창조산업의 공간적 특성과 기관별 네트워크구조 변화 분석 : 디자인산업을 중심으로

The Analysis on the Spatial Characteristics and Inter-organizational Network Structure Change in the Creative Industry: Focused on Design Industry

  • 최해옥 (중국 칭화대학교 건축학부 도시계획학과)
  • Choi, Hae-Ok (Department of Urban Planning School of Architecture, Tshinghua University)
  • 투고 : 2012.02.01
  • 심사 : 2012.02.20
  • 발행 : 2012.03.31

초록

성장동력산업의 육성 정책에 따라 부가가치가 높은 산업을 광역 경제권단위에서 육성하는 정책이 진행되고 있다. 이 분석의 목적은 창조산업의 대표적 분야인 디자인산업을 발전시키고 있는 지식을 기반으로 한 네트워크의 공간적 특성과 기관별 네트워크 구조를 도출하고, 2000년에서 2010년까지의 시간적 변화에 초점을 두어 분석함으로서 앞으로 나아가야 할 방안을 모색해 보고자한다. 먼저 전국 디자인산업의 변화와 시도별 광역별 성장을 살펴보고 심층인터뷰를 실시하여 기관별 네트워크 현황을 파악하였다. 이를 기반으로 디자인산업과 관계된 공동연구 데이터를 가공하여 구조적, 공간적, 시간적인 측면을 고려하여 종합적인 판단으로 공간적 특성과 기관별 네트워크 구조의 변화에 대해 분석하였다. 또한 그룹분석에 활용되는 지표를 이용하여 네트워크의 밀도, 링크수, 집중도를 기준으로 다른 그룹과 상대적으로 변화하는 하는 과정을 비교 분석하였다.

This study focuses on analyzing the design industry in creative industry in the context of upbringing growth engine of regional development policy and strategy. This research probe the spatial characteristics and inter-organizational network structure change from 2000 to 2010 using social network analysis(SNA) in terms of structural, spatial and temporal aspects. first, with the statistical data of design industry, this research evaluate spatial distribution and agggglomeration compared with 16 cities and 7metropolitan scales in Korea. Next, the group of density in the knowledge network of design industry explained with the spatial characteristics and inter-organizational network evolution in time series. After considering the government policy and strategy providing as a result of establishing regional innovation center strengthen cooperation among industry-university-research center.

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