전국 한의과대학 및 한의학전문대학원의 인문사회의학교육 현황

Education of Medical humanities and Social Medicine in Schools of Korean Medicine in Korea

  • 천목은 (부산대학교 한의학전문대학원 한의학과) ;
  • 임병묵 (부산대학교 한의학전문대학원 한의학과) ;
  • 신상우 (부산대학교 한의학전문대학원 한의학과)
  • Cheon, Mog-Eun (Department of Korean Medicine, School of Korean Medicine, Pusan National University) ;
  • Lim, Byung-Mook (Department of Korean Medicine, School of Korean Medicine, Pusan National University) ;
  • Shin, Sang-Woo (Department of Korean Medicine, School of Korean Medicine, Pusan National University)
  • 투고 : 2012.04.04
  • 심사 : 2012.04.27
  • 발행 : 2012.04.30

초록

Objective : To set up the concept and the category of the medical humanities in Korean medicine education through researching and analysing the curriculum of 12 colleges and school of Korean medicine (KM) in Korea. Methods : We collected self-evaluation reports from 12 KM institutions, and analyzed subjects regarding medical humanities and social medicine. The subjects' relevance with medical humanities was verified using the learning objectives of KOMEEI(Korea Oriental Medicine Education and Evaluation Institute). The number of relevant subjects, the credits and educational hours, and the time of opening, etc. were analysed. Results : 12 KM institutions provide 44 subjects as medical humanities and social medicine related subjects. Among them, 17 subjects were corresponded to the actual learning objective of medical humanities. These subjects account for an average of 7% in total curriculum. Most of the subjects are required courses for premedical students and the fourth year students of medical school. Conclusions : This paper suggests the public discussion on the learning objective and the categories of the medical humanities education in KM institutions. Further studies on developing the educational contents and evaluation tools are also needed to produce good doctors with ability and personality.

키워드

참고문헌

  1. Murray TJ. Why the medical humanities. http://humanities.medicine.dal.ca/why.php (2011. 09.03)
  2. 맹광호. 우리나라 의과대학에서의 인문사회 의학교육: 과제와 전망. 한국의학교육. 2007 ; 19(1) : 5-11.
  3. Oreopoulos D. Humane Medicine. Can M Assoc J. 1983 ; 128(1) : 1279-1280.
  4. 권상옥. 의료 인문학의 성격과 전망. 의철학 연구. 2008 ; 5 : 3-16.
  5. 이주연. 우리나라 치과대학 치의학전문대학원의 인문사회치의학 교육의 현황과 과제. 한국치의학교육학회지. 2011 ; 4(1) : 12-30
  6. 이현지, 홍진우, 홍진표, 임영규, 김동기, 정재걸 외. 한의학 교육과정의 인문사회의학 교육필요성에 대한 한의사의 태도 연구. 동의생리병리학회지 ; 24(6) : 1134-1141, 2010.
  7. 각 대학 자체평가연구위원회. 자체평가연구 보고서. 2008.
  8. 부산대학교 한의학전문대학원, 한국한의학연구원. 2010 한국한의약연감. 대전 : 신진기획. 2011.
  9. 한국 한의과대학 학장협의회. 전국한의과대학 교육현황집. 서울: 한국 한의과대학 학장협의회. 2011.
  10. 한국한의학교육평가원. 국제 수준의 한의과 대학 및 한의학전문대학원 인증평가 기준 세부지침서 개발-한의과대학 및 한의학전문 대학원 인증평가 평가자 교육 워크샵자료-. 2010. 12. p.115.
  11. 이상숙, 서민호, 천경희. 인문사회의학 교육 과정 개발을 위한 조사. 계명대학술지. 2009 : 28(suppl) : 12-26.
  12. Arnott R, Bolton G, Evans M, Finaly I,Macannaughton J, Meakin R, Peid W. Proposal for an Academic Association for Medical Humanities, J Med Ethics : Medical Humanities. 2001 ; 27 : 104-105.
  13. 강신익. 의학의 세차원. 의철학연구. 2008.
  14. 한국의과대학․의학전문대학원협회. 인문사회의학 교육과정 개발 연구. 한국의과대학․ 의학전문대학원협회 연구보고서, 2007.
  15. 김하원, 고희선, 이무송, 남주현, 김원동, 이 재담. 우리나라 의학교육에서의 인문사회의학. 의료윤리교육. 2003 ; 6(1) : 97-110.
  16. 권상옥. 의료 인문학의 개념과 의학교육에서의 역할. 한국의학교육. 2005 ; 17(3) : 217-222.
  17. 전우택, 양은배. 인문사회의학과 의학교육의 미래. 서울 : 연세대학교 출판부. 2003 :
  18. 맹광호. 한국 의과대학에서의 의료윤리교육 현황 분석. 의료․윤리․교육. 2003 ; 6(1) : 1-14.
  19. 한창호. 변화된 의료 환경하에서 한의학교육 어떻게 할 것인가. 제3의학. 2004 ; 8(1) : 31-41.
  20. 전우택, 김상현, 오승민. 인문사회의학. 서울 : 청년의사. 2010 :
  21. 안정희, 권복규, 이순남, 한재진, 정재은. 우리나라 의과대학/의학전문대학원의 인문사회의학 교과목 운영현황 및 학습내용 분석. 한국의학교육. 2008 ; 20(2) : 133-144.