DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the Effect of Sociability, Ease of Use, Usefulness, Enjoyment on Acceptance Intention in e-Learning -A Perspective of the Extended Technology Acceptance Model-

이러닝에서 사회성, 사용용이성, 유용성, 즐거움이 수용의향에 미치는 영향 연구 -확장된 기술수용모델 관점-

  • 이종만 (동양미래대학교 경영학부 e-비즈니스과)
  • Received : 2012.01.11
  • Accepted : 2012.04.12
  • Published : 2012.04.28

Abstract

The purpose of this paper is to examine factors influencing e-Learning acceptance intention through extended Technology Acceptance Model(TAM) applying TAM, the motivation theory, and the social response theory. To do this, this paper proposes and analyzes a theoretical model consisting of factors such as perceived sociability, perceived ease of use, perceived usefulness, perceived enjoyment, and e-Learning acceptance intention. Our findings are revealed as following: First, perceived usefulness and perceived enjoyment have positive effects on e-Learning acceptance intention. Second, perceived ease of use has positive effects on determinants of e-Learning acceptance intention. Third, perceived sociability not only has direct influence on e-Learning acceptance intention but also has indirect influence carried by perceived usefulness.

본 연구의 목적은 기술수용모델, 동기이론, 사회적 반응 이론을 적용한 확장된 기술수용모델 관점에서 이러닝 수용의향에 영향을 미치는 요인들을 살펴보는 것이다. 이를 위하여 지각된 사회성, 지각된 사용용이성, 지각된 유용성, 지각된 즐거움, 그리고 이러닝 수용의향으로 구성된 이론모형을 개발하고 분석하였다. 분석 결과를 요약하면 첫째, 지각된 유용성과 지각된 즐거움은 모두 이러닝 수용의향에 직접적인 영향을 미치는 결정요인으로 밝혀졌다. 둘째, 지각된 사용용이성은 이러닝 수용의향 결정요인인 지각된 유용성과 지각된 즐거움에 긍정적인 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 셋째, 지각된 사회성은 이러닝 수용의향에 직접적인 영향을 미칠 뿐만 아니라 지각된 유용성을 매개로한 간접적인 영향도 미치는 것으로 밝혀졌다.

Keywords

References

  1. 권순동, 윤숙자, "이러닝의 특성과 유용성이 지속적 이용의도에 미치는 영향에 관한 연구", JITAM, 제17권, 제1호, pp.35-54, 2010.
  2. 문영주, 정철호, "소셜미디어 이용동기가 만족과 재방문의도에 미치는 영향: 농촌체험마을 이용자를 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제9호, pp.202-211, 2011.
  3. 손승혜, 최윤정, 황하성, "기술수용모델을 이용한 초기 이용자들의 스마트폰 채택 행동 연구", 한국언론학보, 제55권, 제2호, pp.227-252, 2011.
  4. 유철우, 김용진, 문정훈, 최영찬, "무리행동과 지각된 유용성이 이러닝 컨텐츠 구매의도에 미치는 영향: 구매경험에 의한 비교분석", 경영정보학연구, 제18권, 제4호, pp.105-130, 2008.
  5. 유철우, 최영찬, "인터넷 쇼핑몰에서 충성도와 동일시, 지각된 즐거움, 신뢰, 상호작용의 구조적 관계에 관한 연구", e-비즈니스연구, 제10권, 제3호, pp.3-24, 2009.
  6. 이웅규, 이종기, "자기주도학습과 이러닝 학습환경 만족: 자기조절효능감에 의한 비교분석", 한국경영과학회지, 제31권, 제3호, pp.127-143, 2006.
  7. 임승희, "인터넷 상에서 소비자의 상호작용 스타일이 불평행동에 미치는 영향: 정성적 연구와 정량적 연구의 통합적 접근", 소비자학연구, 제22권, 제2호, pp.277-302, 2011.
  8. 임효창, "E-learning의 정서적 반응 및 학습성과 가 전이성과에 미치는 영향: 직무몰입과 성취동기의 조절효과를 중심으로", 대한경영학회지, 제22권, 제3호, pp.1469-1487, 2009.
  9. 장재경, 김호성, "소셜 네트워크 기반 학습자 생성 콘텐츠를 이용한 이러닝 시스템", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제6호, pp.17-24, 2009.
  10. 천세영, 2010 교육정보화백서, 한국교육학술정보원, 2010.
  11. 천세영, 고등교육 이러닝 성과분석 및 활성화 방안 연구, 한국교육학술정보원, 2010.
  12. 홍석인, 최희재, 이준기, "블로그 사용의도에 영향을 미치는 사회 동기적 요인", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제1호, pp.122-137, 2010.
  13. 최수정, 강경준, 고일상, "이러닝시스템의 매체풍부성, 매체유용성, 매체경험이 학습자 만족에 미치는 영향", JITAM, 제14권, 제2호, pp.27-47.
  14. F. D. Davis, "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Infor mation Technology," MIS Quarterly, Vol.13, No.3, pp.319-340, 1989. https://doi.org/10.2307/249008
  15. C. Fornell and D. Lacker, "Evaluating SEM with Unobservable Variables and Measurement Error," Journal of Marketing Research, Vol.18, pp.39-50, 1981. https://doi.org/10.2307/3151312
  16. B. Hernandez, T. Montaner, F. J. Sese, and P. Urquizu, "The Role of Social Motivations in e-Learning: How Do They Affect Usage and Success of ICT Interactive Tools?," Computer in Human Behavior, Vol.27, No.7, pp.2224-2232, 2011. https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.07.001
  17. C. H. Hsiao and C. Yang, "The Intellectual Development of the Technology Acceptance Model: A Co-Citation Analysis", International Journal of Information Management, Vol.31, No.2, pp.128-136, 2011. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2010.07.003
  18. J. W. Huang and C. P. Lin, "To stick or not to stick: The social response theory in the development of continuance intention from organizational cross-level perspective," Computers in Human Behavior, Vol.56, No.1, pp.1963-1973, 2011.
  19. Y. C. Lee, "An Empirical Investigation into Factors Influencing the Adoption of an e-Learning System" Online Infrmation Review, Vol.30, No.5, pp.517-541, 2006. https://doi.org/10.1108/14684520610706406
  20. B. C. Lee, J. O. Yoon, and I. Lee, "Learners' Acceptance of e-Learning in South Korea: Theories and Results," Computers & Education, Vol.53, No.3, pp.1320-1329, 2009. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.06.014
  21. U. P. T. Maldonado, G. F. Khan, J. Moon, and J. J. Rho, "E-learning Motivation and Educational Potal Acceptance in Developing Countries," Online Information Review, Vol.35, No.1, pp.66-85, 2011. https://doi.org/10.1108/14684521111113597
  22. C. Nass and Y. Moon, "Machines and Mindlessness: Social Responses to Computers," Journal of Social Issues, Vol.56, No.1, pp.81-103, 2000. https://doi.org/10.1111/0022-4537.00153
  23. C. Nass, Y. Moon, and P. Carney, "Are People Polite to Computers? Responses to Computer-Based Interviewing Systems," Journal of Applied Social Psychology, Vol.29, No.5, pp.1093-1110, 1999. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1999.tb00142.x
  24. B. Sumak, M. Hericko, and M. Pusnik, "A Meta-Analysis of e-Learning Technology Acceptance: The Role of User Types and e-Learning Technology Types," Computer in Human Behavior, Vol.27, No.4, pp.2067-2077, 2011. https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.08.005
  25. S. S. Sundar and C. Nass, "Source Orientation in Human-Computer Interaction: Programmer, Networker, or Independent Social Actor," Communication Research, Vol.27, No.6, pp. 683-703, 2000. https://doi.org/10.1177/009365000027006001
  26. T. S. H. Teo, V. K. G. Lim, and R. Y. C. Lai, "Intrinsic and Extrinsic Motivation in Internet Usage," The International Journal of Management Science, Vol.27, pp.25-37, 1999.
  27. R. L. Wakefield, K. L. Wakefield, J. Baker, and L. C. Wang, "How website socialness leads to website use," European Journal of Information Systems, Vol.20, pp.118-132, 2011. https://doi.org/10.1057/ejis.2010.47
  28. L. C. Wang, J. Baker, J. A. Wagner, and K. Wakefield, "Can a Retail Web Site Be Social," American Marketing Association, Vol.71, pp.143-157, 2007.
  29. http://www.smartpls.de/forum/release.php

Cited by

  1. Structural Analyses on the Effects of Self-regulated Learning and Learning Motivation on Learner-instructor Interactions and Academic Performance in College Learning Environments with e-Learning Contents vol.13, pp.11, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1014
  2. Influence of LTE Characteristic and Personal Innovativeness on LTE Smart Phone Acceptance vol.14, pp.3, 2013, https://doi.org/10.9728/dcs.2013.14.3.291
  3. Application of the Stimulus-Organism-Response Model on Consumer's Continued Intention to Use Mobile Payment Services : Multiple Mediation Model vol.34, pp.4, 2016, https://doi.org/10.7466/JKHMA.2016.34.4.139