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Images of Hospital Emergency Medical Technicians Perceived by Emergency Medical Service Providers (Focusing on tertiary medical institutions in Daejeon and Chungcheongnam do)

응급의료종사자가 인식하는 병원 내 응급구조사의 이미지 (대전, 충남 3차의료기관 중심으로)

  • 한송이 (서남대학교 응급구조학과) ;
  • 배기숙 (서남대학교 응급구조학과) ;
  • 김진욱 (서남대학교 응급구조학과)
  • Received : 2012.02.28
  • Accepted : 2012.03.28
  • Published : 2012.04.28

Abstract

This study surveyed the image of hospital emergency medical technicians with 122 emergency medical service providers (doctors and nurses) working at tertiary medical institutions in Daejeon and Chungcheongnam.do in order to provide basic materials for enhancing the status and professional image of hospital emergency medical technicians. According to the results of this study, the overall image was $3.27{\pm}0.34$, and by its sub.area, professional image was highest and role image was lowest. By item, 'Maintain a friendly relations with doctors' was highest, and 'Arrogant and negligent in job performance' was lowest. In order to enhance their image, hospital emergency medical technicians need to assume a sincere attitude toward patients and colleagues consistently, to strengthen their professionalism, and to carry out their duties and roles faithfully. What is more, the association should take proper measures and to establish the sound image of emergency medical technician as a professional through active campaigns and monitoring using mass media.

본 연구는 대전 충남 소재 3차 의료기관에서 근무하는 응급의료종사자(의사, 간호사) 122명을 대상으로 병원 내 응급구조사의 이미지를 조사하였다. 병원 내 응급구조사의 이미지를 향상시키기 위한 기초 자료를 제공하고자 연구를 실시한 결과, 이미지는 $3.27{\pm}0.34$점이었다. 영역별로는 전문적 이미지가 가장 높았고, 역할 이미지가 가장 낮았다. 문항별로는 '의사와 우호적 관계를 유지하고 있다.'가 가장 높았고, '잘난 체하고 업무 수행을 소홀히 한다.'가 가장 낮았다. 병원 내 응급구조사의 이미지를 더욱 향상시키기 위해서는 응급구조사가 환자와 동료에게 진정성 있는 태도로 일관해야하며, 전문직으로서 직업의식을 고취시키고, 응급구조사의 고유 업무와 역할을 충실히 해내야 할 것이다. 또한 전문 직업인으로서의 이미지를 구축할 수 있도록 협회 차원의 홍보와 대책이 마련되어져야 할 것이다.

Keywords

References

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