A Study on Improving the Visibility of Cyber Spaces for Cyber Businesses

사이버비즈니스를 위한 사이버공간의 가시성 증진에 관한 연구

  • 최세일 (호남대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2012.02.24
  • Accepted : 2012.03.21
  • Published : 2012.03.31

Abstract

This paper deals with the problems that entrepreneurs are facing while launching the cyber businesses. They are afraid of getting into cyber spaces due to the lack of visibilities. This paper adopts the relation concept in the mathematics to improve the visibility of cyber spaces. This research shows the competitiveness in cyber businesses comes from the clear understanding of visibility and reliability problems naturally embodied in the cyber space.

본 논문은 사이버공간의 가시성 개선 방안을 다루었다. 사이버비즈니스에 진출하고자 생각하는 많은 사업가들은 사이버공간의 비가시성 문제로 인하여, 사이버비즈니스 진출에 두려움을 가지고 있다. 본 논문에서는 사업자와 잠재고객 그리고 그 사이의 관계를 수학의 관계 개념을 도입하여 설명함으로서, 사이버공간의 가시성을 개선하고자 시도 하였다. 본 연구를 통하여 사이버비즈니스 경쟁력의 핵심은 가시화의 극대화와 신뢰성임을 알게 되었다.

Keywords