DOI QR코드

DOI QR Code

Influence of Social Standing of Adolescents to Social Activity on Online

청소년의 사회적 네트워크에서의 지위(social standing)가 온라인 사회적 활동(social activity)에 미치는 영향 연구

  • 옥경영 (숙명여자대학교 소비자경제학과) ;
  • 홍재원 (동서대학교 경영학부)
  • Received : 2012.04.17
  • Accepted : 2012.05.17
  • Published : 2012.05.28

Abstract

This study is identifying a social standing on adolescents' social network in offline and how the social standing influence to online social activity. For the purpose, we explore two research questions. First, How the adolescents' social standing present in their offline social network? Second, How the adolescents' social standing influence to online social activity? Using data, we first visualized 5 social network of adolescents, and deducted each ego networks and global network. Also we investigated causality between social standing and social activities. The result showed adolescents' social tie and social gregariousness influence to social activity width and depth in ego network. Based on these findings, we discussed some implications, limitations, and future direction.

본 연구는 청소년들의 온라인 사회적 활동에 있어 이들이 오프라인에서 형성하고 있는 사회적 네트워크에서의 지위가 어떤 특성을 나타내는지를 살펴보고 이러한 사회적 지위가 온라인에서의 사회적 활동에 미치는 영향을 파악하고자 하는 것이다. 이를 위해 먼저 청소년들이 오프라인에서 형성하고 있는 사회적 네트워크에서의 지위를 개인 네트워크와 학교 네트워크로 나누어 살펴보았다. 그 결과, 개인 네트워크에서는 사회적 지위를 나타내는 사회적 유대와 사교성이 활동성과 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 학교 네트워크의 사회적 지위를 나타내는 중앙성 지표인 인접중앙성과 매개중앙성은 활동성과 상관관계가 존재하지 않는 것으로 나타났다. 또한 청소년의 개인 네트워크에서는 사회적 유대가 클수록, 사교성이 클수록 온라인의 활동 깊이가 높고 온라인의 활동 넓이도 높은 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. KISA, "2010년 인터넷이용실태조사보고서", http://isis.kisa.or.kr/, 2011.
  2. 이경림, 박재국, "장애대학생의 사회적 네트워크 특성 및 지원 방안 연구", 한국지체부자유아교육학회지, 제50권, 제1호, pp.1-20, 2007.
  3. 이종호, 옥정원, 윤대홍, "온라인 커뮤니티에서 콘텐츠 특성, 동일시, 충성도간의 구조적 관계", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제2호, pp.385-396, 2011.
  4. W. Nooy, A. Mrvar, and V. Batagelj, Exploratory Social Network Analysis with Pajek, Cambridge University Press, 2005.
  5. S. R. Asher and J. G. Parker, The Significance of Peer Relationships Problems in Childhood, Social Competence in Development Perspective, Amsterdam: Kluwer Academic Publishing, 1989.
  6. W. Hartup, Handbook of Child Psychology: Socialization, Personality and Social Development, Wiley, New York, 1983.
  7. M. Freedman, D. Birked, and K. Granath, "Analyses of Glucans from Cariogenic and Mutant Streptococcus Mutans," Infect Immun., Vol.21, No.1, pp.17-27, 1978.
  8. G. Conti, A. Galeotti, G. Mueller, and S. Pudney, "Popularity," Institute for Social & Economic Research, No.3, 2009.
  9. F. M. Gresham, "Social Skill: Conceptual and Applied Aspects of Assessment, Training, and Social Validation," Handbook of Behavior Therapy in Education, Vol.20, pp.523-546, 1988.
  10. M. E. J. Newman, "Properties of Highly Clustered Networks," PNAS, Vol.10, No.3, pp.1-7, 2003.
  11. Forester Research, Marketing on Social Networking Sites, Forester Research, 2007.
  12. e-marketer, 연합뉴스, 2010.6.2.
  13. D. Dijkerman, "Pyramid of User Generated Content Use," Something New, 2006.
  14. 나종연, "사용확산모형을 적용한 소비자의 온라인 소셜 네트워크의 활용에 대한 연구", 소비자학연구, 제21권, 제2호, pp.443-472, 2010.
  15. M. Morris and C. Ogan, "The Internet as Mass Medium," Journal of Computer Mediated Communication, pp.139-151, 1996.
  16. J. Eighmey and L. McCord, "Adding Value in the Information Age: Uses and Gratifications of Sites on the World Wide Web," Journal of Business Research, Vol.41, pp.187-194, 1998. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(97)00061-1
  17. 설진아, "10대 청소년의 인터넷 이용 동기와 온라인 커뮤니케이션 활동의 상관성 연구", 한국여성커뮤니케이션학회, 미디어, 젠더 & 문화, 제14권, pp.43-143, 2010.
  18. 김용학, 사회연결망이론, 서울, 박영사, 2003.
  19. 신승환, 이병근, 우재홍, 박익렬, 김효중, 전태원, "초등학생용 PAPS 콘텐츠 개발", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제9호, pp.96-105, 2011.
  20. L. Freeman, "Centrality in social networks: Conceptual clarification," Social Networks, Vol.2, pp.215-239, 1979.