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Planning of Exhibit Halls in Rural Tourism Villages Applying Experience Factor(4Es) Theory

체험요소(4Es) 이론을 적용한 농촌마을의 테마전시관 계획 연구

  • Lee, Jeung Won (National Academy of Agricultural Science, Rural Development Administration) ;
  • Kim, Eun Ja (National Academy of Agricultural Science, Rural Development Administration)
  • 이정원 (농촌진흥청 국립농업과학원) ;
  • 김은자 (농촌진흥청 국립농업과학원)
  • Received : 2012.11.15
  • Accepted : 2012.12.10
  • Published : 2012.12.30

Abstract

Building of exhibit halls in rural area has been a new trend with increasing investments in rural development. Exhibit hall can be an effective way to specialize rural village with amenity resources which is now in a flood of agritourism. However, most of exhibit halls being operated by rural villages have similar display on similar themes and are poorly managed. To aggressively promote rural amenity resources in villages and make visitors satisfy through their experiences, this research reviewed experience economy theory of Pine and Gilmore(1998) and derived planning guidelines of rural theme exhibit hall applying experiential factors(Educational, Esthetic, Escapist, and Entertainment experiences). Finally, we applied these planning guidelines to a site, Igil village which is located in Cheorwon County, Gangwon-do, with a theme of a red-crowned crane for verification.

농촌테마전시관은 농촌지역개발사업의 활성화로 새롭게 조성되고 있는 체험관광 시설 중 하나로 지역의 어메니티자원을 방문객들에게 집중적으로 소개할 수 있는 중요한 시설이다. 이는 어메니티자원에 기초한 지역활성화라는 지역개발 기조에 맞추어 마을을 발전시키는 데 핵심 시설이 될 수 있는 중요한 자원임에도 불구하고, 현재까지 조성되어 온 농촌마을의 전시관은 유사한 주제와 단순 나열방식의 전시가 주를 이루고 있으며, 관리상태도 열악한 실정이다. 테마전시관을 통해 적극적으로 마을의 중심 어메니티자원을 알리고, 관련 체험프로그램을 제공하여 방문객들의 만족도를 높이기 위해서는 방문객의 욕구를 충족시킬 수 있는 체험요소를 두루 갖춘 전시관의 체계적 계획이 필요하다. 이에, 본 연구에서는 Pind 과 Gilmore(1998)의 체험경제이론을 고찰하여 체험요소(4Es)로 제시된 교육적, 심미적, 현실도피적, 엔터테인먼트적 요소를 활용한 농촌체험전시관 계획 방향을 설정하고, 이를 철원군 이길리 마을에 계획중인 두루미 테마전시관에 적용함으로써, 방문객과 소통하며 어메니티자원을 부각시킬 수 있는 테마전시관 계획방안을 제시하였다. 이 연구 결과는 향후 농촌관광마을에서 농촌체험전시관이 어메니티특성화와 마을활성화에 촉매제로서 역할을 할 수 있도록 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

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