References
- 강현영, 심성함양으로서의 수학교육, 서울 : 경문사, 2008.
-
권낙원,
, 한국교원대학교대학원 석사학위논문, 2009. -
김정환,
, 동국대학교 교육연구원 (1988), vol. 5, pp. 97-105. - 김창완, Herbart; 실천학으로서의 교육학, 서울 : 문음사, 2002.
- 이환기, Herbart의 교수이론, 교육과학사, 1998.
-
임태평,
, 교육사상연구 (2009), 23권 2호, pp. 125-147. - 우정호, 수학 학습-지도 원리와 방법, SNU-PRESS, 2010.
-
정영경,
, 단국대학교 대학원 박사학위논문, 1999. - 정혜진, 칸트 철학의 교육사상적 표현 ; 페스탈로찌, 헤르바르트, 프뢰벨, 제 6 회 성경제 강연회 '칸트와 메타프락시스', 2010.
- 한대희, <인간교육으로서의 수학교육>, 서울대학교 대학원 박사학위논문, 2000.
- Boyd, W., The History of Western Education(1964), 이홍우 외 (역), 서양교육사, 교육과학사 (1996).
- Eckoff, W. J., (translated, with introduction, notes and commentary), Herbart's ABC of sense-perception and minor pedagogical works, New York: D. Appleton and Company(1896).
- Herbart, J. F., Allgemeine Padagogik aus dem Zweck der Erziehung abgeleitet(1818), 김영래 (역), 일반교육학, 서울 : 지만지 (2008).
- Herbart, J. F., "Pestalozzi's Idea of an ABC of Sense-Perception Investigated and Scientifically Carried out as a Cycle of Preliminary Exercise in the Application of Forms", Herbart's ABC of senseperception and minor pedagogical works, New York: D. Appleton and Company(1896), pp. 132-278.
- Harris, W. T., Editor's Preface, Herbart's ABC of sense-perception and minor pedagogical works, D. Appleton and Company(1896), vii-xi.
- Klein, F., 'Erlanger Antrittsred', A Transcription with English Translation and commentary( 1872), D E. Rowe, Historia Mathematica 12(1985), pp. 123-141. https://doi.org/10.1016/0315-0860(85)90003-5
- Klein, F., "Aber den mathematischen Unterricht an den hoheren Schulen," Jahresbericht der Deutschen Mathematiker-Vereinigung, vol. 11(1902), pp. 123-141.
- Klein, F., The arithmetizing of mathematics, "An address delivered at the public meeting of the Royal Academy of Sciences of Gottingen," (November 2nd, 1895), L. Maddison( Trans), Bulletin of American Mathematical Society, Series II(2), pp. 241-249.
- Pyenson, L., Neohumanism and the persistence of Pure Mathematics in Wilhelmian Germany, American Philosophical Society(1983).