선택 실험법을 이용한 친환경 보일러의 시장 점유율 예측

  • 김미정 (전남대학교 경영대학 경제학과) ;
  • 배정환 (전남대학교 경영대학 경제학과)
  • Received : 2012.07.16
  • Accepted : 2012.09.07
  • Published : 2012.09.30

Abstract

Recently environment-friendly pellet boilers have interests as emissions of greenhouse gases are regulated internationally and energy security becomes more important to oil addicted countries including Republic of Korea. But the Korean market for pellet boilers is on the initial stage due to the high production costs relative to other conventional boilers. Hence the Korean government has supported financially and promoted the pellet boiler business. In this sense, it would contribute market stratergy and effective promotion policy for both of the government and private companies if we can forecast market shares of pellet boilers appropriately. For this purpose, this study surveyed potential consumers' preferences on pellet boilers among various alternatives using a choice experiment reflecting intangible costs. As the market share of new technology increases, intangible costs decline. According to different intangible cost scenarios, we experimented people's preferences on oil, gas, electric, and pellet boilers. A multinomial logit model was employed to estimate coefficient parameters of common attributes for various alternative boilers. Based on the estimates, we forecasted market shares of individual boilers. We found that as intangible costs decline, the market share of pellet boiler increase substantically while market shares of electric and gas boilers decrease dramatically. The market share of oil boiler did not change significantly. Meanwhile, as people are more rich, more educated, and exposed to advertisement on pellet boilers, the likelihood of choosing the pellet boiler increases.

최근 온실가스 배출 규제와 에너지 안보에 대한 관심이 고조되면서 친환경연료인 목재 펠릿을 이용한 펠릿 보일러가 주목받고 있다. 그러나 친환경 기술인 펠릿 보일러는 아직 시장 초기단계로 정부에서 펠릿 보일러에 대한 지원정책을 통해 펠릿 보일러 보급사업을 실시하고 있다. 따라서 펠릿 보일러에 대한 미래시장 점유율을 예측함으로써 정부와 기업이 보다 효과적인 보급정책과 시장전략을 추진할 수 있을 것이다. 이를 위해서는 펠릿 보일러에 대한 소비자 선호를 분석해야 하며 본 연구는 신기술이 갖는 무형의 비용을 반영한 선택실험법을 적용하여 펠릿 보일러에 대한 시장 점유율을 추정하였다. 신기술의 시장 점유율이 확산되고, 기술 신뢰도가 향상됨에 따라 무형의 비용이 감소하게 된다. 상이한 무형의 비용을 가정한 시나리오별로 전기보일러, 가스보일러, 기름보일러, 펠릿 보일러의 선호를 선택 실험법에 의해 조사하였다. 다항로짓모형을 이용하여 속성별 파라메터를 추정하고, 시나리오별로 보일러별 시장 점유율을 예측하였다. 추정 결과 무형의 비용이 감소함에 따라 펠릿 보일러의 시장점유율이 점차 증가함을 알 수 있었다. 또한 가스보일러와 전기보일러에 대한 대체효과가 크게 나타났다. 한편 목재 펠릿 전용 사용자 집단과 일반 보일러 사용자 집단간의 속성별 지불용의액과 시장 점유율에 차이가 발생하고, 소득, 교육, 가족수, 신기술 인식 수준과 같은 개인별 속성에 대해 선호의 이질성이 부분적으로 존재함을 확인하였다.

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