서울 대도시권 하루 시간대별 지하철 통행흐름 패턴과 토지이용과의 관계

Relationship between Diurnal Patterns of Transit Ridership and Land Use in the Metropolitan Seoul Area

  • Lee, Keum-Sook (Department of Geography, Sungshin Women's University) ;
  • Song, Ye-Na (Transportation Research Group, School of Civil Engineering and the Environment, University of Southampton) ;
  • Park, Jong-Soo (School of Information Technology, Sungshin Women's University) ;
  • Anderson, William P. (Department of Political Science, University of Windsor)
  • 투고 : 2012.02.10
  • 심사 : 2012.02.28
  • 발행 : 2012.03.31

초록

본 연구에서는 서울 대도시권에서 도시 내 통행흐름의 시-공간적 특성을 밝히고자 한다. 특히, 서울대도시권 대중교통이용자의 통행기록을 담고 있는 교통카드 데이터베이스에서 지하철 이용자의 하루 동안의 탑승자료를 이용하여 시간대별 통행흐름의 유형과 토지이용과의 관계를 분석하였다. 이를 위하여 먼저 각 지하철역별 아침, 낮, 저녁 시간대별 승하차 여객 수를 산출하고, 그의 공간적 분포를 GIS를 이용하여 시각화 하였다. 이러한 각 역의 시간대별 승객의 타고 내리는 승객흐름을 바탕으로 계층적 군집분석법을 이용하여 서울대도시권 지하철체계를 구성하고 있는 353개 역들을 유형화 하였다. 이러한 승객 흐름의 유형별 군집에 따라 지하철 역 인접 지역의 토지이용을 나타내는 지역변수들과의 관계식을 도출하였다. 이러한 분석의 결과는 교통계획은 물론 도시계획의 다양한 단계에 유용하게 이용될 수 있다.

This study investigates the time-space characteristics of intra-urban passenger flows in the Metropolitan Seoul area. In particular, we analyze the relationships between transit ridership and land use through the use of the subway passenger flow data obtained from the transit transaction databases. For this purpose, the strength of each subway station, i.e., the number of total in-coming and out-going passengers at each station, in the morning, afternoon, and evening, is calculated and visualized, which reflects urban land use patterns. Then the subway stations are classified into four groups via a hierarchical analysis of the in-coming and out-going passenger flows at 353 stations. Each group appears to have characteristic properties according to the region, e.g., residential areas and central business districts. This has been confirmed by the analysis which probes explicitly the relationship between the local socio-economic variables and station groups. This analysis, disclosing the inter-relationship between the subway network and urban land use, may be useful at various stages in urban as well as transportation planning, and provides analytical tools for a wide spectrum of applications ranging from impact evaluation to decision-making and planning support.

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