School Mathematics (대한수학교육학회지:학교수학)
- Volume 14 Issue 1
- /
- Pages.29-43
- /
- 2012
- /
- 1229-4322(pISSN)
The Construction of Children's Partitioning Strategy on the Equal Sharing Situation
균등분배 상황에서 아이들의 분할전략의 구성
- Kim, Ah-Young (Soosong Junior High School)
- 김아영 (수송중학교)
- Received : 2011.12.31
- Accepted : 2012.03.08
- Published : 2012.03.31
Abstract
This paper investigated the conceptual schemes in which four children constructed a strategy representing the situation as a figure and partitioning it related to the work which they quantify the result of partitioning to various types of fractions when an equal sharing situation was given to them in contextual or an abstract symbolic form of division. Also, the paper researched how the relationship of factors and multiples between the numerator and denominator, or between the divisor and dividend affected the construction. The children's partitioning strategies were developed such as: repeated halving stage
이 논문은 균등분배상황이 문장제나 수식 형태의 나눗셈으로 주어졌을 때, 아이들이 그 문제 상황을 도형으로 표현하고 그 도형을 분할하는 전략이 그 분할 결과를 다양한 형태의 분수로 수량화시키는 작업과 연관해 구성하는 개념적 스키머에 대하여 조사하였다. 그리고 이 때 분자와 분모 간, 제수와 피제수 간의 인수와 배수 관계들이 그 과정에 어떤 영향을 미치는지를 연구하였다. 아이들의 분할 전략은 다음 순서로 발달했다: 반복적인 이등분 수준
Keywords