A Study on a Continuing Educational Program for Librarians - Based on Analysis of University Credits

학부 이수교과목 분석을 통한 현장 사서의 계속교육프로그램 개발에 관한 연구

  • 안인자 (동원대학교 아동문헌정보과) ;
  • 노영희 (건국대학교 인문과학대학 문헌정보학과) ;
  • 최상기 (전북대학교 문헌정보학과) ;
  • 김혜주 (한성대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2012.02.25
  • Accepted : 2012.03.23
  • Published : 2012.03.30

Abstract

This paper proposes a continuing educational program for librarian, as to reinforce the professionalism. It researches the previous educational attainments of undergraduates who studied library science. Then it analyses the current continuing programs of the National Library of Korea and librarians' demands for the program. The research also compares ALA and SLA as foreign cases of continuing programs, and their trends observed from the newly opened sessions. This paper, therefore, reports a series of educational contents in library science by their subjects. The proposed curriculum includes subjects including electronic publishing and copyrights, Future of Library, Taxonomy and controlled vocabulary, Patent Information. Science Information Literacy, Open Access Program, The Value of Library, Licensed Issues, Customer Service program etc.

본 연구의 목적은 사서의 전문성 강화를 위한 계속교육프로그램 교과내용을 제안하는 것이다. 문헌정보학과 졸업자가 학부에서 이수한 교과목 분석을 통하여 선행된 교육 이수 내역을 조사하였고, 국립중앙도서관의 계속교육프로그램을 분석하여 사서들의 교육 수요조사를 조사하였다. 외국의 계속교육프로그램으로는 ALA, SLA를 비교분석하였다. 새로이 개설되는 신규교과목 경향을 조사하였다. 그 결과 문헌정보학 주제분야별로 교육내용을 제시하였다. 제안되는 교과내용은 전자출판과 저작권, 도서관미래, 톡소노미 및 통제어휘, 특허정보, 과학정보리터러시, 오픈억세스프로그램, 도서관가치인식, 라이센스 이슈, 고객응대 등이다.

Keywords

References

  1. Kent, Allen and Carolyn M. Hall, Encyclopedia of Library and Information Science(New York : Marcel Dekker Inc., 2005), p.800.
  2. KERIS, 대학도서관 사서 전문 재교육 과정 개발(서울 : 한국교육학술정보원, 2008) p.221.
  3. 노영희, 안인자, 최원태, 한국문헌정보학 교과과정(서울 : 학술정보. 2009) p.63.
  4. 노영희, 안인자, 최원태, 한국문헌정보학 교과과정(서울 : 학술정보. 2009) p.56.
  5. 장혜란, "문헌정보전문직을 위한 계속교육에 관한 연구: 현황과 요구분석," 한국문헌정보학회지, 제31권, 제1호 (1997. 3.) pp.7-28.
  6. 임동빈, "사서직의 전문성 제고를 위한 계속교육발전 방안에 관한 연구," 한국문헌정보학회지, 제35권, 제4호 (2001,12) pp.51-77.
  7. 차미경 외, 어린이 사서 전문성 강화를 위한 계속교육프로그램 개발(서울: 국립어린이청소년도서관, 2006) p.146.
  8. 장윤금, "공공도서관 어린이사서 전문성 강화를 위한 계속교육 현황과 효과성에 관한 연구," 한국문헌정보학회지, 제42권, 제4호 (2008. 12) pp.481-501.
  9. 박정아, 사서의 계속교육 현황과 그 활성화 방안에 관한 연구: 서울지역 공공도서관과 대학도서관 사서를 중심으로 (석사학위논문, 연세대학교 대학원, 문헌정보학과, 1994). p,26.
  10. 백항기 외, 대학도서관 사서직 계속교육제도 및 교육프로그램 현황에 관한 연구(서울 : 사립대학도서관협의회, 2006). p.69.
  11. Mary Casterleyn, Planning Library Training Programmes(London: Andre Deutsch, 1981). p.13.
  12. Ralph W Conant, The Conant Report: A Study of the Education of Libranans(Cambridge : MIT Press, 1980). p.37.
  13. Christie Koontz. 2001. Continuing Education for Library and Information Professionals: A Practical Approach.
  14. Gitte Larsen, "Continuing professional development: trends and perspectives in a Nordic context Paper", for IFLA 2005-SET & LTR Session 108. 16th August.
  15. Jo Calzonetti, Ann and Linda Crook. 2009. The 2007 STS Continuing Education Survey: Continuing Education Needs of Science/Technology Librarians. Issues in Science and Technology Librarianship number 57. [cited 2012. 01. 25].
  16. American Library Association. Education & Careers. [cited 2012. 01. 25].
  17. Association of College & Research Libraries. New England Continuing Education Committee. [cited 2008. 04. 18].
  18. American Library Association. STS Continuing Education Committee. [cited 2008. 04. 18].
  19. ASEE ELD(American Society for Engineering Education. Engineering Libraries Division).
  20. SLA STD(Special Libraries Association Science-Technology Division).
  21. University of Wisconsin-Madison Continuing Studies. Catalog of ConiJnUlng Education. [cited 2012. 01. 25].
  22. University of Illinois. Continuing Education. [cited 2012. 01. 25].
  23. Simmons College. Continuing Education. [cited 2012. 01. 25].