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A study on longitudinal differences in website user's trust factors

시간차이에 따른 웹사이트 이용자의 웹사이트 신뢰도 요인 변화에 대한 연구

  • 신길환 (국민대학교 비즈니스IT전문대학원) ;
  • 정천수 (국민대학교 비즈니스IT전문대학원) ;
  • 이춘열 (국민대학교 경영대학 경영정보학부, 비즈니스IT 전문대학원)
  • Received : 2012.01.19
  • Accepted : 2012.03.30
  • Published : 2012.04.30

Abstract

IT industry is rapidly changing technologies and trends are leading the field. Website also typical of these areas in the field of IT as a sector, technological advances faster, depending on the nature of the IT industry and the emergence of new services, changes in a variety of platforms, and is rapidly rising. In addition, a website containing information in accordance with the social situation changes and exposure of the agenda and vary greatly. Therefore, these changes in terms of B2C websites that can make a difference in the reliability factor looks. From this perspective, in this study to compare data before and after 10 years on the reliability factor by conducting longitudinal studies, most are not addressed in previous studies due to time differences website users to change the reliability of the analyzed factors.

IT산업은 기술과 트랜드가 빠르게 변화하는 대표적인 분야이다. 웹사이트 또한 이러한 IT분야의 대표적인 분야 중 한 분야로써, 기술발전속도가 빠른 IT산업의 특성에 따라서 새로운 서비스의 출현이나, 플랫폼의 변화가 다양하고, 빠르게 일어나고 있다. 또한, 웹사이트가 담고 있는 정보는 사회적 상황에 따라 의제의 변화와 노출빈도 등이 크게 달라진다. 따라서, 이러한 변화가 B2C 측면에서 웹사이트 신뢰도 요인에도 변화를 줄 수 있다고 본다. 이러한 관점에서 본 연구에서는 10년 전과 후의 데이터를 비교하여 신뢰도 요인에 대한 종적 연구를 실시함으로써, 선행연구에서 거의 다루어지지 않은 시간차이에 따른 웹사이트 이용자의 신뢰도 요인 변화를 분석하였다.

Keywords

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