DOI QR코드

DOI QR Code

Green Exhibition and Convention Property are Impact on the Participant Satisfaction and the Performance of Participating Companies

그린전시컨벤션 속성이 참가자의 만족도와 참가업체의 성과에 미치는 영향

  • 주석영 (호서대학교 벤처전문대학원 정보경영학과) ;
  • 전인오 (호서대학교 벤처전문대학원 정보경영학과)
  • Received : 2012.01.26
  • Accepted : 2012.03.09
  • Published : 2012.04.28

Abstract

Green Exhibition and Convention property of the participant satisfaction and impact on the performance of participating companies by looking out for the future development of the national economy on the local economy and help the continued growth of the Green Exhibition and Convention that will help to provide basic data for the purpose of. The results of this study participated in the Green Exhibition and Convention on the expectation of fame exhibit variable, based on the venue, the exhibition publicity, Green Exhibition and Convention Services, Green Exhibition and Convention facilities, information, PC communication or the Internet web site, information, and with the encouragement of those around these parameters and variables of trust as being based on the venue, the exhibition publicity, Green exhibition and Convention Services, Convention and Exhibition as being green in order to increase its influence on expectations and confidence to increase the satisfaction of the variable parameters should be of the utmost importance. Participants to meet the expectations of the variables in the Exhibition, Exhibition of trust, sex, male and recommendation showed by influence. This is an important variable affecting showed. Satisfaction of participants and exhibitors were on.

그린 전시컨벤션 속성이 참가자의 만족도와 참가업체의 성과에 미치는 영향에 대해 알아봄으로써, 향후 지역경제 및 국가경제 발전에 도움이 되는 그린 전시컨벤션의 지속적인 성장에 도움이 되는 기초자료 제공을 목적으로 한다. 본 연구의 결과에서는 그린전시컨벤션 참가에 대한기대에 미치는 변수는 전시회명성, 개최지기반, 전시회홍보, 그린전시컨벤션 서비스, 그린전시컨벤션시설, 정보, PC통신이나 인터넷홈페이지, 정보, 주위 사람의 권유로인 것으로 이런 변수들과 신뢰의 변수는 개최지기반, 전시회홍보, 그린전시컨벤션 서비스, 인 것으로 그린전시컨벤션에 대한 영향력을 높이기 위해서는 기대와 신뢰의 변수의 만족도를 높이기 위한 변수들을 무엇보다 중요시해야 한다. 참가자만족에 미치는 변수는 전시회참가에 대한 기대, 전시회에 대한 신뢰, 성별, 남성인 것으로 나타났으며 이용의 도와 추천의 도에도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 영향을 미치는 중요한 변수는 성별인 것으로 나타났다. 참가자의 만족은 참가업체의 성과에 미치는 것으로 나타났다. 이러한 중요함이 부각된 결과를 보임으로써 그린전시컨벤션 참가자에 대한 중요성이 높다하겠다. 이는, 그린전시컨벤션의 기대, 신뢰 영향이 중요함이 더 크다는 것을 의미하며 그린전시컨벤션 참가업체는 향후 그린전시회를 기획하여야할 것으로 보인다.

Keywords

References

  1. 이희승, "21세기 그린 컨벤션 활성화를 위한 연구", 관광연구저널, 제24권, 제2호, pp.29-144, 2009.
  2. 김규영, 임상택, "컨벤션센터의 지각된 환경단서 이미지 만족 애호도 재참가의도의 관계", 컨벤션연구, 제6권, 제2호, pp.81-105, 2006.
  3. 김봉규, 컨벤션산업론, 서울, 기문사, 2006.
  4. 김봉석, "국내 전시산업의 경제적 파급효과", 호텔관광연구, 제10권, 제1호, pp.30-43, 2008.
  5. 황희곤, 김묘정, "서울시의 컨벤션개최지 브랜드이미지 형성에 관한 연구", 컨벤션연구, 제6권, 제1호, pp.79-99, 2006.
  6. 김윤진, 김봉석, "전시참가업체의 불만족요인이 불평행동과 재참가의사에 미치는 영향", 호텔관광연구, 제10권, 제4호, pp.291-308, 2008.
  7. 김영재, 김종웅, "대구경북지역 전시컨벤션산업의 육성방안 연구", 무역학회지, 제29권, 제6호, pp.147-169, 2008.
  8. 김주훈, 차문중, "서비스부문의 선진화를 위한 정책과제", 한국개발연구원, 2007.
  9. 박숙진, "한국 컨벤션산업의 활성화 방안에 관한 연구", 한국전문경영인학회, 제8권, 제1호, pp.153- 172, 2005.
  10. 박창수, 컨벤션 산업론, 대왕사, 2008.
  11. 신선영, 해외 전시회 참가업체의 성과평가에 관한 연구, 한림대학교 대학원 석사학위논문, 2007.
  12. 서승진, 윤은주, 컨벤션산업론, 서울, 세림출판, 2007.
  13. 성은희, 이효정, "국내외 그린 MICE 산업 가이드 라인 사례연구", 이벤트컨벤션연구, 제6권, 제1호, pp.45-62, 2010.
  14. 여호근, 김형철, "문화관광 가치 창출을 위한 컨벤션센터의 역할", 컨벤션연구, 제5권, 제2호, pp.175-192, 2005.
  15. 이도헌, 전시컨벤션센터의 지적자본 지식경영활 동 조직 효과성간의 영향 관계, 동아대학교 대학원, 박사학위 논문, 2007.
  16. 이은성, 윤혜진, "전시컨벤션 산업의 친환경 속성에 관한 연구", 컨벤션연구, 제9권, 제2호, pp.91-118, 2009.
  17. 이연백, 이효정, "전시컨벤션산업의 친환경 추진 전략 연구", 한국무역전시학회, 심포지움, 발표논문, pp.248-272, 2008.
  18. 정용해, "전시컨벤션 방문객의 지각된 가치가 만족도와 재방문의도 및 추천의도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회, pp.145-155, 2011.
  19. 송경숙, "축제이벤트에서의 전통향토 음식체험관 광에 대한 관광동기가 기대도와 지역애착 및 관광 만족에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회, pp.434-448, 2011.
  20. CIC, "The convention industry council manual. 7th ed," McLean, Virginia, CIC
  21. Fenich, G.G, Conventions Center Development: Pros, Cons and unanswered Questions" International Journal of Hospitality Management, Vol.11, 2000.
  22. C. Shshi, "Do trade shows, Provide Value," Industrial Marketing Management, Vol.21, Issue3, pp.249-251, 1992. https://doi.org/10.1016/0019-8501(92)90022-L
  23. J. P Cannon, "An Examination of the Nature of Trust in Buyer-Seller Relationship," Journal of Marketing, 61(April), pp.35-5, 1997. https://doi.org/10.2307/1251829
  24. S. Gopalakrishna, "A Three-Stage Model of Industrial Trade Show Performance," Marketing Science, Vol.14, No.1, pp.22-42, 1995. https://doi.org/10.1287/mksc.14.1.22
  25. J. Blythe, "Visitor and exhibitor expectations and outcomes at trade exhibitions," Marketing Intelligence & Planning, Vol.17, No.2, p.105.
  26. R. Kerin, "Assessing Trade Show Functions and Performance", Journal of Marketing, Vol.51, pp.87-94, 1987. https://doi.org/10.2307/1251649
  27. K. Hansen, Measuring Performance at Trade Show Scale Development and Validation, 2004.
  28. N. Kumar, "The Power of Trust in manufacturer-Retailer Relationship. Havard Business Review", November-December, pp.92-106, 1994.
  29. Meetings & Conventions, The Meetings Market Study. Secaucaus, NJ, 1996.
  30. R. Montgomery, Meetings, conventions, and expositions, an introduction to the industry, New York , John Wiley & Sons, 1995.
  31. D. Moorman, "Factors affecting trust in market Research relationship," Journal of Marketing, Vol.57, pp.81-10, 2000.
  32. N. Pritchard, Destination Branding, Creating the Unique Destination Propositio, Oxford, Butterworth-Heinemann, pp.40-56, 2003.
  33. S. Anholt, "Brand New Justice, the upside of global branding, Oxford, Butterworth-Heinemann," Shostack, pp.99-107, 1983.
  34. T. Gale, "The PIMS Principles-Linking Strategy to Performance," New York, Free Press, 1987.
  35. R. L. Oliver and E. J. Swan, "Consumer Perceptions of Interpersonal Equity and Satisfaction in Transactions : A Field Survey Approach," Journal of Marketing, Vol.53, April, pp.21-35, 1989.
  36. S. Kaplan and P. Norton, "The balanced scorecard measures that drive performance," Harvard Business Review, Vol.70, No.1, pp71-79, 1992.
  37. S. Lytle and W. Hom, "SERV*OR, A managerial measure of organizational service-orientation", Journal of Retailing, Vol.74, No42, pp.457-459, 1999.
  38. P. Ahmed and M. Rafig, "Internal marketing and mediating role of organizational competencies," European Journal of Marketing, Vol.37, No.9, pp.1221-1241, 2003. https://doi.org/10.1108/03090560310486960
  39. V. Grover and J. Cheon, "A descriptive study on the outsourcing of information systems functions", Information Management, Vol.27, pp.33-44, 1994. https://doi.org/10.1016/0378-7206(94)90100-7