DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Symbolic Meanings and Aesthetic Senses of Henna Design

헤나디자인의 미적 특성과 상징적 의미 연구

  • 홍은주 (EJ바디아트 연구소) ;
  • 금기숙 (홍익대학교 섬유미술 패션디자인과)
  • Received : 2011.08.29
  • Accepted : 2012.01.11
  • Published : 2012.04.30

Abstract

The earliest of the Cultural forms have utilized different methods of artistic expression and aesthetic senses such as the Tattoo that symbolized the adornment of the human body. when viewing from the perspective of postmodern art and design, these cultural forms were redefined as a regression and intertextuality, a modern interpretation of Henna that had a subversive significance. Specifically, Henna design quickly emerged as a new style in fashion art which represented a postmodern phenomenon. It was introduced as a fashion style in korea about 10years ago. since then, the henna fashion trends is growing rapidly in the domestic market. However, It is growing without our unique identity due to indiscriminate and excessive industrialization. This study of Henna design, (similar to the art of Tattooing) sees from a cultural and regional perspective of orgin. This study interprets henna as a fashion style and analyzes symbolic meaning and aesthetic senses today with a clear definition of henna Design. from now on It's purpose is to establish the Korean Henna culture and the possibility of it being the fashion style that contains a unique atmosphere.

Keywords

References

  1. 이희승 (2010), 국어대사전, 서울: 민중서림, p. 4352.
  2. 자료검색일 2010. 10. 3, http://www.richters.com/show.cgi?page=MagazineRack/Articles/darwinian_knot_disease_genes_and_henna.html
  3. 자료검색일 2010. 10. 3, http://artshotz.com/image.php?id=5275
  4. 자료검색일 2010. 10. 3, http://www.naturalischoolenough.blogspot.com
  5. 김영경, 이수현 (2003), 뷰티패션에 사용되어진 Henna에 관한 고찰, 부산여자대학 논문집, 24, p. 417.
  6. 유송옥 외 (2006), 패션디자인, 서울: 수학사, p. 14.
  7. 조은영, 유태순 (2004), 멘디(Mehndi)의 역사적 기원과 상징성에 관한 연구, 한국의류산업학회, 6(3), pp. 299-300.
  8. 자료검색일 2010. 10. 5, http://www.mehendiart.com
  9. Jogendra Saksena (1979), Art of Rajastan: Henna and floor decorations, Delhi: Sundeep Prakashan, p. 62.
  10. Norma Pasekoff Weinberg (1999), Henn a from head to toe, Hong Kong: Story Books, p. 2.
  11. 자료검색일 2010. 10. 10, http://www.google.com
  12. Hassan Hussein Idris Ahmed, The Republic of Sudan, Ministry of Culture, National Corporation For Antiquities & Museums, Sudan, 2009. 2. 4.
  13. 자료검색일 2010. 10. 11, http://photography.nationalgeographic.com
  14. Henna Designer 'Leila Ismael', Sudan, 2009. 2. 5.
  15. 필자 촬영, Sudan, 2009. 2. 12.
  16. 김영경, 이수현, (2003), 뷰티패션에 사용되어진 Henna에 관한 고찰, 부산여자대학 논문집, 24,p. 428.
  17. 자료검색일 2010. 10. 12, http://www.lumanessence.com
  18. 김영경, 이수현, (2003), 뷰티패션에 사용되어진 Henna에 관한 고찰, 부산여자대학 논문집, 24, pp. 18-19.
  19. 자료검색일 2010. 10. 20, http://www.celebglitz.com
  20. 자료검색일 2010. 10. 12, http://www.ejbodyart.com
  21. 자료검색일 2010. 10. 15, http://www.foxykorea.com
  22. Jogendra Saksena, (1979), Art of Rajastan: Henna and floor decorations, Delhi: Sundeep Prakashan, p. 50.
  23. LorettaRoome (1998), MEHENDI-The TIMELESS ART of HENNA PAINTING, New York: ST. MARTIN'S GRIFFIN, p. 133.
  24. 자료검색일 2010. 10. 20, http://www.mehenhendiworld.com
  25. Loretta Roome, (1998), MEHENDI-The TIMELESS ART of HENNA PAINTING, New York: ST. MARTIN'S GRIFFIN, p. 9.
  26. Jogendra Saksena, (1979), Art of Rajastan: Henna and floor decorations, Delhi: Sundeep Prakashan, pp. 58-73.
  27. 조은영, 유태순, (2004), 멘디(Mehndi)의 역사적 기원과 상징성에 관한 연구, 한국의류산업학회, 6(3), p. 300.
  28. Loretta Roome, (1998), MEHENDI-The TIMELESS ART of HENNA PAINTING, New York: ST. MARTIN'S GRIFFIN, pp. 10-11.
  29. Jogendra Saksena, (1979), Art of Rajastan: Henna and floor decorations, Delhi: Sundeep Prakashan, p. 73.
  30. 今道友信(1993), Ecoethica, 정명환역, 에코에티카, 서울: 솔, p. 20
  31. 今道友信(1993), Ecoethica, 정명환역, 에코에티카, 서울: 솔, p. 98.
  32. 양미경 (2003), 하위문화 복식의 스타일연구: 1930년대부터 1990년대까지, 성신여자대학교 대학원 박사학위논문, pp. 10-18.
  33. 권민희 (2008), 디지털미디어에 나타난 하위문화 패션스타일 분석 및 디자인 개발, 이화여자대학교 대학원 박사학위논문, pp. 71-76.
  34. Dabney Townsend (1997), (An) Introduction to aesthetics, 장호연 역 (2000), 미학입문, 서울: 이론과 실천, p. 116.
  35. 박상숙 (2007), 현대패션에 나타난 가변성 디자인연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 1.
  36. 김융희 (2000), 예술세계와의 주술적 소통, 서울: 책세상, p. 45.
  37. 김진용 (2006), 로고의 주술적 시각특성, 고려대학교 대학원 석사학위논문, p. 18.
  38. 이종민 (2005), 기하학적 전통 문양의 현대적 활용에 관한 연구, 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위논문, pp. 9-13.
  39. Loretta Roome, (1998), MEHENDI-The TIMELESS ART of HENNA PAINTING, New York: ST. MARTIN'S GRIFFIN, p. 13.

Cited by

  1. A Qualitative Study on Tattoo Behavior in Contemporary Society : Focused on the MZ Generation in Korea vol.71, pp.5, 2021, https://doi.org/10.7233/jksc.2021.71.5.020