Abstract
The purpose of this study is to test the motivations for e-Learning service usage of smart device users. To do this, empirical data were collected by conducting a field survey with 382 smart-device based e-learners, and structural equation model was used for the purpose of analyzing the data acquired by the survey. A structural equation model was designed and constructed by such factors like usefulness, enjoyment, word-of-mouse(WOM) effect, and social interaction on e-Learning usage intention. In addition, social interaction has an influence on WOM effect. The results of the analysis are summarized as follows; first, usefulness, enjoyment, and WOM have direct effects on e-Learning usage intention. Second, social interaction not only has direct influence on e-Learning usage intention but also has indirect influence carried by WOM effect. The findings have significant implications which the study inquires into the factors for e-Learning usage motivations of smart-device based e-learners.
본 연구는 스마트기기 이용자의 이러닝 서비스 사용 동기들을 파악하기 위하여 진행되었다. 이를 위해 스마트기기 기반 이러닝 학습자 382명을 대상으로 설문을 실시하였고, 여기서 얻어진 데이터를 분석하기 위하여 구조방정식모델을 사용하였다. 구조방정식모델의 설계는 유용성, 흥미, 구전효과, 사회적 상호작용을 이러닝 서비스 사용 의향에 직접적인 영향을 미치는 요인으로 구성하였다. 또한 사회적 상호작용은 구전효과에도 영향을 미치는 요인으로 설정하였다. 분석결과는 첫째, 유용성, 흥미, 구전효과는 모두 이러닝 서비스 사용 의향에 직접적인 영향을 미치는 요인들로 나타났다. 둘째, 사회적 상호작용은 이러닝 서비스 사용 의향에 직접적인 영향을 미칠 뿐만 아니라 구전효과를 매개로한 간접적인 영향도 미치는 것으로 밝혀졌다. 본 연구의 결과는 스마트기기 기반 이러닝 학습자의 사용 동기 요인들을 규명했다는 점에서 의의가 있다 하겠다.