정보교육학회논문지 (Journal of The Korean Association of Information Education)
- 제16권1호
- /
- Pages.11-20
- /
- 2012
- /
- 1229-3245(pISSN)
- /
- 2733-8428(eISSN)
한국정보올림피아드 초등부 경시부문 문제해결을 통한 알고리즘 교재 개발 및 적용
The Development and Implementation of an Algorithm Instructional Material through the Problem Solving on the KOI Final Test of Elementary Students
- Kim, Byeong-Su (Jeju National University) ;
- Kim, Jong-Hoon (Jeju National University)
- 투고 : 2011.02.25
- 심사 : 2011.12.28
- 발행 : 2012.03.31
초록
프로그래밍의 핵심은 어디까지나 알고리즘 학습에 있으며 이를 통한 창의적이고 논리적인 문제해결력의 향상이 프로그래밍 학습의 목표인 것이다. 그렇다면 어떤 알고리즘들을 어떠한 순서대로 가르치는가에 대한 고민을 좀 더 해 볼 필요가 있으며 그 효과성에 대해서도 연구해 볼 필요가 있을 것이다. 본 연구는 개념적 알고리즘의 내용들을 한국정보올림피아드 초등부 경시부문의 문제들을 이용하여 학습할 수 있도록 알고리즘 학습 교재를 개발하고 이 효과를 검증하였다.
The core of programming learning is based on an algorithm learning and the promotion of problem solving abilities is the purpose of this learning. Then, we need to think about what kind of algorithms in what order we teach and we need to study the effect of this learning. The purpose of this study is development and implementation of algorithm instructional materials and examine the effect of an algorithm learning with conceptual algorithms in KOI(Korea Olympiad in Informatics) final test of elementary students.