DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Interactions and Affective Factors in On-line English Grammar Courses of High Education

온라인 대학영문법 강의에서 상호작용과 정의적 요인이 교육효과에 미치는 영향

  • 박덕재 (광운대학교 인문대학 영문학과)
  • Received : 2012.01.25
  • Accepted : 2012.04.02
  • Published : 2012.04.28

Abstract

The purpose of this study is to investigate how interactions and affective factors are influencing on-line English Grammar courses of higher education. This study addressed the following questions: (1) How are the interactions going in on-line English Grammar courses? (2) Are affective factors influencing effective learning in on-line English Grammar courses? The questionnaire was conducted on 170 college students who have taken on-line English course of K University. The data analysis of 300 college students' responses on their courses showed that e-learning has both positive and negative effects compared to face to face classroom instructions. Analysis showed that the percentage of students who have got negative opinions on e-learning was 17%, while that of students who have got positive opinions was 49.3%. The percentage of those in the middle was 33.3%. However, results demonstrated that immediate feedback and affective factors could be facilitated through Q&A bulletin and feedback program for completing on-line learning. Negative effects of on-line learning can be solved by a planned and well-supported on-line approach that includes a theory-based instructional model rather than the new method replaced by 'blended learning' that combines face-to-face classroom instruction with on-line learning.

본 연구는 온라인 대학영문법 강의에서 의사소통을 통한 상호작용과 정의적 요소가 어떤 영향을 주고 있는지 알아보고자 하였다. 연구를 위하여 다음 두 가지 연구 질문을 갖는데 첫째, 온라인 영문법 강의에서는 상호작용이 어떻게 진행되고 있는가? 둘째, 정의적 요소가 온라인 영문법 강의의 교육효과에 영향을 주고 있는가? 이다. 이 문제를 알아보기 위해서 K 대학교 영문법 온라인 강의 수강생 170명에게 설문조사를 실시하였고, 300명 수강생의 강의에 대한 평가 답변을 분석하였다. 그 결과 긍정적인 면과 부정적인 부분을 발견할 수 있었다. 부정적인 답변이 17%이고 반면에 긍정적인 견해는 49.3%, 중간입장은 33.3% 였다. 면대면 수업이 아니기 때문에 발생하는 온라인 강의의 한계점을 극복하기 위해서는 즉각적인 피드백과 Q&A 게시판을 통하여 상호작용을 활성화시킬 수 있고 정의적 거리감도 해결할 수 있다는 가능성을 알 수 있었다. 온라인 강의로 인한 부정적인 문제는 단지 혼합교육(blended learning)이라는 새로운 방법으로 대치하기보다는 이론적인 기반과 잘 계획된 프로그램의 온라인 강의가 최대의 효과를 얻을 수 있다고 예상할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 이경순, 한승연, 김재은, "대학에서의 이러닝: 배려하는 교수, 생각하는 학생을 위한 수업 아이디어", 한국교육학술정보원 연구보고 RR 2008-5, pp.1-115, 2008.
  2. J. Bersin and Associates, Blended Learning: What Works? Oakland, CA: Bersin & Association, 2003.
  3. C. D. Dziuban, J. L. Hartman, and P. D. Moskal, "Blended Learning," Educause Center for Applied Research. Vol.7, pp.1-12, 2004.
  4. U.S. Departmet of Education, Office of Planning, Evaluation, and Policy Development, "Evalua tion of Evidence-Based Practices in Online Learning: A Meta-Analysis and Review of Online Learning Studies," pp.1-94, 2010.
  5. 박성익, 교수학습방법의 이론과 실제 (II), 서울: 교육교학사, 1997.
  6. 이인숙, e 러닝: 사이버 공간의 새로운 패러다임, 서울: 문음사, 2002.
  7. 조수근, 김주혜, 이정화, "온라인 영작문 강의에서 상호작용을 활성화시키는 방안에 대한 연구", Linguistic Research, Vol.27, No.1, pp.19-39, 2010. https://doi.org/10.17250/khisli.27.1.201004.002
  8. 김덕중, "e-Learning Contents의 기술적 이해", E-Learning +, No.9, pp.64-71, 2002.
  9. 임낙권, 이혜영, "3차원 다중 사용자 온라인 게임 기반 강의 시스템", 한국컴퓨터그래픽스학회, Vol.16, No.1, pp.21-27, 2010.
  10. 임병노, 임정훈, 정인성, "전국 일반대학의 사이버교육 운영실태와 질관리 현황분석", 교육학연구, Vol.41, No.3, pp.541-569, 2003.
  11. 임병노, 이준, 임정훈, "고등교육 e-러닝 현황조사 분석 연구", 한국교육학술정보원 연구보고 KR2006-2, pp.1-177, 2006.
  12. 양영선, 최정임, "대학에서의 가상교육 운영을 위한 요구분석: Keogkr의 사례를 중심으로", 교육정보방송학회, Vol.9, No.4, pp.33-72, 2003.
  13. N. Christou, "A Study of Students' Learning Styles, Discipline Attitudes and Knowledge Acquisition in Technology-Enhanced Probability and Statistics Education," MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, Vol.6, No.3, pp.546-572, 2010.
  14. 이장익, "대학교육의 정보화: 환상에서 현실로의 연계를 위한 관점들", 정보화정책, Vol.11, No.4, pp.86-95, 2004.
  15. 유평준, "원격대학원 온라인 수업의 학습참여도, 학습성취도 및 학습만족도에 미치는 학습자 관련 변인", 교육정보방송연구, Vol.9, No.4, pp.229-268, 2003.
  16. 김동일, 한안나, "대학에서의 온라인 수업 유형 분석 서울대학교의 사례를 중심으로", 서울대학교 사대논총, 제66집, pp.1-22, 2003.
  17. 신나민, "원격현존감과 인터페이스에 대한 지각이 학습자의 사이버강좌 평가 및 학습활동에 미치는 영향", 교육공학연구, Vol.2, No.3, pp.27-42, 2005.
  18. 신종호, 박인우, 김동일, "e-러닝에서의 학업성취도 영향요인 연구", 한국교육학술정보원 연구보고 KR 2005-35, pp.1-186, 2005.
  19. D. Siegle, "Encouraging online bulletin board participation," Academic Exchange Quarterly, Vol.6, No.1, pp.120-125, 2002.