The Phenomenology of Quitting: Effects from Repetition and Cognitive Effort

중단의 현상학: 반복과 인지적 노력의 효과

  • Lynn, Margaret T. (Department of Psychology, San Francisco State University) ;
  • Riddle, Travis A. (Department of Psychology, Columbia University) ;
  • Morsella, Ezequiel (Department of Psychology, San Francisco State University)
  • Received : 2011.11.30
  • Accepted : 2012.03.15
  • Published : 2012.03.30

Abstract

When performing a monotonous task, one often experiences an urge to quit. This urge may vary depending on how long one has performed the task (a temporal factor) and on which particular component of the task one is carrying out (an event-based factor). Using the Stroop task and a working memory task, we examined changes in the urge to quit as a function of basic temporal (repetition) and event-based (cognitive conflict) factors. Consistent with the law of least work and recent theorizing, for the memory task, urges to quit were greater following difficult trials; for the Stroop task, urges to quit were greater following incongruent than congruent trials, but only during early/novice phases of performance, when responding is inefficient. This is a demonstration of an avoidance response toward cognitive conflict. Regarding temporal sources of quitting, urges to quit were greater for late task stages than early stages. These basic findings may illuminate the nature of the more 'hot' motivational struggles involving the delay of gratification.

우리는 단조로운 과제를 할 때 종종 그만두고 싶은 충동을 느낀다. 이러한 중단 충동은 그 일을 얼마나 오래동안 해 왔는지(시간적 요인) 또는 수행하는 과제의 특정요소(사건 기반 요인)에 따라 달라진다. 이 연구에서는 스트룹 과제와 작업기억과제를 사용하여 시간적 요인(반복)과 사건 기반 요인(인지적 충돌)의 함수로서의 중단 충동의 변화를 살펴보았다. 최소작업의 법칙을 비롯한 최신 이론과 마찬가지로 기억 과제에서 중단 충동은 어려운 시행 다음에 더욱 큰 것으로 나타난 반면, 스트룹 과제에서는 반응이 비효율적인 시기인 수행의 초기(초심자) 단계에서만 일치 시행보다 불일치 시행 다음에 중단 충동이 더 큰 것으로 나타났다. 이는 인지적 갈등에 대한 회피반응임을 입증하는 결과이다. 시간적 측면에서 보면 중단 충동은 초기 단계보다 후기 단계에서 더 컸다. 이러한 연구 결과는 만족 지연에 관여하는 비교적 강렬한 동기적 노력의 본질을 명확하게 설명하고 있다.

Keywords