system into an official one, it should be used as a way of improving business performance and competitiveness.

특급호텔에 종사하는 조리사들을 대상으로 멘토역할이 직무성과와 직무만족에 미치는 영향을 알아보기 위해서 부산 및 울산 지역의 특급 호텔 조리사를 대상으로 조사하였다. 192부의 유효 표본을 얻었다. 수집한 자료의 통계처리 및 분석방법은 사회과학 통계프로그램인 SPSS/PC+ for Window 12.0을 이용하여 빈도분석, 요인분석 및 신뢰성 분석, 회귀분석을 실시한 결과첫째, 경력 기능 요인이 멘토와 멘티간의 긴밀한 공감대와 협조관계가 형성되어 조직의 목표를 달성하고 높은 수준의 서비스를 제공할 수 있는 것으로 나타났다. 둘째, 멘토역할의 업무수행 및 보호기능은 멘토의 역할로 인하여 개인의 미래발전에 도움을 주고 전문적인 업무의 기회를 부여함으로써 직무성과의 적극적인 계획과 실행을 실천할 수 있다고 나타났다. 셋째, 멘토역할의 사회적 기능 요인은 개인적인 접촉으로 공감대를 형성하여 원만한 조직 관계를 유지하고, 근무 환경만족 요인에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과와 같이 멘토역할은 조리사들에게 직무에 대한 성과와 만족에 긍정적인 정(+)의 영향을 미치며 직무에 대한 성과와 만족도를 향상시켜주는 것으로 나타났다. 따라서 아직 호텔 주방에서는 일부 업체에서 실시하거나 아직 활성화 단계는 아니다. 앞으로 공식적인 호텔 주방에도 기술과 노하우를 곳에는 멘토링 제도를 활성화 시키 다양한 노력을 통해 조직의 직무성과와 직무만족을 통해 호텔 기업의 경영성과와 경쟁력을 높이는 방안으로 활용해야 할 것이다.

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