A Study on the Intention to Use and the Actual Use of Maritime Logistics Mobile Application

해운물류 모바일 애플리케이션의 사용의도와 사용에 관한 연구

  • 장명희 (한국해양대학교 해운경영학부) ;
  • 강다연 (한국해양대학교 대학원 해운경영학과)
  • Received : 2012.11.10
  • Accepted : 2012.12.24
  • Published : 2012.12.31

Abstract

The quick spread of smartphones has affected not only individual life but also the way companies conduct their businesses. Employees is their business work using a variety of mobile devices including smartphones and are in constant collaboration with one another by sharing corporate information. Accordingly, constant an increasing number of businesses have adopted mobile applications for work, especially in the field of maritime logistics, where maritime logistics mobile applications are utilized to track cargos and to provide visibility. Through surveys, this study did empirical analyses to find out the intention to use maritime logistics mobile applications of maritime logistics workers, and the find out factors affecting their actual use of mobile applications developed and used in the domestic maritime logistics industry. As for study variables, social influence, innovation, perceived value, and collaboration between companies were used as factors that affect the intention to use mobile applications. In addition, as a tool for measuring the actual use of mobile applications, which is necessary for figuring out the relationship between the intention to use them and their actual use, the connecting frequency and using time were used. A total of 168 surveys were used in the hypothesis test. The results of the analyses are as follow: First, the three variables of social influence, innovation, and perceived value positively affected the intention to use maritime logistics mobile applications. However, collaboration between companies did not affect the intention to use the applications. Second, the intention to use the mobile applications positively affected the actual use.

스마트폰의 급속한 보급은 개인의 생활뿐만 아니라 기업의 업무에도 많은 영향을 미치고 있다. 기업 구성원들은 스마트폰과 같은 모바일 기기를 이용해서 업무를 수행하고 있고, 기업 간 정보공유를 통한 협업을 하고 있다. 이에 따라 기업들은 스마트폰에서 사용할 수 있는 업무용 모바일 애플리케이션을 개발하여 사용하고 있으며, 특히 해운물류분야에서 화물을 추적하고 가시성을 제공하기 위하여 해운물류 모바일 애플리케이션을 개발하여 사용하고 있다. 본 연구에서는 국내 해운물류업계에서 개발, 사용되고 있는 해운물류 모바일 애플리케이션들을 실제로 사용하는 해운물류종사자들의 사용의도와 실제 사용에 영향을 미치는 요인에 대하여 알아보기 위하여 설문조사를 통한 실증분석을 하였다. 연구변수로는 모바일 애플리케이션의 사용의도에 영향을 미치는 요인으로 사회적 영향, 혁신성, 지각된 가치, 기업 간 협업 등을 사용하였다. 또한 사용의도와 실제 사용간의 관계를 규명하기 위하여 모바일 애플리케이션의 실제 사용 측정도구로는 접속 빈도와 접속 시간을 사용하였다. 총 168부의 설문이 가설검정에 사용되었다. 분석결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 사회적 영향, 혁신성, 지각된 가치 등의 3가지 변수들은 해운물류 모바일 애플리케이션의 사용의도에 정의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 반면 기업 간 협업은 사용의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 해운물류 모바일 애플리케이션의 사용의도는 실제 사용에 영향을 미치는 것으로 확인되었다.

Keywords

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