DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Analysis of Customer Satisfaction between a Renewed Traditional Retail Market and Big-box Discount Store

중소도시 현대화된 전통시장과 대형할인점과의 만족도 비교분석

  • 홍경구 (대구대 도시.지역계획학과)
  • Received : 2012.09.24
  • Published : 2012.12.25

Abstract

Korean traditional retail markets have suffered from both domestic and international difficulties especially with the opening of the Korean retail market to foreigners in 1996. Believing that traditional markets are an important part of Korean culture and heritage, the Korean government has invested a substantial sum of money to revitalize these markets after 2002. However, there has been little research about the effects of this government investment in competitiveness to big-box discount stores. Thus we studied the revitalization of these markets after environmental and management improvements. This study aims to present a comparative analysis of customer satisfaction between a remodeled traditional retail market and big-box discount store. The results are as follows. First, the traditional retail markets get excellent marks in the areas of "Assurance","Empathy","Accessibility"and "Merchandise". On the other hand, the big-box discount store does well in the areas of "Tangibility","Responsiveness" and "Assurance". This is true even if improvement to the traditional retail market occurred nearly 10 years ago. Second, there is no significant difference between the traditional retail markets and big-box discount stores in customer satisfaction and return visits. Third, the important factors that affect customer satisfaction and return visits are "Tangibility","Empathy" and "Merchandise and Assurance". The next important factors are followed by "Reliability","Responsiveness" and "Accessibility". This study identified important factors that affect customer satisfaction and return visits. Going forward, this research will help us better understand these revitalization projects and find new ways to improve customer satisfaction and Return visits.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 대구대학교

참고문헌

  1. 강헌수, 임창복, 가로형 재래시장 아케이드의 건축계획 개선방안에 관한 연구, 대한건축학회, 26(10), 2010
  2. 곽원일 외, 재래시장과 대형마트의 방문의도에 대한 환경 및 감정적 영향에 관한연구, 유통학회, 14(3)
  3. 고광성, 이희정, 재래시장 활성화사업 개선방안에 관한 연구 - 서울시 전통시장 사례를 중심으로-, 대한국토도시계획학회, "대한국토도시계획학회 정기학술대회" , 2005
  4. 김건우, 김영철, 재래시장 외부공간의 특성에 관한 연구, 대한건축학회, "대한건축학회 학술발표대회 논문집" ,15(2), 1995
  5. 김광호 외, 재래시장 환경개선사업과 아케이드 도입 실태조사 연구, 대한건축학회, 대한건축학회 학술발표대회 논문집, 23(1), 2003.
  6. 김세범, 용환재, 유종근, 김동율, 진주지역의 재래시장(중소상가)활성화 방안, 마케팅과학회, 마케팅과학연구 , 6, 2000
  7. 김재형, 권태문, 재래시장 활성화를 위한 건축계획적 연구 - 인천시 중구 신포시장을 중심으로-, 대한건축학회, 대한건축학회 학술발표대회 논문집 ,21(2), 2001
  8. 김진덕, 청주시 상권변모와 재래시장 활성화 방안, 한국경제지리학회, 학국경제지리학회지, 3(1), 2000
  9. 김태진, 구자훈, 장소관점에서 본 도시 내 특화된 재래시장의 특성 분석에 관한 연구 -황학동 중고품시장을 중심으로-, 대한국토도시계획학회, 대한국토도시계획학회 정기학술대회 논문집 , 2004
  10. 김혜림, 유현준, 도심 내 재래시장의 활성화 방안에 관한 연구, 대한건축학회, 대한건축학회 2007년도 학술발표대회 논문집, 27(1), 2007
  11. 박천보, 도시균형발전 차원의 재래시장 분포특성에 관한 연구, 대한건축학회, 대한건축학회논문집, 24(1), 2008
  12. 박형근 외, 충청북도 증평 장뜰 재래시장 활성화 방안에 대한 연구, 대한토목학회, 대한토목학회 논문집, 31(6), 2011
  13. 송부용, 권성오, 창원지역 재래시장 활성화와 지원방안, 마케팅과학회, 마케팅과학연구 , 7, 2001
  14. 서시은, 소비자 점포 선택요인에 관한 실증연구-대전지역 재래시장, 중형마트(SSM)를 중심으로-, 우송대학교 경영대학원 경영학과 석사학위논문, 2007
  15. 신지연 외, 재래시장의 재건축을 위한 건축적 연구, 대한건축학회, 대한건축학회 학술대회, 25(1), (2005)
  16. 신창호, 문경일, 재래시장 활성화 방안연구: 준거틀과 유형화, 서울시정개발연구원, 지역연구, 19(2), 2003
  17. 이민우, 재래시장의 활성화 방안에 대한 연구-경영.마케팅 측면을 중심으로, 한국산업경제학회, 산업경제연구, 18(2), 2005
  18. 정금호, 이계순, 신남수, 재래시장에서의 접근성과 업종별 상관관계 -광주광역시 대인시장과, 남광주시장을 중심으로-, 대한건축학회, 대한건축학회논문집, 20(1), 2004
  19. 정난호 외, 소매업태에 대한 소비자 선택요인에 관한 연구 - 대전지역 재래시장, 중형마트(SSM),대형마트 중심으로-, 한국유통과학회, 유통과학연구 , 4(2), 2006
  20. 정수원, 대형할인점 진출에 따른 재래시장의 활성화 방안, 한국창업학회, 한국창업학회지, 1(1), 2006
  21. 중소기업청, '2002-2008년 재래시장 시설현대화사업지원현황', 2008
  22. 중소기업청시장경영지원센터, 2005년 재래시장 실태조사, 2005
  23. 조병택, 익산시 재래시장 활성화 방안, 한국상업교육학회, 상업교육연구, 9, 2004
  24. 최주영, 최무현, 서울시 일반재래시장 구성요소의 시대별 특성에 관한 연구, 대한건축학회, 1998
  25. 환경심리학, Paul A. Bell, Thomas C.Greene, Jelfrey D, Fisher, Andrew Baum, 홍기원, 이진환 역, Cengage, 2008