DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of B2B Transaction fairness Between Travel Agencies on Travel Franchisee's Relationship-orientation and Performance

여행사간 B2B 거래공정성이 가맹여행사의 관계지향성과 성과에 미치는 영향

  • 서선 (인덕대학교 관광레저경영과)
  • Received : 2012.02.24
  • Accepted : 2012.03.30
  • Published : 2012.05.28

Abstract

B2B2C distribution channel between travel agencies, the travel franchiser's fairness become a big issue. So this study examines the effects of B2B transaction fairness between travel agencies on relationship-orientation and travel franchisee's performance. The research results are as follows: First, the most influential factor on the franchisee's performance was found as relationship-orientation factor. Second, among the 3 variable factors of B2B transaction fairness, the most influential factor on the franchisee's relationship-orientation was found as interactional fairness. And procedural fairness was found as next. Third, distributive fairness and interactional fairness were found to have a significant effect on franchisee's financial performance. And distributive fairness and procedural fairness were found to have a significant effect on franchisee's non-financial competency. Conclusively, excellent employees of travel franchiser' are the most valuable factors in B2B2C transactions due to the nature of the travel industry where human services are valued above everything else.

최근 확대되고 있는 여행사간 B2B2C 거래에 있어서, 여행사간 힘의 불균형으로 인하여 가맹점은 도매여행사와의 거래에 있어 거래공정성의 영향을 받고 있다. 따라서 본 연구는 여행업의 발전적 방향을 제시하기 위하여, 여행사간 거래공정성이 가맹여행사의 관계지향성과 성과에 미치는 영향을 검증하기 위하여 실증분석을 실시하였다. 여행사간 B2B 거래에 있어 가맹여행사의 재무, 비재무적 성과에 가장 큰 영향을 미치는 것은 관계지향성이며, 관계지향성에 가장 큰 영향을 미치는 거래여행사의 공정성은 상호작용공정성과 절차공정성 순으로 나타났다. 따라서 여행사간 장기적인 관계지향성에 영향을 미치는 상호작용공정성과 절차공정성의 구성요소인 거래여행사 직원들의 정확한 정보제공 능력과 가맹여행사에 대한 긴밀한 유대관계 유지 능력이 가장 중요한 요인임을 반영하여 상호 win-win할 수 있는 파트너십을 유지하는 것이 중요하다 하겠다.

Keywords

References

  1. 관광진흥법, 제 1장, 제 3조.
  2. 한국일반여행업협회(KATA), 항공권 발권수수료 효율화 방안 및 서비스수수료 타당성 연구, KATA 연구용역보고서, 2009.
  3. 서선, "아웃바운드여행사의 수익성개선을 위한 취급수수료 연구", 관광연구, 제25권, 제4호, pp.43-68, 2010.
  4. 서선, "여행사간 B2B 선택속성과 공정성이 B2C 여행사의 성과에 미치는 영향 연구", 관광연구, 제26권, 제4호, pp.279-298, 2011.
  5. N. Kumar, L. Scheer, and Steenkamp, "The Effects of Supplier Fairness on Vulnerable Resellers," Journal of Marketing Research, Vol.32, pp.348-356, 1995(8). https://doi.org/10.2307/3151986
  6. 장유진, 도매여행사와 가맹점간의 공정성이 경영성과에 미치는 영향연구: H투어, M투어 가맹점을 대상으로, 한양대학교 국제관광대학원, 석사논문, 2008.
  7. 권기준, 이보미, "외식프랜차이즈 시스템의 공정성, 관계의 질과 장기관지향성간의 관계", 호텔관광연구, 제12권, 제3호, pp.144-161, 2010.
  8. 지성구, "산업재 시장에서 공정성이 관계품질과 성과에 미치는 영향", 유통연구, 제11권, 제3호, pp.79-101, 2007.
  9. 이현주, 이영관, "여행업 프랜차이즈 지원과 관계의 질이 장기지향성에 미치는 영향", 관광연구, 제23원, 제4호, pp.1-20, 2009.
  10. 박상환, 기업간(B2B) 관계 가치가 관계매개 및 성과에 미치는 구조관계 연구: 여행업의 B2B2C 거래 중심, 경희대학교, 박사학위논문, 2010.
  11. 이동선, 항공사 서비스회복과 서비스실패 귀인 및 관계지향성의 조절효과 연구, 경기대학교 관광전문대학원, 박사학위논문, 2009.
  12. 전진화, 외식소비자 불만족의 서비스회복에 관한 연구, 경기대학교 대학원, 박사학위논문, 2004.
  13. 김홍범, 김태구, "호텔의 서비스 회복에 대한 공정성 지각이 고객의 자발적 파트너십에 미치는 영향", 관광학연구, 제27권, 제1호, pp.121-139, 2003.
  14. L. Gill and Y. Dana, "Procedural Justice, Ethical Climate and Service Outcomes in Restaurants," International Journal of Hospitality Management, Vol.27, No.3, pp.276-283, 2008. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2007.07.022
  15. T. Simons and Q. Roberson, "Why Managers Shoud Care About Fairness: The Effect of aggregate Justice Perceptions on Organizational Outcomes," Journal of Applied Psychology, Vol.88, pp.432-443, 2003(6). https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.3.432
  16. 김동수, 손병모, " 외식산업 서비스회복공정성 지각과 관계혜택, 관계만족 및 장기관계지향성간의 인과관계 연구", 한국조리학회지, 제17권, 제2호, pp.168-181, 2011.
  17. 김태구, "시나리오 기법을 적용한 호텔의 서비스 회복에 대한 공정성지각을 통한 관계의 질이 재구매 의도에 미치는 영향", 호텔경영학연구, 제14권, 제2호, pp.89-110, 2005.
  18. E. Clemmer and B. Schneider, Fair Service in Advance in Services, Marketing & Management, CT:JAI Press INC, pp.109-126, 1996.
  19. J. Blodgett, K. Wakefield, and J. Barnes, "The Effects of Customer Service on Consumer Complaining Behavior, Journal of Service Marketing, Vol.9, No.4, pp.31-42, 1995. https://doi.org/10.1108/08876049510094487
  20. M. Deutsch, "Equity, Equality and Need: What Determines Which Values Will Be Used as The Basis For Distributive Justice," Journal of Social Issues, Vol.31, pp.137-149, 1975.
  21. A. K. Smith, R. N. Bolton, and J. Wagner, "A Model of Customer Satisfaction with Service Encounter Involving Failure and Recovery," Journal of Marketing Research, Vol.36, No.3, pp.356-373, 1999. https://doi.org/10.2307/3152082
  22. III. Maxham, Service Recovery Influence on Complaint Attitudes and Intentions: A Perceived Justice Framework, Doctorial Dissertation, University of South Florida, 1998.
  23. J. N. Sheth and A. Parvatiyar, "Relationship Marketing in Consumer Markets: Antecedents and Consequences," Journal of the Academy Marketing Science, Vol.23, No.4, pp.255-271, 1995. https://doi.org/10.1177/009207039502300405
  24. H. Keller and J. W. Thibaut, International Relation: A Theory of Intedependence, John Wiley & Sons Inc, 1978.
  25. 박이숙, 3PL 기업의 물류서비스 품질과 관계지향성이 공급사슬성과에 미치는 영향, 전남대학교 대학원, 박사학위논문, 2008.
  26. S. Ganesan, "Determinants of Long-Term Orientation in Buyer-Seller Relationships," Journal of Marketing, Vol.51, pp.11-27, 1994(4).
  27. 권준희, 오세진, 박진용, "관계지향성에 대한 고객만족과 거래성향의 영향에 관한 연구", 유통연구, 제5권, 제2호, pp.69-90, 2001.
  28. 지진호, "여행업의 경영환경과 전략, 성과의 상관성 연구", 문화관광연구, 제4권, 제3호, pp.97-108, 2002.
  29. C. Mpprman and A. S. Miner, "The Convergence of Planning and Execution: Improvisation in New Product Development," Journal of Marketing, Vol.62, No.3, pp.1-20(7), 1998. https://doi.org/10.2307/1251740
  30. 권문호, 여행사마케팅성과평가 연구, 경기대학교, 박사논문, 2004.
  31. 이영재, 여행 가맹사업자의 공정성과 신뢰가 가맹계약자의 경영성과에 미치는 영향: 항공판매 대리점을 중심으로, 경원대학교, 박사학위논문, 2004.
  32. 류양길, 도매여행사 관계특성에 따른 소매여행사의 관계지향성 연구, 경기대학교 관광전문대학원, 석사학위논문, 2008.
  33. C. Anderson James and David W. Gerbing, "Structural Equation Modeling in Practice: A Review and Recommended Two-Step Approach," Psychological Bulletin, Vol.103, No.3, pp.411-423, 1988. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411