References
- 김분한, 김소야자, 이정섭, 탁영란, 김희순, 최의순, 신경림, 최 경숙, 김귀분, 김광주, 이소우, 김금순, 이숙자, 김윤희, 이 경혜, 정영숙, 송지은, 박정호 (1998). 간호사 국가시험 방 향설정을 위한 임상수행능력 -기본간호학, 성인간호학, 정 신간호학, 여성건강간호학, 지역사회간호학, 아동간호학, 간호행정을 중심으로-. 대한간호학회지, 28(4), 1075-1087.
- 김윤희 (2010). 시뮬레이션 기반 심폐응급간호교육이 신규간호사의 지식, 임상수행능력 및 문제해결과정에 미치는 효과. 전남대학교 대학원 박사학위논문, 광주.
-
김윤희, 김윤민, 강서영 (2010).
$MicroSim^{(R)}$ 을 병용한 시뮬레이션 기반 중환자간호교육의 운영 및 평가. 한국간호교육학회지, 16(1), 24-32. - 김지윤, 최은영 (2008). 시뮬레이션 실습이 접목된 문제중심학습에 대한 간호학생의 PBL 학습 요소별 인식과 학업성취도. 성인간호학회지, 20(5), 731-742.
- 김해란, 최은영, 강희영, 김성민 (2011). 시뮬레이션 기반 응급 간호교육을 받은 간호학생의 학업성취도와 자기효능감, 학습태도 및 수업만족도의 관계. 한국간호교육학회지, 17(1), 5-13.
- 양진주 (2007). 간호학생이 신경외과 병동의 뇌출혈 환자에게 적용한 간호진단에 따른 간호결과 및 간호중재 분석. 간호과학논집, 12(1), 59-69.
- 양진주 (2008). 간호학생을 위한 시뮬레이션 기반 교육과정 개발 및 평가. 성인간호학회지, 20(4), 548-560.
- 양진주, 박미영 (2004). 간호학생의 임상수행능력과 자기주도적 학습의 관계. 한국간호교육학회지, 16(4), 636-647.
- 이명선, 한숙원 (2011). 시뮬레이션을 활용한 실습교육이 간호 학생의 간호수행능력과 문제해결 과정에 미치는 효과. 한국간호교육학회지, 17(2), 226-234.
- 이숙정, 노영숙, 김주옥, 장기인, 류언나, 박영미 (2010). 호흡 곤란환자 간호의 실습교육평가에서 Multi-mode와 Simman 시뮬레이션 활용 비교. 한국간호교육학회지, 16(1), 51-60.
- 이원희, 김조자, 유지수, 허혜경, 김경숙, 임성민 (1990). 간호 학생의 임상수행능력 측정도구 개발 연구. 연세대학교 간호학 논문집, 13, 17-29.
- 이주희, 김소선, 여기선, 조수진, 김현례 (2009). 일 대학 간호 대학생의 시뮬레이션 교육경험 분석. 한국간호교육학회지, 15(2), 183-193.
- 이주희, 최모나 (2011). 시뮬레이션을 적용한 임상추론 교과목의 적용효과: 일대학의 예를 중심으로. 성인간호학회지, 23(1), 1-9.
- 임경춘 (2011). 간호학 실습교육에서 시뮬레이션기반학습의 방향 고찰. 한국간호교육학회지, 17(2), 246-256.
- 장선주, 권은옥, 권영옥, 권희경 (2010). 시뮬레이션 교육이 중환자실 신규간호사의 응급상황 관련 지식과 자기효능감및 수행능력에 미치는 효과. 성인간호학회지. 22(4), 375-383.
- 조미혜, 권인수 (2007). 간호학생의 임상실습 중 간호활동 경험 정도. 한국간호교육학회지, 13(2), 143-154.
- 최귀윤(2009). 간호학생의 임상실습환경에 관한 인식과 관련 변수의 관계. 성인간호학회지, 21(1), 129-139.
- 허혜라, 김선, 박성환 (2007). 의과대학생의 임상수행능력과 필기시험 성적과의 상관연구. 한국의학교육, 19(4), 335-341.
- Bearnson, C. S. & Wiker, K. M. (2005). Human patient simulators: A new face in baccalaureate nursing education at Brigham Young University. Journal of Nursing Education, 44(9), 421-425.
- Beyea, S. C., & Kobokovich, L. J. (2004). Human patient simulation: A teaching strategy. AORN Journal, 80(4), 738-741. https://doi.org/10.1016/S0001-2092(06)61329-X
- Blum, C. A., Borglund, S., & Parcells, D. (2010). High-fidelity nursing simulation: Impact on student self-confidence and clinical competence. International Journal of Nursing Education Scholarship, 7(1), Article 18.
- Bond, W. F., & Spillane, L. (2002). The use of simulation for emergency medicine resident assessment. Academic Emergency Medicine, 9(11), 1295-1299. https://doi.org/10.1197/aemj.9.11.1295
- Bremmer, M. N., Aduddell, K., Bennett, D. N., & Vanceest, J. B. (2006). The use of human pateints simulators: Best practice with novice nursing students. Nurse Educator, 31(4), 170-174. https://doi.org/10.1097/00006223-200607000-00011
- Jeffries, P. R. (2005). Designing, implementing, and evaluation simulation used as teaching strategies in nursing. Nursing Education Perspectives. 26(2), 96-103.
- Haskvist, L. M., & Koop, E. C. (2004). Students struggling in clinical? A new role for the patients simulator. Journal of Nursing Education, 43(4), 181-184.
-
METI (2007). PNCI (Program for Nursing Curriculum
$Integration^{TM}$ )-2 영한 대역판. 서울: 약산출판사. - Nehring, W. N., & Lashley, F. R. (2004). Current use and opinions regarding human patients simulators in nursing education: An international survey. Nursing Education Perspectives, 25(5), 233-238.
- Rhodes, M. L., & Curran, C. (2005). Use of the human patient simulator to teach clinical judgment skills in a baccalaureate nursing program. Computers, Informatics, Nursing, 23(5), 256-262. https://doi.org/10.1097/00024665-200509000-00009
- Scherer, Y. K., Burce, S. A., & Runkawatt, V. (2007). A comparison of clinical simulation and case study presentation on nurse practitioner students' knowledge and confidence in managing a cardiac event. International Journal of Nursing Education Scholarship, 4(1), 1-14.
- Sinclair, B., & Ferguson, K. (2008). Integrating simulated teaching/learning strategies in the undergraduate nursing education. International Journal of Nursing Education Scholarship. 6(1), 1-11.
Cited by
- Effects of the Use of High-Fidelity Human Simulation in Nursing Education: A Meta-Analysis vol.54, pp.9, 2015, https://doi.org/10.3928/01484834-20150814-04
- Effects of High-Fidelity Simulation-Based Training of Nursing Students according to their Learning Styles vol.13, pp.11, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1046
- Effects of Simulation with Problem-based Learning on Care for Patients with Autonomic Dysreflexia vol.20, pp.2, 2017, https://doi.org/10.7587/kjrehn.2017.140
- Development and Applicability Evaluation of an Emergent Care Management Simulation Practicum for Nursing Students vol.19, pp.2, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.2.228
- Development and Application of Integrated Nursing Practice Program preceded Role-play related to Clinical Communication Situation vol.15, pp.5, 2014, https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.5.3037
- Planning and Applying Simulation-based Practice for the Achievement of Program Outcomes in Nursing Students vol.21, pp.3, 2015, https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.3.393
- The Effects of High Fidelity Simulation-Based Education on Clinical Competence and Confidence in Nursing Students: A Systematic Review vol.14, pp.10, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.10.850
- Effect of a simulation-based program for post-operative care of emergency patients vol.18, pp.3, 2014, https://doi.org/10.14408/KJEMS.2014.18.3.091
- Development and Effects of Integrated Simulation Program (Maternal-Child) for Nursing Students vol.21, pp.4, 2015, https://doi.org/10.4094/chnr.2015.21.4.293
- The Korean version of the Lasater Clinical Judgment Rubric: A validation study vol.35, pp.1, 2015, https://doi.org/10.1016/j.nedt.2014.06.009
- Development and Effects of a Simulation-based Education Program for Newborn Emergency Care vol.43, pp.4, 2013, https://doi.org/10.4040/jkan.2013.43.4.468
- Systematic Review of Korean Studies on Simulation within Nursing Education vol.19, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.3.307
- Development and Effects of Simulation Program for Fall Management vol.23, pp.5, 2017, https://doi.org/10.11111/jkana.2017.23.5.548
- Effects of High-fidelity Simulation-based Education on Nursing Care for Patients with Acute Chest Pain vol.15, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.3.1515
- Effect of a Suction Care Education Program on Undergraduate Nursing Students vol.14, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.3.1197
- The Effect of Convergence Action Learning techniques in Simulation Class vol.6, pp.5, 2015, https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.5.241
- Comparison of Training Effectiveness for IV Injections: Intravenous (IV) Arm Model versus Computer Simulator vol.21, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7739/jkafn.2014.21.3.302
- Effect of Step-Based Prebriefing Activities on Flow and Clinical Competency of Nursing Students in Simulation-Based Education vol.13, pp.11, 2017, https://doi.org/10.1016/j.ecns.2017.06.005
- Development and Effects of the Integrative Fidelity Simulation Curriculum vol.19, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.3.362
- Effects of Simulation-based Education on Communication Skill and Clinical Competence in Maternity Nursing Practicum vol.18, pp.4, 2012, https://doi.org/10.4069/kjwhn.2012.18.4.312
- Learning Outcomes and Teaching Methods in Fundamentals of Nursing* vol.23, pp.3, 2016, https://doi.org/10.7739/jkafn.2016.23.3.292
- The Impact of a Simulation-based Education Program for Emergency Airway Management on Self-efficacy and Clinical Performance among Nurses vol.26, pp.1, 2014, https://doi.org/10.7475/kjan.2014.26.1.1
- Effects of a Simulation-based Integrated Clinical Practice Program(SICPP) on the Problem Solving Process, Clinical Competence and Critical Thinking in a Nursing Student vol.18, pp.3, 2012, https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.3.499
- Designing and Psychometric Evaluation of Questionnaire of Influencing Factors of Nursing Students’ Clinical Judgment: A Mixed Method Study in an Iranian Context vol.19, pp.6, 2017, https://doi.org/10.5812/ircmj.14220
- Effects of a System Thinking-Based Simulation Program for Congestive Heart Failure vol.36, pp.3, 2018, https://doi.org/10.1097/CIN.0000000000000401
- A Structural Model on the Nursing Competencies of Nursing Simulation Learners vol.48, pp.5, 2018, https://doi.org/10.4040/jkan.2018.48.5.588
- Effect of Practical Delivery-nursing Simulation Education on Team-based Learning on the Nursing Knowledge, Self-efficacy, and Clinical Competence of Nursing Students vol.24, pp.2, 2018, https://doi.org/10.4069/kjwhn.2018.24.2.150
- Preliminary study of outcome-based clinical practicum for undergraduate nursing students pp.17427932, 2018, https://doi.org/10.1111/jjns.12222
- 간호학생의 임상실습 전과 후에 따른 시뮬레이션 기반 분만교육의 효과 vol.18, pp.1, 2012, https://doi.org/10.21896/jksmch.2014.18.1.125
- 시뮬레이션을 활용한 외상환자 실습교육이 응급구조학과 학생들의 지식과 만족도 및 문제해결에 미치는 효과 vol.17, pp.4, 2012, https://doi.org/10.5762/kais.2016.17.4.710
- 표준화 환자를 적용한 시뮬레이션 수업이 간호대학생의 의사소통능력, 문제해결능력, 비판적 사고성향 및 임상수행능력에 미치는 효과 vol.23, pp.2, 2012, https://doi.org/10.22705/jkashcn.2016.23.2.186
- 급성 심장질환자 간호에 대한 웹기반 시뮬레이션과 고충실도 시뮬레이션 교육 효과 vol.23, pp.1, 2012, https://doi.org/10.5977/jkasne.2017.23.1.95
- 시뮬레이션 기반 심폐소생술교육이 노인의 태도, 자기 효능감, 만족도에 미치는 효과 vol.18, pp.3, 2012, https://doi.org/10.5762/kais.2017.18.3.460
- 시뮬레이션 기반 실습 교육이 간호대학생의 비판적 사고성향, 의사소통능력, 임상수행능력에 미치는 효과 vol.18, pp.4, 2012, https://doi.org/10.5762/kais.2017.18.4.93
- 임상실습 전 객관화된 구조화 임상수행평가(OSCE)가 간호대학생의 지식, 핵심기본간호술 자신감 및 자기효능감에 미치는 효과 vol.5, pp.2, 2012, https://doi.org/10.15205/kschs.2017.06.30.850
- 고성능 인체 환자 모형을 활용한 저혈당 시나리오 기반의 시뮬레이션 교육이 간호대학생의 당뇨병 지식과 학업적 자기효능감 습득과 지속성에 미치는 효과 vol.23, pp.3, 2012, https://doi.org/10.5977/jkasne.2017.23.3.319
- 간호대학생의 시뮬레이션실습 기반 임상판단력과 흡인간호수행능력 vol.23, pp.3, 2017, https://doi.org/10.5977/jkasne.2017.23.3.330
- 간호 시뮬레이션 교육에서의 심리적 안전(psychological safety)에 관한 개념분석 vol.17, pp.9, 2012, https://doi.org/10.5392/jkca.2017.17.09.331
- 학습동기모델과 특수목적영어 융합 모듈 프로그램 평가연구: 간호학과 신입생을 대상으로 vol.9, pp.5, 2012, https://doi.org/10.15207/jkcs.2018.9.5.257
- 간호학생의 비판적 사고 성향과 임상수행능력 및 임상실습만족도에 관한 연구 vol.5, pp.1, 2012, https://doi.org/10.17703/jcct.2019.5.1.443
- 시나리오를 통한 건강사정 실습교육이 간호대학생의 의사소통능력, 비판적 사고 성향 및 학업성취에 미치는 효과 vol.36, pp.3, 2019, https://doi.org/10.12925/jkocs.2019.36.3.930
- 시뮬레이션을 활용한 실습교육과정의 적용가능성 평가 vol.10, pp.10, 2019, https://doi.org/10.15207/jkcs.2019.10.10.357
- Effects of Education on the Use of Personal Protective Equipment for Reduction of Contamination: A Randomized Trial vol.6, pp.None, 2020, https://doi.org/10.1177/2377960820940621
- Priority of High-fidelity Simulation Topics for Adult Nursing Care Using Delphi Method vol.13, pp.1, 2012, https://doi.org/10.3923/ajsr.2020.36.43
- 뇌경색환자 간호과정 시나리오 개발 및 효과: HPS vol.21, pp.1, 2012, https://doi.org/10.5762/kais.2020.21.1.223
- 간호학생을 대상으로 한 시뮬레이션 실습 효과에 대한 비판적 고찰 vol.21, pp.5, 2012, https://doi.org/10.5762/kais.2020.21.5.141
- Comparison of Learning Effects of Virtual Reality Simulation on Nursing Students Caring for Children with Asthma vol.17, pp.22, 2012, https://doi.org/10.3390/ijerph17228417
- 시뮬레이션 기반 흉관배액 관리 간호교육이 간호학생의 시나리오 경험에 대한 반응, 학습에 대한 자신감 및 문제해결능력에 미치는 효과 vol.19, pp.1, 2021, https://doi.org/10.14400/jdc.2021.19.1.229