A study of the mathematics education of Herbart

Herbart의 수학교육에 대한 고찰

  • 강현영 (목원대학교 수학교육과)
  • Received : 2012.03.30
  • Accepted : 2012.05.16
  • Published : 2012.05.31

Abstract

This article discusses and reviews the mathematics education of Herbart who had clarified the nature of the scientific education and established the systematic study of pedagogy for the first time. We are mainly investigated the "Pestalozzi's Idea of an ABC of Sense-Perception Investigated and Scientifically Carried out as a Cycle of Preliminary Exercise in the Application of Forms" that proposed intuitive geometric education that embodied his theory on education. Based on this, We discusses the educational implications-the purpose and methods of mathematics education and so on.

이 글에서는 처음으로 교육학의 과학적 성격을 분명히 하고 교육학을 하나의 체계적인 학문으로 정립시키려고 노력하였던 Herbart의 수학교육에 대해 살펴보고 시사점을 논의한다. Pestalozzi의 '직관의 ABC'에 기초하여 자신의 교육학 체계를 구체화하여 직관적 도형교육을 제시한 Herbart의 "Pestalozzi's Idea of an ABC of Sense-Perception Investigated and Scientifically Carried out as a Cycle of Preliminary Exercise in the Application of Forms"를 중심으로 고찰한다. 이것은 Herbart의 수학교육에 대한 거의 유일한 저술로서 Herbart의 수학교육의 의미와 방법 등의 교육적 시사점을 논의한다.

Keywords

References

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